ترک پوستی در بارداری

اغلب مادران باردار از ترک‌های پوستی در دوران بارداری هراس دارند. بعضی از آنها حتی نمی‌خواهند در مورد آن صحبت نمایند. اما مادران بامعلومات، آنرا به عنوان نشانه‌ مادر شدن، دوست دارند. بله درست است؛ با وجود آنکه بچه هنوز به دنیا نیامده اما نشانه‌های خود را نمایان ساخته است. معمولا ترک‌های بارداری از حدود هفته 13 تا هفته 21 بارداری مشاهده می‌شوند.

اغلب مادران باردار از ترک‌های پوستی در دوران بارداری هراس دارند. بعضی از آنها حتی نمی‌خواهند در مورد آن صحبت نمایند. اما مادران فرهیخته و با معلومات، آنرا به عنوان نشانه‌ی مادر شدن، دوست دارند. بله درست است؛ با وجود آنکه بچه هنوز به دنیا نیامده اما نشانه‌های خود را نمایان ساخته است.

ترک‌های پوستی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

معمولا ترک‌های بارداری از حدود هفته سیزدهم تا هفته بیست و یکم بارداری مشاهده می‌شوند. بیش از نیمی از مادران باردار، ترک‌های پوستی را که ممکن است قرمز یا صورتی باشد، تجربه می‌کنند. اینها روی شکم، باسن، ران‌ها، کمر و سینه‌ها مشاهده شده و باعث خارش پوست می‌گردند.

عامل ایجاد ترک‌های پوستی در بارداری چیست؟

ترک‌های بارداری در واقع پارگی‌های کوچک در لایه‌های پشتیبان بافت زیر پوست شما هستند که وقتی پوست تا آخرین حدِ خود کشیده می‌شود، به وجود می‌آیند. استعداد بدن برای ابتلا به این عارضه به شدت به خصوصیات ژنتیک فرد بستگی دارد: اگر مادر شما نیز در دوران بارداری دچار ترک‌های پوستی شده باشد به احتمال زیاد شما هم تجربه خواهید کرد. ضمنا افزایش سریع وزن در دوران بارداری عامل دیگری برای بروز ترک‌های پوستی است. کسانی که پوست تیره دارند و کسانی که پوست لطیفی دارند کمتر در معرض این علامت بارداری قرار دارند.

درمان ترک‌های پوستی چیست؟

هنوز راه حل ثابت شده‌ای برای جلوگیری یا مداوای ترک‌های پوستی بارداری وجود ندارد. خوشبختانه، قرار نیست آنها مدت طولانی روی پوست شما باقی بمانند و بعد از زایمان به تدریج محو می‌شوند. معمولا ترک‌های پوستی به مرور به رنگ نقره‌ای و خاکستری تبدیل می‌شوند و کمتر به چشم می‌آیند. بهتر است تا زمانی که هنوز روی پوست شما ترک هستند سعی نکنید آنها را پنهان نمایید چون خیلی مهم نیستند.

برای کم کردن ترک‌های پوستی بارداری چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

چه عامل ترک‌های بارداری مسائل ژنتیکی باشد چه عامل دیگری در آن دخیل باشد چند راه حل برای جلوگیری از آنها پیشنهاد می‌شود:

پوست خود را مرطوب نمایید

می‌توانید از مرطوب کننده‌های پوستی که پزشک تجویز می‌کند، استفاده نمایید. هر چند که هیچ کدام از مرطوب‌کننده‌ها آنگونه که شرکت‌های فروشنده ادعا می‌کنند نمی‌توانند معجزه نمایند. با مرطوب کردن پوست، از خشکی و خارش آن تا حد زیادی کاسته می‌شود.

خوراکی‌های مناسب میل کنید

بسیاری از خوراکی‌های دارای ویتامین C در رژیم غذایی، به بهبود وضعیت پوست شما کمک کرده و باعث می‌شود پوست کمتر تحت تاثیر ترک‌های بارداری قرار بگیرد.

وزن خود را تحت کنترل داشته باشید

در طول دوران بارداری باید مراقب افزایش وزن خود باید. افزایش وزن باید به مرور انجام شود. فراموش نکنید که مفهوم داشتن بچه در شکم آن نیست که باید دو برابر قبل غذا بخورید یا هر چه اشتها دارید غذا میل نمایید.

صبر داشته باشید

بعد از زایمان متخصص پوست می‌تواند از لیزر درمانی یا مواد رتین آ برای درمان پوست استفاده کند (هیچ کدام از اینها در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند). ضمنا قرار نیست ترک‌های بارداری مدت طولانی روی پوست شما باقی بمانند.

بیشتر بدانید:

افزایش تعریق بدن در دوران بارداری

حساس شدن و درد سینه‌ها در بارداری

افزایش وزن در بارداری