صدای قلب جنین

وقتی که برای اولین بار صدای قلب جنین را در دوران بارداری احساسی وصف‌ناشدنی به شما دست می‌دهد. از آن زمان که متوجه می‌شوید باردار هستید یکی از موعدهای مهمی که همیشه چشم به راه آن هستید جلسه سونوگرافی‌ای است که برای اولین بار قرار است صدای تالاپ و تولوپ قلب فرزندتان را بشنوید. این صدا آرامش‌بخش ترین صدا برای والدین است.

وقتی که برای اولین بار صدای قلب جنین را در دوران بارداری احساسی وصف‌ناشدنی به شما دست می‌دهد. از آن زمان که متوجه می‌شوید باردار هستید یکی از لحظات مهمی که همیشه چشم به راه آن هستید جلسه سونوگرافی‌ای است که برای اولین بار قرار است صدای تالاپ و تولوپ قلب فرزندتان را بشنوید. این صدا آرامش‌بخش‌ترین صدا برای والدین است. خیلی از خانم‌ها صدای قلب جنین را به همراه تصاویر و ویدئوهای دوران بارداری و تولد برای همیشه نگهداری می‌کنند. در این مقاله آنچه که باید در مورد رشد قلب جنین بدانید ذکر شده است.

با وجود آنکه هر بار که در جلسات سونوگرافی یا در مطب پزشک صدای قلب جنین را می‌شنوید تفاوت زیادی احساس نمی‌کنید اما در دستگاه گردش خون کودک هفته به هفته تغییرات زیادی در حال انجام است. در هفته چهارم بارداری هنوز قلب جنین تشکیل نشده اما یک رگ خونی مجزا شکل گرفته که به زودی قرار است درون قلب جنین و دستگاه گردش خون رشد کند.

در مراحل اولیه، قلب شبیه یک لوله است اما بعدا قلب و دریچه‌های آن تشکیل خواهند شد. در هفته پنجم بارداری، قلب به طور خود مختار شروع به تپیدن می‌کند اما شما هنوز نمی‌توانید صدای آن را بشنوید. در هفته‌های اولیه، رگ‌های خون در بدن رویان شروع به شکل‌گیری می‌کنند.

چه زمانی می‌توانید صدای قلب جنین را برای اولین بار بشنوید؟

در حدود هفته ششم بارداری قلب جنین که حالا حدود 80 بار در دقیقه می‌تپد، از 4 حفره خالی تشکیل شده که هر کدام یک ورودی و یک خروجی برای خون دارد. در عرض 2 هفته، تپش‌های قلب جنین به 120 مرتبه در دقیقه می‌رسد که تقریبا 2 برابر تپش قلب شما است. با این سرعت رشد، احتمال آنکه بتوانید صدای قلب جنین را برای اولین بار در حدود هفته نهم و یا هفته دهم بارداری بشنوید خیلی زیاد است. ضربان قلب جنین در این زمان حدود 170 بار در دقیقه است اما از این زمان به بعد به تدریج کمتر می‌شود.

پزشک با استفاده از دستگاه سونوگرافی می‌تواند صدای قلب جنین را آشکار سازد. اگر در این ملاقات نتوانستید صدای قبل فرزندتان را بشنوید نگران نباشید. به احتمال زیاد کوچولوی ناقلای شما یا در گوشه رحم پنهان شده یا پشت خود را به سمت شکم شما کرده است. در ملاقات بعدی می‌توانید صدای قلب او را بشنوید.

آیا می‌توان صدای قلب جنین را با گوشی پزشکی شنید؟

هیجان‌انگیزترین اتفاقات دستگاه گردش خون در هفته دوازدهم رخ می‌دهد که در آن مغز استخوان جنین شروع به تولید سلول‌های خون می‌کند. در حدود هفته هفدهم بارداری، مغز شروع به تنظیم ضربان قلب می‌کند تا جنین را برای زندگی در جهان بیرون آماده سازد. سه هفته بعد می‌توانید تپش قلب جنین را با استتوسکوپ (گوشی پزشکی) بشنوید.

اگر پزشک بخواهد درک بهتری از نحوه فعالیت قلب جنین داشته باشد بین هفته هجدهم تا بیست و چهارم بارداری، اکوی قلب جنین را تجویز می‌کند. اکوکاردیوگرافی قلب معمولا زمانی تجویز می‌شود که در خانواده شما سابقه بیماری‌های قلبی وجود داشته باشد یا اینکه شما شخصا مبتلا به دیابت یا فنیل کتونوری باشید. تا هفته بیست و پنجم بارداری، مویرگ‌ها شکل گرفته و از خون پر شده‌اند. دستگاه گردش خون جنین در طول دوران بارداری به تدریج تکامل پیدا می‌کند و در حدود هفته چهلم بارداری، جنین برای زندگی در خارج رحم آماده می‌شود.

چگونه به سلامت قلب جنین کمک کنیم؟

همانگونه که متوجه شدید تغییرات زیادی در طول دوران بارداری برای قلب جنین اتفاق می‌افتد. مسلما برخی از عوارض مثل ناهنجاری‌های کروموزومی و ژنتیک که بر رشد قلب جنین تاثیر می‌گذارند خارج از کنترل شما هستند اما با انجام برخی کارها می‌توانید گام‌های مهمی برای سلامت قلب او بردارید:

قبل و در حین بارداری اسید فولیک مصرف نمایید. مصرف اسید فولیک از بروز نقص‌های مادرزادی در جنین جلوگیری می‌کند.
اگر سیگاری هستید به سرعت آنرا کنار بگذارید. مطالعات نشان می‌دهد سیگار کشیدن مادر به خصوص در سه ماهه اول بارداری، عامل 2 درصد از تمامی بیماری‌های قلب از جمله ناهنجاری‌های دریچه قلب است.
اگر به دیابت نوع 2 یا دیابت بارداری مبتلا هستید میزان قند خون خود را در طول دوران بارداری تحت کنترل نگهدارید.
از مصرف آکوتان خودداری نمایید. آکوتان در کرم‌های ضد آکنه کاربرد دارد. این ماده باعث نقص‌های قلبی مادرزادی می‌شود.
هرگز در دوران بارداری نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید.

بیشتر بدانید:

آزمایش‌های سونوگرافی و غربالگری در بارداری

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در دوران بارداری