هفته ششم بارداری

در هفته ششم، اولین تپش‌های قلب جنین آغاز شده است. او حالا از سر تا باسن، حدود 65 میلی‌متر است. در این هفته بند ناف تشکیل می‌شود، چشم‌ها و گوش‌ها شروع به شکل‌گیری می‌کنند و مدخل دهان به وجود می‌آید. هنوز برآمدگی شکم شما نمایان نشده اما علائم بارداری به خوبی حس می‌شود. معمولا حالت تهوع وجود دارد و ناخوشی صبحگاهی همراه بسیاری از زنان باردار است.

6 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 4 هفته پس از لقاح

شما در هفته ششم بارداری قرار دارید و برخی از علائم بارداری را به خوبی حس می‌کنید. اکنون اولین تپش‌های قلب جنین آغاز شده است.

رشد جنین

رشد جنین

بدن کوچولوی شما حالا شبیه حرف C انگلیسی و کمی منحنی است. رشد رویان حالا بسیار سریع است. در این هفته بند ناف تشکیل می‌شود، چشم‌ها و گوش‌ها شروع به شکل‌گیری می‌کنند و مدخل دهان به وجود می‌آید. پوست رویان شفاف است. برآمدگی‌های کوچکی که روی صورت او وجود دارد قرار است در چند هفته آینده چشم‌ها را تشکیل دهد.

حالا قلب شروع به پمپاژ خون کرده و بیشتر اندام‌ها از جمله کلیه‌ها، کبد و ریه‌ها شروع به شکل‌گیری می‌کنند. قلب رویان حدود 80 بار در دقیقه می‌تپد اما ضربان قلب او هر روز سریع‌تر خواهد شد. اگر در این هفته سونوگرافی واژینال انجام دهید احتمالا صدای قلب جنین را خواهید شنید. برای شنیدن صدای قلب جنین از طریق دستگاه سونوگرافی  باید منتظر 1 هفته یا کمی بیشتر صبر کنید.

جوانه‌هایی که روی بدن رویان مشاهده می‌شود، بعدها به دست‌ها و پاها تبدیل می‌شوند و ساختارهای مشبک نیز انگشتان دست و پا را تشکیل خواهند داد. با توجه به اینکه پای رویان خم است برای اندازه گیری قد او در این سن، از سر تا باسن حساب می‌شود. در هفته ششم بارداری، جنین به اندازه نخود فرنگی است.

قد جنین: 6.5 میلی متر

وزن جنین: کمتر از 1 گرم

تغییرات بدن مادر

هنوز برآمدگی شکم شما نمایان نشده اما علائم بارداری به خوبی حس می‌شود. معمولا حالت تهوع وجود دارد و ناخوشی صبحگاهی همراه بسیاری از زنان باردار است. ممکن است نسبت به برخی خوراکی‌ها میل زیاد (ویار) و نسبت به برخی دیگر احساس تنفر داشته باشید. همچنین برخی از خانم‌های باردار دچار تکرر ادرار می‌شوند. فشار خون پایین‌تر نیز باعث بروز سردرد و سرگیجه می‌شود.

از آنجا که این هفته زمان مهمی در شکل‌گیری اندام‌های جنین است باید از مصرف الکل، مواد مخدر و لوازم آرایش (رنگ مو، مانیکور و غیره) خودداری نمایید. اگر هنوز با پزشک ملاقات نکرده‌اید اولین زمان مراجعه به پزشک را هماهنگ نمایید. در این مرحله بعضی از زنان باردار کمی اضافه وزن پیدا می‌کنند اما تعداد کمی از آنها ممکن است حتی دچار کاهش وزن شوند.

تغذیه بارداری: ویتامین ب 12

ویتامین ب 12 در طول دوران بارداری به خصوص هفته ششم خیلی اهمیت دارد. این ماده قابل حل در آب، برای تشکیل سلول‌های قرمز خون، عملکرد سیستم عصبی و سنتز DNA لازم است.

ضرورت مصرف. در دوران بارداری، سلول‌های قرمز خون مادر به میزان 20 تا 30 درصد افزایش پیدا می‌کند و ویتامین ب 12 (به همراه سایر ویتامین‌های گروه ب و آهن) برای این منظور حیاتی است. کمبود این ویتامین در بدن مادر احتمال ابتلای جنین به نقص لوله عصبی را افزایش می‌دهد. خانم‌های گیاهخوار بیشتر در معرض این حالت قرار دارند و باید غذاهای غنی شده یا مکمل غذایی میل نمایند. حتما در رژیم غذایی خود مقداری از خوراکی‌های خوشمزه دارای ویتامین ب 12 قرار دهید.

میزان مصرف روزانه. میزان ویتامین ب 12 مورد نیاز روزانه 2.2 تا 2.6 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. ماهی آزاد و قزل آلا، ماهی تون و گوشت گوساله دارای مقادیر فراوانی از ویتامین ب 12 هستند.

توصیه‌های مهم در هفته ششم بارداری

شاید هیجان زیادی برای اعلام خبر بارداری خود به دیگران داشته باشید. برخی از والدین از سقط جنین نگرانی دارند و خبر بارداری خود را تا چند ماه اول به کسی اعلام نمی‌کنند. در هر حال، دوستان و آشنایان دلسوز، بهترین پشتیبان شما برای این دوران هستند.
اگر هنوز با پزشک خود ملاقات نکرده‌اید مصرف اسید فولیک را در این دوران حیاتی فراموش نکنید. در طول دوران بارداری ویتامین‌های بارداری توسط پزشک تجویز می‌شود. اگر این ویتامین‌ها معده شما را اذیت می‌کند حتما به پزشک خود اطلاع دهید و خودسرانه مصرف آنها را قطع نکنید یا نوع آنها را تغییر ندهید.
نیازی نیست که در این مرحله فعالیت‌های بدنی و ورزشی خود را به کلی قطع کنید. بهتر است زیر نظر پزشک فعالیت خود را ادامه دهید. ورزش مناسب به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید فشار ناشی از افزایش وزن خود را در طول دوران بارداری تحمل کنید.

بیشتر بدانید:

هفته هفتم بارداری

صدای قلب جنین و تکامل دستگاه گردش خون

آزمایش‌های سونوگرافی و غربالگری در بارداری

پزشک بارداری خود را چگونه انتخاب نماییم؟