بارداری دوم

ممکن است از بارداری اول شما زمان زیادی گذشته باشد و شما یک مادر با تجربه باشید اما مفهومش آن نیست که در بارداری دوم خود همه چیزهای لازم را می‌دانید. در اینجا نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید و تفاوت‌های بین این دو بارداری ذکر شده است.

ممکن است از بارداری اول شما زمان زیادی گذشته باشد و شما یک مادر با تجربه باشید اما مفهومش آن نیست که در بارداری دوم خود همه چیزهای لازم را می‌دانید. در اینجا نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید و تفاوت‌های بین این دو بارداری ذکر شده است:

زمان باردار شدن و لقاح در بارداری دوم مشخص نیست

در حالی که شاید خیلی طول کشیده باشد که در دفعه اول باردار شوید، بارداری دوم ضرورتا اینگونه نیست و ممکن است بعد از اقدام برای بارداری خیلی سریع اتفاق بیفتد. بهترین کار آن است که زیاد به آن فکر نکنید و بگذارید اوضاع خود به خود پیش برود.

زمان در اختیار شما مانند بارداری اول نیست

در بارداری اول شما زمان زیادی در اختیار دارید که استراحت کنید و به خود اختصاص دهید اما در بارداری دوم این گونه نیست زیرا باید مراقب بچه اول خود نیز باشید.

هیچ کس نمی‌تواند بچه بزرگتر شما را توجیه کند

همان گونه که شما هیچ کلاسی نمی‌توانید تمامی مسائل بارداری را به شما آموزش دهد، شما نیز نمی‌توانید بچه قبلی خود توضیح دهید چرا باید برای دیدار برادر یا خواهر خود لحظه‌شماری کند. اما نگران نباشید. او سرانجام شرایط را می‌پذیرد و عاشق برادر یا خواهر خود، خواهد شد طبیعی است که در ابتدا کمی ناراحت باشد و حتی به او حسودی کند.

رفتار اطرافیان در بارداری دوم متفاوت است

وقتی شما برای اولین مرتبه باردار می‌شوید، انگار که تمامی اطرافیان و آشنایان شما برای شما و فرزندتان فرش قرمز پهن کرده‌اند و همه چیز بر وفق مراد شما است. اما در بارداری دوم معمولا چنین نیست. همان گونه که بارداری دوم برای خود شما تازگی و جذابیت بارداری اول را ندارد، برای اطرافیان نیز همین گونه است.

علائم بارداری دوم متفاوت است

ممکن است در بارداری اول ناخوشی صبحگاهی و سایر علائم بارداری خیلی شما را آزار داده باشد اما همان گونه که هیچ دو بچه‌ای کاملا مثل هم نیستند هیچ دو بارداری‌ای نیز مشابه نیستند.

بارداری دوم خیلی زودتر خود را نشان می‌دهد

با وجود آنکه شاید قبلا خبر بارداری اول را چندین ماه به عنوان یک راز نزد خود نگه داشتید، بارداری دوم شما خیلی زودتر برملا می‌شود.

زمان‌هایی وجود دارد که دچار تردید می‌شوید

حتی اگر با اشتیاق زیادی تصمیم گرفته باشید که برای دومین مرتبه باردار شوید اما زمان‌هایی وجود دارد که به کار خود شک می‌کنید و ممکن است عصبانی و برافروخته شوید. اما مطمئن باشید که سرانجام شما بر هورمون‌های بارداری پیروز و همه چیز دوباره روبراه خواهد شد!

گاهی فراموش می‌کنید که باردار هستید

باور کنید که واقعا همین گونه است! به همین دلیل شما باید سپاسگذار بچه اول و کمبود خواب خود باشید!

درد زایمان شما زودتر شروع می‌شود

در بارداری دوم درد زایمان سریع‌تر به سراغ شما می‌آید. بنابراین در هفته‌های آخر آن، نباید زیاد از خانه دور شوید.

در بارداری دوم، استرس شما کمتر است

طبیعی است که در بارداری اول، نگران بسیاری از مسائل باشید. در بارداری دوم به دلیل کمبود وقت یا تجربه بیشتر، معمولا نگرانی‌های قبلی دیگر وجود ندارد.

وسایل بارداری دوم مثل بارداری اول آماده نمی‌شود

بر خلاف بارداری اول که وسایل زایمان در بیمارستان را از مدت‌ها قبل آماده کرده و حتی فراموش نکردید کم‌اهمیت‌ترین وسایل مثل عروسک خواب بچه را بردارید در بارداری دوم گاهی مسواک و تلفن همراهِ خانم باردار نیز گاهی در خانه جا می‌ماند! حتی ممکن است برای تهیه سیسمونی کودک و دکوراسیون منزل نیز کمتر از قبل وقت بگذارید.

بیشتر بدانید: