مسافرت در بارداری

مسافرت طولانی برای هر کسی خسته‌کننده است، چه برسد به اینکه باردار هم باشید. حتی اگر برای سفر به مقصدی خاص خیلی هیجان داشته باشید، افزایش فعالیت مثانه و تکرر ادرار، حالت تهوع و نیز گرفتگی پا مسافرت را خیلی مشکل می‌کند. اما اگر به هر دلیلی قصد دارید به مسافرت بروید از روش‌های امتحان شده زیر برای کاهش استرس و خستگی سفر استفاده کنید.

مسافرت طولانی برای هر کسی خسته‌کننده است، چه برسد به اینکه باردار هم باشید. حتی اگر برای سفر به مقصدی خاص خیلی هیجان داشته باشید، افزایش فعالیت مثانه و تکرر ادرار، حالت تهوع و ناخوشی صبحگاهی و نیز گرفتگی پا مسافرت را خیلی مشکل می‌کند. اما اگر به هر دلیلی قصد دارید به مسافرت بروید از این روش‌های امتحان شده برای کاهش استرس و خستگی سفر استفاده کنید:

زمان سفر را درست انتخاب کنید

قانون کلی مسافرت در دوران بارداری: بهترین زمان برای مسافرت در دوران بارداری سه ماهه دوم، یعنی بین هفته سیزدهم تا هفته بیست و هفتم بارداری است. در سه ماهه اول، ناخوشی صبحگاهی و خستگی، مسافرت را برای شما خیلی سخت می‌کند. در سه ماهه سوم هم که شکم شما خیلی بزرگ شده احتمالا پزشک مسافرت را ممنوع می‌کند به خصوص اگر ریسک زایمان زودرس وجود داشته باشد.

اگر در سه ماهه سوم بارداری تصمیم دارید با هواپیما به جایی بروید از قبل با آژانس مسافرتی چک کنید. برخی از ایرلاین‌ها اجازه مسافرت در سه ماهه سوم بارداری را نمی‌دهند. بعضی دیگر، از شما مجوز پزشک را می‌خواهند. اما در صورتی که واقعا بارداری راحتی را تجربه می‌کنید و پزشک نیز اجازه می‌دهد دیگر دلیلی برای ماندن در خانه وجود ندارد. پس بهتر است چمدان خود را جمع کرده و از لحظات خوش خود لذت ببرید.

جای نشستن مناسبی را انتخاب کنبد

اگر قصد سفر با هواپیما را دارید صندلی خود را در وسط هواپیما و کنار بال انتخاب کنید زیرا لرزش هواپیما در این نقطه کمتر است. فراموش نکنید که صندلی شما باید کنار راهروی هواپیما باشد تا در صورت نیاز به رفتن به دستشویی، راحت بتوانید از صندلی خارج شوید. همچنین آنجا به راحتی می‌توانید پاهای خود را دراز کنید. اگر با ماشین جایی می‌روید جلو بنشینید تا حالت تهوع کمتر نارحت‌تان کند. اگر همیشه در سفر اذیت می‌شوید و حالت تهوع دارید،‌ از قبل با پزشک خود در خصوص داروهای ایمن در دوران بارداری صحبت نمایید.

هر چند دقیقه یکبار بلند شده و پاهای خود را بکشید

با توجه به اینکه احتمال لخته شدن خون در بدن زنان باردار بیشتر است هرگز برای مدت طولانی یک جا و به یک حالت ننشینید چون ممکن است جریان خون در پاها به خوبی انجام نشود. وقتی که با هواپیما یا خودرو در حال سفر هستید، گاهی از جای خود بخیزید، در اطراف کمی قدم بزنید و هر نیم ساعت یکبار پاهای خود را دراز کنید. حتی وقتی نشسته‌اید پاهای خود را کمی دراز کرده و سپس خم کنید و نرمش دهید. به خاطر داشته باشید که هر حرکت پاها برای شما مفید است.

مایعات بنوشید

اگر به میزان کافی مایعات نوشیده باشید احتمال ورم پاها و دست‌ها کمتر می‌شود. نوشیدن مایعاتِ بدون کافئین، مثل آب و آبمیوه جلوی بادکردن بینی و گرفتگی مجرای بینی که در دوران بارداری یکی از علائم شایع و آزاردهنده است را می‌گیرد. اگر بینی شما زیاد کیپ می‌شود در کیف خود چند عدد چسب بینی بگذارید. این وسیله برای باز کردن بینی خیلی موثر است.

از دیگران کمک بگیرید

از همسرتان یا سایر بخواهید چمدان شما را حمل کنند. اگر مجبور هستید خودتان چمدان را جابجا کنید حتما آنرا روی چرخ‌ها حرکت دهید. اگر چمدان چرخدار ندارید برای خرید آن اقدام کنید!

میان وعده همراه داشته باشید

حتی اگر در سه ماهه دوم باشید و مسافرت هم به طور معمول خیلی شما را اذیت نمی‌کند، مسافرت طولانی در بارداری معمولا باعث حالت تهوع می‌شود. یک راه حل برای این موضوع همراه داشتن میان وعده و خوردن غذای سبک به دفعات زیاد است. کراکر، پنیر پاستوریزه، میوه‌های تازه یا خشک شده، سبزیجات، آجیل و ماست گزینه‌های مناسبی هستند. در طول سفر از خوردن غذاهای سرخ شده و تند خودداری نمایید. این خوراکی‌ها باعث ایجاد حالت تهوع و نفخ معده می‌شوند.

کمربند خود را ببندید

اگر با خودرو مسافرت می‌کنید، نوار پایینی کمربند ایمنی را از زیر شکم و روی پاها و نوار بالایی را از روی سینه عبور دهید. اگر در هواپیما هستید و کمربند ایمنی برای شما راحت نیست حتما از مهماندار هواپیما بخواهید آنرا برای شما تنظیم کند. خجالت را کنار بگذارید؛ شما مسئولیت مراقبت از خود و فرزندتان را بر عهده دارید.

بیشتر بدانید:

احساس خستگی در بارداری

ایمنی خودرو و رانندگی در دوران بارداری