شوره سر در بارداری

همانطور که می‌دانید بدن زنان در حاملگی تغییرات زیادی می‌کند. وقتی که به تغییرات بارداری فکر می‌کنیم معمولا تغییرات پوست، مو، اشتها و وزن در ذهن می‌آید و به ندرت کسی به شوره سر فکر می‌کند…

همانطور که می‌دانید بدن زنان در حاملگی تغییرات زیادی می‌کند. وقتی که به تغییرات بارداری فکر می‌کنیم معمولا تغییرات پوست، مو، اشتها و وزن در ذهن می‌آید و به ندرت کسی به شوره سر فکر می‌کند. شوره واقعا آزاردهنده است. همه کسانی که گرفتار آن هستند دنبال راه حلی برای مشکل می‌گردند. در ادامه قصد داریم در مورد این عارضه در بارداری و راه درمان آن صحبت کنیم.

میزان شیوع شوره در بارداری چقدر است؟

بدن ما همیشه پوست مرده را کنار می‌ز‌ند تا جا برای پوست جدید باز شود. وقتی پوست سر، پوست مرده را با سرعت زیادی پس می‌زند پوست مرده تجمع کرده و حالت سفیدی پیدا می‌کند که شوره نام دارد.

شوره در بارداری عارضه‌ای عادی است و نباید باعث نگرانی‌تان شود. بجز قارچ پوستی یا پوست خشک علت‌های دیگری هم برای شوره وجود دارد. استرس و داروها هم در این زمینه موثر هستند. بارداری خیلی استرس آور است و بدن زنان باردار واکنش‌های مختلفی به دارو نشان می‌دهد.

علت شوره در بارداری

علت اصلی شوره پوست خشک و آسیب دیده است. بارداری تغییرات زیادی در پوست ایجاد می‌کند. بعضی از علت‌های مهم شوره در حاملگی عبارتست از:

  • مالاسزیا، قارچی که در چربی پوست سر بزرگسالان رشد می‌کند
  • تولید چربی زیاد در پوست سر و ایجاد لایه‌های چربی که باعث شوره می‌شود
  • آسیب پوست سر یا حساسیت به محصولات مختلف
  • عوارض پوستی مثل پسوریازیس و اکزما
  • تغییرات هورمونی موجب تولید سبوم (sebum) روی پوست سر شده و باعث چرب شدن آن می‌شود. تجمع این لایه‌های چرب عامل ایجاد شوره است.
  • گاهی تولید بیشتر سلول‌های مرده یا پوسته شدن پاسخ دستگاه ایمنی به عفونت‌های مختلف یا تهاجم بیرونی است.
  • کاهش ناگهانی دما باعث می‌شود پوست سر خشک شده و شروع به پوسته شدن نماید. مثلا اگر به یک منطقه سرد سفر نموده و برگردید یا دما یا رطوبت در محل زندگی تغییر کند احتمال شوره وجود دارد.

درمان شوره در بارداری

اگر شوره خفیف است تغییر شامپو مشکل را حل می‌کند. سراغ شامپوی ملایم با رایحه ملایم بروید. شامپوی مرطوب کننده باعث جلوگیری از خشکی پوست سر شده و شوره را کم می‌کند.

اگر شوره شدید است کرم‌ها و شامپوهای درمانی به کمک شما می‌آید. درماتولوژیست پوست سر را بررسی کرده و یک شامپو یا کرم مناسب تجویز می‌کند. فراموش نکنید که اگر یک شامپو برای فردی از آشنایان شما جواب داده نباید از آن استفاده کنید و به این معنی نیست که برای شما هم مناسب باشد. ممکن است حتی شوره بیشتر شود.

بعضی از روش‌های درمان شوره توسط پزشک به شرح زیر است:

  • کرم‌ها یا پمادهای کورتیکواستروئید
  • شامپوهای ضد شوره که دارای سولفور و اسید سالیسیلیک، سلنیوم سولفاید، پیریتیون زینک و غیره
  • استفاده از شاپوی دارای نیزورال (nizoral) اگر شوره ملایم است یا احتمال واکنش آلرژیک وجود دارد.

7 مورد از مهمترین درمان‌های طبیعی شوره در حاملگی

وقتی که باردار هستید امتحان کردن محصولات و داروهای جدید برای شما آسان نیست. کسی نمی‌تواند پیش بینی کند داروهای ضد شوره با داروهای بارداری تداخل نداشته باشد.

اینها تعدادی از روش‌های خانگی درمان شوره در بارداری هستند. اما قبل از استفاده از آنها با پزشک مشورت نمایید:

روغن‌ها

چرب کردن منظم پوست سر می‌تواند از خشک شدن و پوسته شدن جلوگیری کند. مطمئن شوید روغن منافذ پوست سر را مسدود نمی‌کند. می‌توانید از روغن نارگیل، روغن بادام، یا روغن زیتون برای مرطوب کردن پوست سر استفاده کنید. روغن درخت چای از عفونت قارچی جلوگیری می‌کند.

گیاهان طبیعی

گیاهان و روغن‌های گیاهی مثل مریم گلی،‌ رزماری و آویشن به تسکین پوست آسیب دیده سر کمک کرده و از عفونت قارچی جلوگیری می‌کند و باعث حفظ سلامت پوست سر می‌شود.

آلوورا

آلوورا باعث شادابی پوست شده و به عنوان مرطوب کننده طبیعی عمل می‌کند. در نتیجه از آسیب پوست سر و عفونت جلوگیری می‌شود.

سرکه سیب سیدر

آبکشی مو با سرکه سیب سیدر بعد از شستشو باعث برداشتن بقایای قارچی شده و از بروز مجدد آن جلوگیری می‌کند.

سیر

آب سیر می‌تواند شوره را کنترل کند اما گاهی بوی آن به خصوص برای زنان باردار حساس به بوی قوی زننده است.

گردو

برگ گردو اثر تسکین دهنده بر پوست آسیب دیده دارد و در داروهای سنتی درمان شوره و عارضه‌های پوستی موجود است.

دانه شنبلیله

عصاره دانه شنبلیله باعث افزایش رطوبت شده و مو را حالت می‌دهد و همچنین از عفونت و ورم پوست سر جلوگیری می‌کند.

آیا می‌توان از شوره در بارداری جلوگیری کرد؟

بله. مشکل بتوان پیش بینی کرد چه زمانی در بارداری دچار شوره سر خواهید شد اما با رعایت چند نکته مهم می‌توان احتمال آنرا کم کرد. شوره در بارداری پاسخی است به بعضی اتفاقات پوست سر. اگر بتوانید علت شوره را شناسایی کنید روش درمان قابل تعیین است که از آن باید برای جلوگیری از تکرار شوره استفاده کرد.

نکات مهم برای جلوگیری از شوره در بارداری

در صورتی که شوره در بارداری باعث نگرانی شما می‌شود و دنبال راه مطمئن و بی خطر برای درمان آن هستید موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • پوست سر شما نه باید خشک باشد نه چرب
  • چرب کردن و شستشوی منظم پوست سر از تجمع لایه‌های چربی جلوگیری می‌کند.
  • استرس خود را کم کنید. طوری زندگی کنید که استرستان کم شود. استرس هم باعث شوره و هم آکنه می‌شود.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید و تمامی مواد مغذی لازم را در رژیم خود قرار دهید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید. داشتن چرخه منظم خواب می‌تواند سیستم ایمنی و همچنین کیفیت پوست را بهبود دهد.
  • از حالت دهنده مو به منظور جلوگیری از خشکی مو استفاده کنید. اما حالت دهنده را روی پوست سر رها نکنید چون اثر کومدوژنیک دارد.
  • سشوار باعث شوره می‌شود. گرمای اضافی موجب خشک شدن و آسیب به پوست سر می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

شوره خفیف اصلا نگران کننده نیست. اگر شوره آزاردهنده است و بعد از چند بار شستشو و تغییر شامپو رفع نمی‌شود باید با پزشک مشورت نمایید.

شوره عارضه ای شایع در بارداری است. با کمی مراقبت و استفاده از محصولات مناسب در زمان مناسب می‎توانید شوره را کنترل کرده و از تکرار آن جلوگیری کنید.

سوالات پرتکرار

آیا استفاده از شامپو دارویی ضد شوره در حاملگی مجاز است؟

اگر پزشک منع نکند استفاده از این نوع شامپو در بارداری مجاز است. ممکن است این شامپو با داروهای بارداری تداخل داشته باشد. بنابراین قبل از استفاده حتما از پزشک سوال کنید.

آیا هورمون‌های بارداری باعث شوره می‌شوند؟

تغییرات هورمونی موجب سیگنال‌های متنوع به پوست می‌شود. ممکن است به پوست سر سیگنال تولید سبوم بیشتر بدهد که باعث بسته شدن منافذ پوست سر و شوره می‌گردد. هورمون‌های بارداری باعث واکنش‌های جدید به محصولات بهداشتی و در نتیجه شوره می‌شود.

آیا شوره تاثیری بر بچه در بارداری دارد؟

هنوز هیچ اثبات علمی برای این موضوع وجود ندارد. شوره بر پوست سر تاثیر می‌گذارد. از آنجا که این یک اتفاق بیرونی است بر جنین تاثیری ندارد.

بیشتر بدانید:

عوارض کراتینه مو در بارداری

مصرف لوازم آرایش در دوران بارداری

پدیکور ناخن در بارداری