هفته بیست و یکم بارداری

در هفته بیست و یکم، مرحله رشد سریع جنین به پایان می‌رسد. قلب جنین حالا قوی‌تر شده و پاها به نسبت‌های واقعی خود نزدیک می‌شوند. پلک‌های او کامل شده‌اند اما هنوز بسته هستند با این وجود چشم‌های جنین فعالیت خود را انجام می‌دهند. شاید دچار ترک پوستی بارداری در ناحیه شکم، باسن، ران، کمر و سینه‌ها شوید.

21 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 19 هفته پس از لقاح

در هفته بیست و یکم، مرحله رشد سریع جنین به پایان می‌رسد. قلب جنین حالا قوی‌تر شده و پاها به نسبت‌های واقعی خود نزدیک می‌شوند.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 360 گرم وزن دارد و تقریبا 26.7 سانتی‌متر (از سر تا نوک انگشتان پا) قد کشیده است (تا هفته بیستم برای محاسبه قد نوزاد از سر تا باسن و از هفته بیست و یکم به بعد از سر تا نوک انگشتان پا اندازه گرفته می‌شود). اگر در هفته بیست و یکم بارداری به جنین نگاه کنید می‌بینید که ابروها و پلک‌های او کامل شده‌اند اما پلک‌ها هنوز بسته هستند با این وجود چشم‌های جنین فعالیت خود را انجام می‌دهند.

اکنون به خوبی تکان‌های جنین را حس می‌کنید. جنین هنوز فضای کافی برای جابجایی، چرخیدن و حتی پشتک زدن در رحم را در اختیار دارد اما مثل هر فرد دیگری که در محیط بسته زندگی می‌کند به زودی احساس کمبود جا خواهد کرد! از آنجا که مرتبا تکان خوردن شکم را مشاهده می‌کنید باور اینکه جنین می‌خوابد برای شما سخت است. اما چه باور کنید و چه باور نکنید او حالا به اندازه یک نوزاد یعنی 12 تا 14 ساعت در روز استراحت می‌کند.

اگر در این هفته میوه‌ای مثل موز بخورید احتمال زیادی وجود دارد که جنین نیز مزه آن را بچشد. دلیل این موضوع آن است که جنین مایع آمنیوتیک زیادی را برای دریافت مواد غذایی و آب و برای تمرین قورت دادن و هضم غذا می‌خورد. حالا جوانه‌های چشایی جنین تکامل یافته‌اند و به او کمک می‌کنند طعم متفاوت مایع آمنیوتیک را در زمان‌های مختلف، بسته به مواد غذایی که می‌خورید حس کند. در هفته بیست و یکم بارداری، جنین به اندازه یک هویج است.

قد جنین: 26.7 سانتی متر

وزن جنین: 360 گرم

تغییرات بدن مادر

نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید: شما بیش از نیمی از راه را طی کرده‌اید؛ رحم شما به خوبی این مساله را نشان داده و حالا حدود 1 سانتی متر بالاتر از ناف قرار گرفته است. اگر از یک رژیم غذایی سالم استفاده می‌کنید نیازی نیست کالری موجود در آن را به دقت محاسبه نمایید. به لحاظ عاطفی، اکنون بیش از قبل احساس آرامش و راحتی دارید. ممکن است پاها و قوزک پا به خصوص در شب‌ها متورم و دچار گرفتی شود. مقدار زیادی آب بنوشید و در زمان استراحت، پاها را بالاتر قرار دهید.

در هفته 21، ممکن است دچار ترک پوستی بارداری در ناحیه شکم، باسن، ران، کمر و سینه‌ها شوید . این ترک‌های صورتی، قرمز یا ارغوانی به دلیل رشد شکم و سینه‌ها به وجود می‌آیند. بافت پشتیبان زیر پوست به دلیل کش آمدن پاره می‌شود. تقریبا نصف خانم‌های باردار به این عارضه مبتلا می‌شوند. اگر مادر شما نیز در دوران بارداری خود دچار ترک پوستی شده باشد احتمال اینکه شما هم آنرا داشته باشید زیاد است. متاسفانه درمان قطعی برای ترک‌های بارداری وجود ندارد.

تغذیه بارداری: فسفر

فسفر مورد نیاز بدن در طول دوران بارداری باید به اندازه کافی تامین شود. بعد از کلسیم، فسفر دومین ماده معدنی موجود در بدن است که 85 درصد آن در استخوان‌ها یافت می‌شود.

ضرورت مصرف. فسفر برای بسیاری از فعالیت‌های بدن مثل حرکت عضلات،‌ لخته شدن خون،‌ عملکرد اعصاب و کلیه‌ها،‌ و نیز بهبود سلول‌ها و بافت‌ها لازم است. اگر بدن شما در بارداری آنرا به میزان لازم دریافت کند جنین نیز به اندازه لازم از آن بهره خواهد برد.

میزان مصرف روزانه. اگر سن شما 18 سال یا کمتر است روزانه 1250 میلی گرم و اگر 19 سال یا بیشتر است 700 میلی گرم کافی است.

خوراکی‌های غنی. ماهی آزاد، شیر، ماست،‌ عدس، بادام، تخم مرغ،‌ و نان غلات کامل سرشار از فسفر هستند.

توصیه‌های مهم در هفته بیست و یکم بارداری

برای داشتن خواب شبانه راحت و آرام می‌توانید بالش‌های بارداری خریداری نمایید که برآمدگی شکم به خوبی به آن تکیه کند. یا زمانی که نشسته‌اید یا به راحتی یا مبل لم داده‌اید برای راحتی بیشتر از آن استفاده کنید. بالش بارداری بعد از زایمان نیز برای شیردهی نوزاد کاربرد دارد.
هنوز وارد سه ماهه سوم نشده‌اید و می‌توانید با صلاحدید پزشک یک مسافرت خوب را تجربه کنید. اگر نمی‌توانید به مسافرت بروید سعی کنید از فرصت استراحت پیش آمده لذت ببرید.
اگر تمایل به رابطه جنسی با همسر خود دارید توصیه می‌شود قبل از آن با پزشک خود مشورت نمایید. بجز موارد خاص مثل سابقه سقط جنین، زایمان زودرس، باز شدن دهانه رحم و نارسایی گردن رحم، منعی معمولا برای آن وجود ندارد.
اگر پاهای شما متورم شده بهتر است در زمان‌های منظم بنشینید و به پاهای خود استراحت بدهید.
اگر دچار آکنه شده‌اید دو بار در روز با صابون ملایم آنرا شستشو دهید. از لوازم آرایشی و مرطوب کننده‌های بدون چربی استفاده کنید.

بیشتر بدانید:

هفته بیست و دوم بارداری

گرفتگی عضلات پا در بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری