هفته هشتم بارداری

اگر در این هفته تست سونوگرافی انجام دهید تپش‌ قلب جنین را خواهید شنید. کوچولوی شما، اکنون حدود 1 گرم وزن داشته و تقریبا 1.6 سانتی‌متر قد کشیده است. هنوز اندام‌های جنسی بچه آنقدر شکل نگرفته‌اند که بتوان با آزمایش سونوگرافی جنسیت او را تشخیص داد. ممکن است لباس‌های شما کمی برای شما تنگ شده باشد اما برآمدگی شکم هنوز نمایان نشده است.

8 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 6 هفته پس از لقاح

اگر در این هفته تست سونوگرافی انجام دهید تپش‌ قلب جنین را خواهید شنید. اگر می‌شد از نزدیک بچه را ببینید حتما متوجه می‌شدید که خیلی بیشتر از هفته‌های قبل به ظاهر اصلی یک نوزاد شباهت یافته است.

رشد جنین

رشد جنین

در هفته هشتم بارداری، آرنج و انگشت‌های جنین نمایان می‌شوند. جوانه‌هایی روی پاهای رویان رشد می‌کند و شکاف‌هایی روی آنها وجود دارد که بعدا انگشتان پا را تشکیل خواهند داد. اگر چه هنوز هم انگشتان دست و پای رویان مشبک هستند اما از هم تفکیک شده و قابل تشخیص هستند. همچنین دُم او تقریبا از بین رفته است. اکنون گوش‌ها، چشم‌ها و نوک بینی قابل مشاهده هستند و گونه رویان تغییرات زیادی را به خود دیده است. روده‌ها شروع به شکل‌گیری می‌کنند. دندان‌ها نیز زیر لثه در حال رشد هستند. تپش قلب رویان به حدود 150 بار در دقیقه رسیده و تکان‌های او آغاز شده است.

هنوز اندام‌های جنسی جنین آنقدر شکل نگرفته‌اند که با سونوگرافی بتوان جنسیت او را تشخیص داد. کوچولوی شما حالا هر روز حدود ۱ میلی‌متر رشد می‌کند. در هفته هشتم بارداری، جنین به اندازه یک تمشک است.

قد جنین: 1.6 سانتی متر

وزن جنین: 1 گرم

تغییرات بدن مادر

رحم شما اکنون به اندازه یک پرتقال شده و دور کمر شما در حال افزایش است. ممکن است لباس‌های شما کمی برای شما تنگ شده باشد اما برآمدگی شکم هنوز نمایان نشده است. با وجود آنکه تغییرات بیرونی بدنتان هنوز زیاد نیست اما از درون تغییرات بدن خود را کاملا حس می‌کنید.

اگر این بارداری، اولین بارداری شما است تغییرات بدن شما دیرتر نمایان می‌شود. در صورتی که بارداری اول شما نباشد برآمدگی شکم زودتر معلوم می‌شود. دلیل این امر آنست که در بارداری‌های بعدی عضلات و رباط‌ها زیاد سفت نیستند.

ممکن است صورت شما مانند دوران نوجوانی پر از جوش شود. این تغییرات پوستی گاهی بعد از سه ماهه اول برطرف می‌شود. ناخوشی صبحگاهی هنوز هم فعال است و ممکن است علاوه بر صبح‌ها در تمامی طول روز به سراغ شما بیاید. با وجود آنکه ناخوشی صبحگاهی برای شما آزار دهنده است اما وجه مثبت‌اش آن است که نشان می‌دهد بارداری شما به خوبی پیش می‌رود. ممکن است لکه‌بینی داشته باشید. خونریزی و لکه بینی در سه ماهه اول بارداری اتفاقاتی عادی هستند و حدود 25 درصد خانم‌های باردار آن را به نحوی تجربه می‌کنند.

تغذیه بارداری: اسید دوکوزاهگزانوییک

اسید دوکوزاهگزانوییک یا DHA در دوران بارداری اهمیت دارد. این ماده یکی از اسیدهای چرب امگا3 است که در سرتاسر بدن به خصوص در مغز و چشم‌ها یافت می‌شود.

ضرورت مصرف. اسید دوکوزاهگزانوییک یکی از اسیدهای چرب حیاتی برای رشد ذهنی و بصری جنین و نوزاد است. در حدود هفته هشتم بارداری، ساختار چشم جنین پیچیده‌تر می‌شود. شبکیه که نور را به پیام عصبی تبدیل می‌کند در حال شکل گیری است و حالا بهترین زمان است که در رژیم غذایی خود این ماده مهم را قرار دهید.

میزان مصرف روزانه. میزان اسید دوکوزاهگزانوییک مورد نیاز روزانه 200 تا 300 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. ماهی آزاد، ماهی تون و گردو دارای مقادیر فراوان اسید دوکوزاهگزانوییک هستند.

توصیه‌های مهم در هفته هشتم بارداری

زمانی که شما اولین مراجعه خود به پزشک انجام می‌دهید همسر شما حتما باید همراهتان باشد. او باید از پزشک یا ماما سوالات لازم را بپرسد. در خصوص پرسش‌های خود و چیزهایی که می‌خواهید بدانید دقیقا فکر کرده و آنها را یادداشت نمایید. به خاطر داشته باشید که پرسش‌های شما به هیچ وجه برای پزشک نامربوط یا غیر منطقی تلقی نمی‌شوند (سوالات شما هر طور که باشند دفعه اول نیست که پزشک آنها را می‌شنود!).
اگر درگیر ناخوشی صبحگاهی هستید سعی کنید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهید اما حجم وعده‌ها را کم کنید. خبر خوش آن است که حالت تهوع و استفراغ تا چند هفته دیگر کاهش می‌یابد. مصرف میوه‌ها را فراموش نکنید. میوه‌ها همیشه برای بدن مفید هستند اما در دوران بارداری نقش آنها برای تامین سلامتی شما و فرزندتان دو چندان می‌شود.
اگر دچار سردردهایی هستید که تحمل آنها برای شما مشکل است حتما با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین اگر در طول دوران بارداری دچار چربی پوست و آکنه شده‌اید و در حال درمان پوستی هستید حتما محتویات محصولات، دستور مصرف و موارد منع مصرف آن را مشاهده نمایید. بهتر است با پزشک داروساز یا پزشک خود در این خصوص هماهنگ نمایید.

بیشتر بدانید:

هفته نهم بارداری

تکان‌ها و لگد زدنهای جنین در دوران بارداری

سردرد در بارداری، راههای پیشگیری و درمان

بارداری دوم چه تفاوتی با بارداری اول دارد؟