سردرد در بارداری

سردرد یکی از مهمترین ناراحتی‌های دوران بارداری به حساب می‌آید. این ناراحتی، در هر زمان از دوران بارداری ممکن است به سراغ شما بیاید اما شیوع آن در سه ماهه اول بارداری بیشتر است. در حالت عادی، وقتی که سردرد دارید با مراجعه به داروخانه و خرید یکی از انواع مسکن‌ها مشکل خود را حل می‌کنید. اما زمانی که باردار هستید داروهایی که می‌توانید مصرف کنید، بسیار محدود است.

سردرد یکی از مهمترین ناراحتی‌های دوران بارداری به حساب می‌آید. این ناراحتی، در هر زمان از دوران بارداری ممکن است به سراغ شما بیاید اما شیوع آن در سه ماهه اول بارداری بیشتر است. بعضی از مادرها تصور می‌کنند اگر در بارداری خود دچار سردرد شوند فرزند آنها پسر است. اما واقعیت آن است که سردرد مادر، ربطی به جنسیت جنین ندارد.

در حالت عادی، وقتی که سردرد دارید خیلی ساده با مراجعه به داروخانه و خرید یکی از انواع مسکن‌ها مشکل خود را حل می‌کنید. اما زمانی که باردار هستید داروهایی که می‌توانید مصرف کنید، بسیار محدود است. خوشبختانه بجز دارو، راه‌های دیگری نیز برای کنترل سردرد در دوران بارداری وجود دارد.

چه زمانی باید به پزشک اطلاع داد؟

بسیاری از زنان باردار، حتی آنهایی که سابقه سردرد نداشته‌اند ممکن است آن را تجربه نمایند. اغلب سردردها فقط درد هستند و برای سلامتی مادر و جنین خطری محسوب نمی‌شوند. اما اگر سردرد شما بیش از 4 ساعت طول بکشد، یا با تب،‌ مشکلات بینایی،‌ افزایش ناگهانی وزن، ورم دست‌ها و صورت همراه باشد، حتما باید به پزشک اطلاع دهید

عامل سردردهای بارداری چیست؟

اولین دلیل برای سردرد بارداری تغییرات هورمونی است که در بدن اتفاق می‌افتد. اما عوامل دیگری مثل خستگی، گرسنگی، استرس فیزیکی و عاطفی،‌ احتقان سینوس‌ها، آلرژی، گرمای بیش از حد هوا یا ترکیبی از موارد یاد شده نیز موثر هستند.

برای رفع سر درد چه کاری می‌توان انجام داد؟

راه‌های مناسب زیادی برای جلوگیری از سردردهای بارداری وجود دارد:

سردردهای عصبی و میگرن

برای رفع این سردردها، دقایقی را در یک اتاق تاریک و آرام استراحت نمایید. اگر در محل کار هستید برای مدتی چشمان خود را ببندید و پاها را برای مدت 15 دقیقه در جایی بالاتر قرار دهید. همچنین می‌توانید یک کیسه یخ یا کمپرس سرد را برای 20 دقیقه پشت گردن قرار دهید و مدتی تکان نخورید.

سردردهای سینوسی

کمی بخار استنشاق کنید. از یک مرطوب‌کننده محیط استفاده کنید. می‌توانید کمپرس گرم و سرد روی نقطه دردناک قرار دهید. جای آنها را هر 30 ثانیه عوض کرده و این کار را برای مدت 10 دقیقه و چهار بار در طول روز تکرار کنید. نوشیدن مایعات نیز مفید است.

به خاطر داشته باشید که در زمان بارداری نمی‌توانید ایبوپروفن و بسیاری از داروهای دیگر را مصرف نمایید. بنابراین قبل از مصرف داروها با پزشک خود مشورت نمایید. در دوران بارداری هرگز خودسرانه دارو مصرف نکنید.

برای پیشگیری از سردرد چه کاری می‌توان انجام داد؟

در حالی که نمی‌توان جلوی برخی سردردها را گرفت انجام اقدامات زیر برای پیشگیری از آن مفید است:

به اندازه کافی غذا بخورید

قند پایین خون موجب سردرد می‌شود. زمانی که از خانه خارج می‌شوید همراه خود خوراکی داشته باشید.

به اندازه کافی استراحت نمایید

خیلی مهم است که به خصوص در سه ماهه اول و سه ماهه سوم بارداری به اندازه کافی استراحت کنید. به خاطر داشته باشید که خواب زیادی نیز ممکن است باعث سردرد شود، بنابراین تعادل را رعایت کنید.

غذای خود را کنترل کنید

برخی خوراکی‌ها مثل پنیر، بستنی و گوشت‌های فراوری شده باعث سردرد می‌گردد. با ثبت غذاهایی که میل می‌کنید می‌توانید آنهایی که موجب سردرد می‌شوند را تشخیص داده و از رژیم غذایی خود حذف نمایید.

مصرف چای و قهوه را به مرور کم کنید

اگر خیلی به مصرف چای و قهوه وابسته هستید قطع ناگهانی آن موجب سردرد می‌شود. حتی اگر روزی یک فنجان قهوه میل می‌کنید در ابتدا آن را به نیم فنجان رسانده و این روند را ادامه دهید.

هوای آزاد استنشاق کنید

از تنفس در هوای گرم، محیط‌های بسته و معطر خودداری نمایید. سعی کنید روزی چند بار برای تنفس در هوای آزاد از خانه خارج شوید یا اگر نمی‌توانید دستکم پنجره‌ها را باز کنید.

نور را تغییر دهید

نور لامپ‌های فلورسنت، مانیتور، موبایل و اتاق‌های بدون پنجره باعث سردرد می‌شود.

در محیط‌های پر سر و صدا حاضر نشوید

محیط‌های شلوغ و پر از ازدحام باعث سردرد می‌شود. اگر به سر و صدا حساسیت دارید از حضور در محل‌هایی مثل بازار،‌ مهمانی‌های پر سر و صدا، مترو و غیره خودداری نمایید. اگر محیط کار شما شلوغ است حتما با مدیر خود برای یافتن راه حل‌های مناسب یا حتی انتقال مشورت نمایید.

بیشتر بدانید:

علائم اولیه بارداری

ویار و بیزاری از غذا در دوران بارداری

رژیم غذایی در بارداری