هفته هفتم بارداری

اکنون در هفته هفتم بارداری قرار دارید و کوچولوی شما به سرعت در حال رشد است. او حدود 8 میلی‌متر قد کشیده و تقریبا به اندازه یک بلوبری است. رویان حالا ده هزار مرتبه بزرگتر از زمان لقاح یعنی ۱ ماه پیش است. حتی اگر هنوز خبر بارداری خود را به دیگران اعلام نکرده‌اید بدنتان به شما نشان می‌دهد که باردار هستید! این کار نه از طریق کلمات بلکه از طریق علائم بارداری انجام می‌شود.

7 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 5 هفته پس از لقاح

اکنون در هفته هفتم بارداری قرار دارید و کوچولوی شما به سرعت در حال رشد است. در این هفته، بیشتر رشد رویان در ناحیه سر او اتفاق می‌افتد.

رشد جنین

رشد جنین

اکنون تمامی اندام‌های حیاتی رویان شروع به شکل‌گیری کرده‌اند و مغز، عدسی چشم‌ها، سوراخ بینی، روده‌ها و لوزالمعده در حال تکامل هستند. رشد دست‌ها و پاها همچنان ادامه دارد هر چند که انگشتان دست و پا هنوز کاملا از هم تفکیک نشده‌اند. خصوصیات اصلی صورت جنین نیز در حال نمایان شدن هستند. کلیه‌های دائمی جنین تشکیل شده و در جای خود قرار گرفته‌اند تا مسئولیت دفع مواد زائد بدن را بر عهده گیرند. حدود یک هفته دیگر ادرار کردن رویان آغاز خواهد شد. او اکنون ده هزار مرتبه بزرگتر از زمان لقاح یعنی ۱ ماه پیش است. سر او هنوز نسبتا بزرگتر از بدن و نامتناسب است. در هفته هفتم بارداری، جنین تقریبا تقریبا به اندازه یک بلوبری است.

قد جنین: 8 میلی متر
وزن جنین: کمتر از 1 گرم

تغییرات بدن مادر

حتی اگر خبر بارداری خود را به دیگران اعلام نکرده‌اید بدنتان به شما ثابت می‌کند که باردار هستید! این کار نه از طریق کلمات بلکه از طریق علائم بارداری انجام می‌شود. اگر علائم بارداری هنوز نمایان نشده نگران نباشید. مفهومش آن نیست که مشکلی در بارداری شما وجود دارد. در این هفته نشانه‌هایی که در هفته قبل مشاهده شد همچنان وجود دارند.

با وجود آنکه بدن شما اکنون سخت در تلاش است اما برآمدگی شکم شما هنوز معلوم نشده است. اگر بارداری اول خود را تجربه می‌کنید اثرات بارداری دیرتر آشکار می‌شود. ممکن است کمی کاهش وزن یا کمی افزایش وزن داشته باشید که هر دو در این مرحله نرمال هستند. اگر در این هفته سونوگرافی کنید شاید بتوانید صدای قلب جنین را برای اولین بار بشنوید.

تغذیه بارداری: یُد

بدن شما و جنین در دوران بارداری به ید نیاز دارد. این ماده که در خوراکی‌ها وجود دارد نقش مهمی در رشد مغز و ترشح هورمون تیروئید دارد.

ضرورت مصرف. ید یکی از مهمترین مواد معدنی است که جنین برای رشد مغز و دستگاه عصبی به آن نیاز دارد. این ماده همچنین به عملکرد مناسب غده تیروئید که مسئولیت تنظیم عملکردهای حیاتی بدن از جمله سوخت و ساز، ضربان قلب و دمای بدن را بر عهده دارد، کمک می‌کند. کمبود ید در بارداری، مهمترین عامل کم‌توانی ذهنی کودکان است. خوشبختانه، خیلی آسان می‌توان یُد مورد نیاز بدن را تامین کرد.

میزان مصرف روزانه. میزان ید مورد نیاز روزانه 150 تا 250 میکروگرم است که به هیچ وجه نباید بیشتر از 1100 میکروگرم شود چون باعث سرطان تیروئید می‌شود.

خوراکی‌های غنی. ماست ساده، شیر، میگو، ماهی تون، ذرت و پنیر چدار دارای مقادیر فراوان ید هستند.

توصیه‌های مهم در هفته هفتم بارداری

اگر هنوز پزشک بارداری خود را انتخاب نکرده‌اید بهتر است هر چه زودتر در این خصوص اقدام کنید. پرسش‌هایی را که می‌خواهید از پزشک بپرسید را یادداشت کرده و تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی خود را یادداشت نمایید. از پزشک بخواهید تاریخ تقریبی زایمان شما را محاسبه کند. در صورتی که سابقه بیماری خاصی دارید به پزشک اطلاع دهید تا آزمایش‌های بارداری لازم را برای شما تجویز کند.
گرفتگی عضلات در سه ماهه اول بارداری امری رایج است اما اگر با گردن درد، کتف درد یا با انقباضات و سرگیجه همراه باشد، حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید.
حدود 80 درصد خانم‌های باردار ناخوشی صبحگاهی را تجربه می‌کنند که دلیل اصلی آن افزایش هورمون‌های بارداری در بدن است. یکی از راه‌های مهم برای کم کردن اثر ناخوشی صبحگاهی تعادل در غذا خوردن است. شکم خود را نه زیاد خالی و نه زیاد پر نگهدارید. همچنین برای کاهش حالت تهوع خود می‌توانید زنجبیل مصرف نمایید. لیموترش نیز مفید است. یک راه دیگر آن است که 15 دقیقه قبل از برخاستن از رختخواب کراکر یا سرآل خشک میل نمایید. بهتر است مصرف غذاهای تند را فعلا فراموش کنید. اگر ناخوشی صبحگاهی شما به حدی شدید است که مرتب استفراغ می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
در دوران بارداری نباید حیوانات خانگی نگهداری نمایید. نگهداری حیوانات خانگی به خصوص گربه می‌توانند باعث آسیب به جفت و حتی سقط جنین شود.
اگر شاغل هستید فرصت مناسبی است که به واحد منابع انسانی شرکت مراجعه کرده و در مورد میزان مرخصی بارداری، زمان شروع مرخصی بارداری، نحوه پرداخت حقوق در زمان مرخصی و غیره سوال کنید.
اگر هنوز لباس‌های معمول خود را به تن می‌کنید بهتر است سراغ لباس‌های مخصوص بارداری بروید و لباس‌های راحت‌تری بپوشید. اگر بیرون می‌روید از کفش پاشنه بلند استفاده نکنید.
با توجه به آنکه هنوز برآمدگی شکم شما نمایان نشده زمان مناسبی است که از خود عکس گرفته و این کار را هر هفته تا انتهای بارداری ادامه دهید. این عکس‌ها در آینده بخشی از زیباترین خاطرات زندگی شما را تشکیل خواهند داد!

بیشتر بدانید:

هفته هشتم بارداری

علائم اولیه بارداری

پزشک بارداری خود را چگونه انتخاب نماییم؟

تاریخ تقریبی زایمان