هفته بیست و دوم بارداری

جنین هنوز خیلی لاغر است اما اعضای بدن او به خوبی شکل گرفته‌اند. او حالا می‌تواند انواع طعم‌ها را بچشد. از آنجا که جنین چیزی جز بند ناف پیدا نمی‌کند که به آن آویزان شود هر از چندی آنرا محکم می‌گیرد! نگران نباشید بند ناف خیلی محکم است. با وجود آنکه برآمدگی شکم کاملا نمایان شده اما هنوز هم می‌توانید خم شوید، بنشینید و رانندگی کنید.

22 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 20 هفته پس از لقاح

جنین هنوز خیلی لاغر است اما اعضای بدن او به خوبی شکل گرفته‌اند. پوست جنین دارای چین و چروک است زیرا هنوز به خوبی وزن نگرفته و زیر پوست او پر نشده است.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 430 گرم وزن دارد و تقریبا 27.8 سانتی‌متر قد کشیده است. مژه‌ها و ابروها تشکیل شده و جنین می‌تواند پلک بزند. اگر در هفته بیست و دوم بارداری به عکس جنین نگاه کنید می‌بینید که موهای بیشتری روی سر جنین روییده است. با این حال موهای او فاقد رنگدانه و سفید است.

رشد مغز سرعت بیشتری به خود گرفته است. او می‌تواند انواع مختلف طعم‌ها را بچشد و این به چیزی که شما خورده‌اید و اکنون در مایع آمنیوتیک موجود است، بستگی دارد. رنگ پوست جنین اکنون کمی متفاوت به نظر می‌رسد زیرا با ورنیکس کازئوزا پوشیده شده که از پوست در مقابل اثرات مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند.

از آنجا که جنین چیزی جز بند ناف پیدا نمی‌کند که به آن آویزان شود هر از چندی آنرا محکم می‌گیرد! اما نگران نباشید بند ناف خیلی محکم است! حالا حس بینایی او قوی‌تر شده و با وجود آنکه چشمان او هنوز بسته است به خوبی می‌تواند نور و تاریکی را تشخیص دهد. او همچنین می‌تواند صدای ضربان قلب، غر غر شکم و جریان خون در بدن شما را بشنود. اکنون مغز وارد یک مرحله رشد سریع شده است. در هفته بیست و دوم بارداری جنین به اندازه یک پاپایا است.

تغییرات بدن مادر

رحم شما حدودا 2.5 سانتی متر بالاتر از ناف قرار دارد. اکنون بدن شما به طور منظم و یکنواخت در حال وزن گرفتن است. با وجود آنکه اندازه شکم شما خیلی تغییر کرده و برآمدگی شکم کاملا نمایان شده اما هنوز هم می‌توانید خم شوید، بنشینید، رانندگی کنید و بعضی کارهای دیگر را به سادگی انجام دهید. فراموش نکنید که پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند در این زمان برای شما بسیار مضر و خطرناک است بنابراین کفش‌های تقریبا تخت بپوشید و از ایستادن طولانی مدت خودداری نمایید. برای نشستن از صندلی‌هایی استفاده نمایید که با استفاده از آنها زانوها کمی بالاتر قرار بگیرد.

تغذیه بارداری: پروتئین

پروتئین ماده معدنی اصلی تمامی سلول‌های زنده است. مصرف پروتئین از این هفته و به طور کلی در نیمه دوم بارداری اهمیت زیادی دارد. پروتئین از آمینواسیدها تشکیل شده و جزء اصلی تمام بافت‌های بدن بوده که به تعمیر و ساخت عضلات،‌ استخوان، پوست، مو، ناخن و خون کمک می‌کند. همچنین در تولید و تنظیم هورمون‌ها،‌ آنزیم‌ها و واکنش‌های شیمیایی در بدن نقش دارد.

ضرورت مصرف. پروتئین از آمینواسیدها تشکیل شده که عنصر سازنده سلول‌ها و مسئول ایجاد زیبایی صورت و بدن کوچک جنین هستند. از میانه تا انتهای بارداری، پروتئین حتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون اندام جنین شروع به تبدیل شدن می‌کنند. باید مطمئن شوید میزان مورد نیاز روزانه ویتامین B6 که به تجزیه پروتئین کمک می‌کند را دریافت نمایید.

میزان مصرف روزانه. میزان پروتیئن مورد نیاز روزانه 75 گرم است.

خوراکی‌های غنی. گوشت گوساله و مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر، حبوبات، مغزها و ماست سرشار از پروتئین هستند.

توصیه‌های مهم در هفته بیست و دوم بارداری

بعضی از خانواده‌ها به راحتی بر سر نام کودک به توافق می‌رسند اما بعضی دیگر انگار که وارد جنگ جهانی سوم می‌شوند! یک راه حل ساده برای این کار آن است که یک فهرست شامل 10 نام مورد علاقه خود را تهیه کنید.

اگر جنسیت جنین را نمی‌دانید برای هر جنس 10 نام مشخص کنید. همسر شما نیز باید همین کار را انجام دهد. در فهرست همسر خود نام‌هایی را که واقعا دوست ندارید خط بزنید و از همسرتان بخواهید همین کار را برای فهرست شما انجام دهد. در خصوص نام‌های باقیمانده با هم مشورت و تبادل نظر نمایید.
گاهی به طور ناخوآگاه شکم خود را لمس کرده و با فرزند خود صحبت می‌کنید. آیا می‌دانید که جنین می‌تواند صدای شما را بشنود و آن را تشخیص دهد؟ بعضی از زنان باردار دوست دارند برای فرزند خود کتاب داستان یا شعرهای ریتمیک بخوانند. اینها چیزهایی است که بچه را بسیار فعال می‌کند. آوازخواندن برای جنین کاری است که پدران نیز می‌توانند انجام دهند و راه خوبی برای ارتباط بیشتر با جنین است.
اکنون زمان بسیار مناسبی برای عضویت در گروه‌های مختلف مسائل بارداری مثلا در سایت‌های اینترنتی است. حالا شما علائق مشترکی با آنها دارید و سوالات و دغدغه‌های شما نیز به هم شباهت دارد. شاید با کسانی آشنا شوید که تا آخر عمر دوست صمیمی شما باقی بمانند.
اغلب خانم‌های باردار در این زمان احساس سرگیجه می‌کنند که چیزی طبیعی است. در هنگام نشستن یا برخاستنِ ناگهانی باید مراقب باشید که به زمین نیفتید.
ممکن است روی شکم، سینه‌ها، پاها و باسن، ترک‌های بارداری را مشاهده نمایید. حدودا نیمی از زنان باردار به این عارضه مبتلا می‌شوند. استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های ضد ترک بارداری برای درمان ترک‌های بارداری ثابت نشده اما مرطوب نگه داشتن پوست دستکم از خارش آن جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید:

هفته بیست و سوم بارداری

انتخاب نام کودک

ترک پوستی در بارداری