هفته نهم بارداری

شما در هفته نهم قرار دارید. این هفته، شروع مرحله جنینی است. او اکنون در رحم مشغول شنا کردن است! بچه با عبور از مرحله رویانی اولین آزمون زندگی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است! در این هفته غضروف‌ها و استخوان‌های جنین شروع به شکل‌گیری می‌کنند. این دومین ماه است که پریود نشده‌اید. حالا سینه‌های شما بیش از قبل حساس شده و اندازه رحم نسبت به ابتدای بارداری دو برابر گشته است.

9 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 7 هفته پس از لقاح

شما در هفته نهم قرار دارید. این هفته شروع مرحله جنینی کوچولوی شما است. او با عبور از مرحله رویانی، اولین آزمون زندگی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است!

رشد جنین

رشد جنین

در این هفته غضروف‌ها و استخوان‌های جنین شروع به شکل‌گیری می‌کنند. سر او سفت‌تر شده و گوش‌ها نمایان‌تر شده‌اند. ساختار اصلی چشم در مسیر رشد است و زبان شروع به شکل‌گیری می‌کند. پلک‌های جنین هنوز بسته هستند و تا هفته بیست و هفتم باز نخواهند شد. انگشتان دست پدیدار شده‌اند اما هنوز کوتاه و مشبک هستند. ساختار شبکه‌ای آن به زودی محو می‌شود. او اکنون سخت مشغول جست و خیز و شنا کردن در رحم است!

قلب جنین حالا به خوبی تکامل یافته است. احتمال آنکه با استفاده از دستگاه سونوگرافی داپلر صدای قلب جنین را بشنوید زیاد است. اگر صدای قلب جنین شنیده نشود لزوما به این معنا نیست که مشکلی وجود دارد. ممکن است کوچولوی خجالتی شما گوشه رحم پنهان شده و به شما پشت کرده باشد. در هفته نهم بارداری، جنین به اندازه یک زیتون است.

قد جنین: 2.3 سانتی متر

وزن جنین: 2 گرم

تغییرات بدن مادر

شما دومین ماه است که پریود نشده‌اید. اکنون حساسیت سینه‌ها نسبت به قبل افزایش یافته و اندازه رحم نسبت به ابتدای بارداری دو برابر شده است. دور کمر شما افزایش یافته و ممکن است کمی سوزش معده (سوزش سر دل) داشته باشید زیرا بدن شما در حال تطبیق با هورمون‌های بارداری است. افزایش میزان هورمون‌ها در بدن موجب کاهش فشار خون و قند خون می‌شود که خستگی مفرط را برای شما ایجاد می‌کند. احساس خستگی مفرط یکی از علائم شایع بارداری در این زمان است. خبر خوب آن است که میزان هورمون‌ها در حال تثبیت شدن است و هفته آینده احساس بهتری خواهید داشت.

اگر زیاد استفراغ می‌کنید مایعات بیشتری بنوشید تا آب از دست رفته احیا شود. در هفته نهم بارداری ممکن است کمی درد زیر شکم احساس کنید که کاملا نرمال است و به دردهای قبل از قاعدگی شباهت دارد. اما اگر این درد طولانی شده، خونریزی یا لکه‌بینی واژینال دارید یا چیزی وجود دارد که باعث نگرانی شما می‌شود حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

تغذیه بارداری: ویتامین B6

ویتامین ب6 در دوران بارداری به خصوص هفته نهم بارداری خیلی اهمیت دارد. این ویتامین که تحت عنوان پیریدوکسین هم شناخته می‌شود یک ویتامین حیاتی در طول دوران بارداری و به خصوص هفته نهم است.

ضرورت مصرف. ویتامین B6 برای رشد مغز و سیستم عصبی جنین حیاتی است. نتایج مطالعات همچنین نشان می‌دهد این ویتامین می‌تواند حالت تهوع و استفراغ به خصوص در سه ماهه اول بارداری را کاهش دهد.

میزان مصرف روزانه. میزان ویتامین B6 مورد نیاز روزانه 2 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. تخمه آفتابگردان، پسته، ماهی تون، گوشت ماکیان، آلو خشک، موز، اووکادو، اسفناج و گوجه فرنگی دارای مقادیر فراوان اسید دوکوزاهگزانوییک هستند.

توصیه‌های مهم در هفته نهم بارداری

میل جنسی بسیاری از زنان در سه ماهه اول تغییر می‌کند و بسیاری از آنان حتی اجازه ورود همسرشان را به اتاق خواب خود نمی‌دهند. از سوی دیگر، با افزیش هورمون‌ها بعضی از زنان حامله، تمایل بسیار زیادی به رابطه جنسی پیدا می‌کنند. در هر دو حالت، رفتار آنها طبیعی است.
با وجود آنکه در این هفته هنوز برآمدگی شکم شما نمایان نشده اما سینه‌ها به شدت رشد کرده و برای همسر شما بسیار جذاب شده است. ممکن است همسر شما نگران صدمه زدن به فرزند خود در رابطه جنسی باشد. از پزشک خود بخواهید در این خصوص شما را راهنمایی کند.
احتمالا بسیار کنجکاو هستید که بدانید فرزند شما پسر یا دختر است. اگر بخواهید می‌توانید در چند هفته آینده و در سونوگرافی‌های بعدی جنسیت فرزند خود را از متخصص سونوگرافی بپرسید یا اینکه آنرا به تست‌های بعدی موکول نمایید. بسیاری از مادران علاقه دارند هرچه سریع‌تر جنسیت جنین را بدانند تا بتوانند در خصوص رنگ اتاق خواب، سیسمونی کودک، نام او و سایر مسائل تصمیم‌گیری نمایند.
اگر از نظر پزشک شما منعی ندارد بهتر است فعالیت‌های بدنی و تمرینات مناسبی را در برنامه خود قرار دهید.
اگر در میان اقوام و بستگان شما سابقه بیماری‌های ژنتیک وجود دارد باید با دستور پزشک آزمایش‌های بارداری مربوطه را انجام دهید.
اگر شب‌ها برای خوابیدن مشکل دارید سعی کنید وضعیت‌های خواب خود را تغییر دهید.

بیشتر بدانید:

هفته دهم بارداری

حساس‌شدن و درد سینه‌ها در بارداری

سوزش سر دل در بارداری

حالت‌های مناسب خوابیدن در دوران بارداری