ماساژ بارداری

همانطور که می‌دانید بارداری باعث درد در نواحی مختلف بدن می‌شود. با تغییرات و رشد بدن، فشار وارده به کمر افزایش می‌یابد. وقتی که سطح هورمون ریلاکسین در بدن بالا رفته و رباط‌ها شل می‌شود، کفل و عضلات پایین کمر ملتهب می‌گردد.

همانطور که می‌دانید بارداری باعث درد در نواحی مختلف بدن می‌شود. با تغییرات و رشد بدن، فشار وارده به کمر افزایش می‌یابد. وقتی که سطح هورمون ریلاکسین در بدن بالا رفته و رباط‌ها شل می‌شود، کفل و عضلات پایین کمر ملتهب می‌گردد.

خوب اگر قبلا به طور منظم ماساژ داشتید ممکن است بپرسید که آیا در بارداری هم می‌توانید ماساژ را ادامه دهید. خوشبختانه پاسخ مثبت است. ماساژ اقدامی مفید در بارداری است اما تغییرات کوچکی در نحوه انجام آن باید انجام شود تا خطر نداشته باشد. در ادامه در مورد این موضوع صحبت شده است.

ماساژ در بارداری

امکان ماساژ در بارداری وجود دارد اما خیلی مهم است که ماساژدرمانگر بداند باردار هستید. بهتر است ماساژ درمانگری را انتخاب کنید که در زمینه حاملگی تخصص داشته باشد. این فرد به طور خاص برای روش‌های مناسب ماساژ در بارداری آموزش دیده است.

پوزیشن مناسب ماساژ در بارداری چیست؟

بهتر است در حین ماساژ در بارداری به پهلو دراز بکشید که از فشار به رحم و جنین جلوگیری شود.

روش‌های ممنوع ماساژ در بارداری چیست؟

چند نوع ماساژ وجود دارد که در زمان‌های مختلف بارداری ممنوع هستند. ماساژ بافت عمیق (Deep Tissue Massage) که در آن فشار زیاد و ضربات آهسته‌ای به بدن وارد می‌شود در سه ماهه اول بارداری ممنوع است. همچنین نباید به شکم فشار وارد شود.

هر بارداری با بارداری متفاوت است. اگر هر سوالی در مورد ماساژ در بارداری دارید حتما از پزشک خود بپرسید.

آیا ماساژ بارداری برای جنین بی خطر است؟

ماساژ بارداری می‌تواند برای جنین هم مفید باشد. ماساژ احتمال زایمان زودرس یا تولد جنین با وزن کم را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد ماساژ اضطراب و افسردگی فرد باردار که باعث تولد زودرس جنین یا وزن کم نوزاد در زمان تولد می‌شود را کم می‌کند.

ماساژ مناسب در حاملگی سبب می‌شود بچه با سطح استرس کمتری بدنیا بیاید. میزان کورتیزول نوزادان مادرانی که افسردگی دارند نسبت به سایرین است. بنابراین اگر ماساژ باعث کاهش افسردگی مادر شود نوزاد هم از زمان تولد وضعیت بهتری خواهد داشت.

برای ایمن نگهداشتن جنین در حین ماساژ بارداری، ماساژ درمانگر باید نواحی بدن که باعث فشار به بچه یا جفت می‌شود را ماساژ ندهد.

فواید ماساژ در بارداری

ماساژ در بارداری فواید زیادی برای مادر و جنین دارد:

تسکین درد

چه دچار کمردرد و یا درد کفل باشید و چه سردرد بارداری امان شما را برده باشد ماساژ برای شما مفید است. ماساژ انواع مختلف درد به ویژه کمردرد و پادرد را در زنان باردار کم می‌کند.

بهبود خواب

اگر بارداری باعث کاهش کیفیت خواب شما می‌شود ماساژ کیفیت خواب را بالا می‌برد. مطالعات نشان می‌دهد ماساژ می‌تواند خواب فرد را سریع‌تر و طولانی‌تر کند. علت این موضوع کاهش اضطراب و استرس در اثر ماساژ است.

کاهش افسردگی و اضطراب

تحقیقات نشان می‌دهد ماساژ دادن در حین حاملگی سبب کاهش اضطراب و افسردگی می‌گردد. ماساژ راه مناسبی برای کم شدن تنش و استرس است. سلامت ذهنی در بارداری هم برای خود فرد در بارداری و پس از زایمان و هم برایافسردگی بعد از زایمان جنین اهمیت دارد.

زایمان بهتر و راحت‌تر

پژوهش‌ها نشان می‌دهد بین ماساژ و بهبود فرایند زایمان رابطه وجود دارد. ماساژ با کم کردن سطح کورتیزول اضطراب فرد را کاهش داده و باعث زایمان بهتر می‌شود.

احتمال تولد زودرس و کمبود وزن نوزادان مادرانی که در بارداری ماساژ شده‌اند کمتر است. ضمنا کورتیزول موجود در بدن آنها و ناراحتی و گریه آنها کمتر است.

کم شدن خطر افسردگی پس از زایمان

کاهش سطح کورتیزول در بارداری می‌تواند بعد از بارداری هم ادامه داشته باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد احتمال افسردگی پس از زایمان افرادی که در بارداری ماساژ شده‌اند کمتر است.

نکات مهم در خصوص ماساژ بارداری

ماساژ در بارداری واقعا عالی است. اما حتما نکات زیر را رعایت کنید تا خطری جنین را تهدید نکند.

شکم را فشار ندهید

یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص ماساژ بارداری باید رعایت شود محافظت از جنین است. ماساژ درمانگر نباید نواحی از بدن که باعث فشار به رحم می‌شود را ماساژ دهد.

از خوابیدن روی شکم خودداری کنید مگر آنکه به طریقی بتوانید فشار را از روی شکم بردارید. بالش دوناتی یا میز ماساژ که به طور خاص برای دوران بارداری طراحی شده، برای این منظور مناسب هستند.

در سه ماهه سوم بارداری نباید به پشت بخوابید. این کار باعث فشار به بزرگ سیاهرگ که خون را به جنین می‌رساند، می‌گردد.

اول با پزشک مشورت کنید

ماساژ برای همه بارداری‌ها و همچنین برای همه زمان‌های بارداری مناسب نیست. حتما با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید. به خصوص اگر بارداری شما پرخطر باشد پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد.

حتما به ماساژ درمانگر بگویید که باردار هستید

تصور نکنید ماساژ درمانگر با مشاهده شکم شما متوجه بارداری می‌شود. حتما باید به او بگویید. ماساژ درمانگر، با توجه به حامله بودن شما نوع ماساژ را تعدیل می‌کند. برای اطمینان، هم در زمان رزرو وقت و هم در زمان حضور به او بگویید که باردار هستید.

بیشتر بدانید:

پرینه چیست و کجاست و نحوه ماساژ پرینه در دوران بارداری

ماساژ بارداری

پد گرمایشی و کیسه آب گرم در بارداری، آری یا نه؟