آکنه در بارداری

وقتی که باردار هستید پوست شما خیلی تغییر می‌کند. بارداری عامل تغییرات هورمونی است. یکی از آنها تغییر ترشحات چرب پوست است. این دلالت دارد بر یک تغییر در تولید چربی پوست که باعث بسته شدن مجاری پوستی و ایجاد آکنه می‌شود. در این حالت احساس نیاز شدید به درمان آکنه در بارداری پیدا می‌کنید.

وقتی که باردار هستید پوست شما خیلی تغییر می‌کند. بارداری عامل تغییرات هورمونی است. یکی از آنها تغییر ترشحات چرب پوست است. این دلالت دارد بر یک تغییر در تولید چربی پوست که باعث بسته شدن مجاری پوستی و ایجاد آکنه می‌شود. در این حالت احساس نیاز شدید به درمان آکنه در بارداری پیدا می‌کنید.

خوشبختانه آکنه بارداری دائمی نیست و وقتی بدن به حالت قبل از بارداری بر می‌گردد به مرور از بین می‌رود. در این مطلب در مورد آکنه بارداری،‌ روش‌های جلوگیری از آن،‌ محصولات بهداشتی ضد آکنه و نوع مناسب آنها صحبت می‌کنیم.

آکنه بارداری چیست؟

آکنه بارداری نوعی جوش پوستی است که عامل آن تغییرات هورمونی می‌باشد. آکنه در بارداری از علائم خیلی شایع است. بیش از نیمی از افراد باردار دچار آکنه می‌شوند که گاهی شدید است. در این حالت برای درمان حتما باید به متخصص پوست مراجعه نمایید.

علت‌های آکنه در بارداری

افزایش هورمون‌ها در سه ماهه اول بارداری علت اصلی آکنه در بارداری است که هر چه شدیدتر باشد پوست چربی طبیعی بیشتری تولید می‌کند. اگر قبل از بارداری یا نزدیک شروع سیکل قاعدگی آکنه داشته‌اید احتمال آکنه در بارداری بالا است.

آکنه در اوایل بارداری

آکنه در ابتدای بارداری خیلی شایع است اما اگر در اوایل بارداری و در سه ماهه اول دچار آکنه نشوید احتمال بروز آن در ادامه بارداری کم است.

راه‌های خانگی جلوگیری از آکنه در بارداری

آکنه بارداری عارضه جانبی شایع در بارداری است که معمولا بعد از زایمان ناپدید می‌شود. مراقبت مناسب از پوست بهترین راه برای جلوگیری از بروز آن است. تعدادی از راه‌های خانگی جلوگیری از آکنه در بارداری به شرح زیر است:

  • ملحفه تخت را به طور منظم عوض و نظافت کنید
  • صورت را فقط 2 بار در روز و بعد از تعریق شدید، بشویید
  • برای شستشوی صورت از پاک‌کننده ملایم بدون روغن، بدون الکل و ضد سایش پوست استفاده کنید
  • صورت خود را به طور ملایم با دستمال نخی بشویید، یادتان نرود که باید از دستمال تمیز استفاده کنید
  • بعد از شستشو صورت را با آب ولرم بشویید. سپس به آرامی خشک کرده و مرطوب کننده بزنید
  • برای شستشو زیاده روی نکنید چون بر ترشح کننده چربی پوست نفوذ می‌کند
  • دست‌های خود را به صورت نزنید چون ممکن است آلوده به باکتری باشد
  • اگر چه کندن آکنه وسوسه انگیز است اما هرگز نباید این کار را انجام دهید چون جای آکنه تا آخر عمر روی صورت می‌ماند.

چطور مطمئن شویم محصولات ضد آکنه در بارداری بی خطر هستند؟

مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید

ببینید مواد تشکیل دهنده آن چیست و اگر هر گونه نگرانی و سوالی دارید از پزشک بپرسید. دنبال پاک‌کننده‌هایی بروید که دارای مواد فعال مثل اسید گلیکولیک و اسید آزلائیک و در بارداری تقریبا بی خطر هستند. حتما قبل از مصرف محصولات ضد آکنه در بارداری با پزشک مشورت کنید.

ایمن بودن مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید

بعضی از مواد موجود در محصولات پوستی برای جنین خطرناک بوده و حتی می‌تواند باعث نقص مادرزادی بشود. هرگز داروهای با نسخه یا بدون نسخه دارای رتینول و رتینوئید در بارداری مصرف نکنید. اگر برای بارداری اقدام کرده یا باردار هستید نباید سراغ مکمل‌های ویتامین آ خوراکی مثل ایزوترتینوئین بروید.

موادی مثل اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پروکساید ضد آکنه‌های معروف هسند. اگر چه مضر بودن اینها در بارداری اثبات نشده اما بهتر است احتیاط کرده و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

به خاطر داشته باشید که پوست هر کسی با دیگری متفاوت است بنابراین اگر تغییر ناگهانی در پوست خود دیده‌اید قبل از استفاده از هر محصول جدید باید با پزشک مشورت کنید.

محصولات ضدآکنه قابل استفاده در بارداری

از محصولات زیر که پزشک نوع آنرا مشخص کرده در بارداری استفاده کنید:

پاک‌کننده صورت

برای شروع، صورت خود را با پاک‌کننده ملایم تمیز کنید. آب باید ولرم (نه زیاد گرم نه زیاد سرد) باشد.

مرطوب کننده صورت

در مرحله بعد از مرطوب کننده مناسب پوستی استفاده کنید.

کرم صورت

در مرحله آخر کِرِم بزنید. بجای استفاده از کرم ضد آفتاب در شب‌ها از یک سرم مناسب برای تکمیل مراقبت پوست استفاده کنید.

بیشتر بدانید:

مصرف لوازم آرایش در دوران بارداری

استفاده از کرم، لوسیون و تخت برنزه کردن پوست در بارداری

خارش پوست شکم در بارداری و درمان خانگی آن