جنین اکنون، شروع به تمرین دم و بازدم می‌کند. چشم‌ها و گوش‌های او به جابجایی و رشد خود ادامه می‌دهند، در هفته چهاردهم، روی سر جنین کمی مو روییده اما رنگ اصلی آن تا زمان تولد مشخص نخواهد شد. حالا، هورمون‌ها فروکش کرده‌اند. ممکن است دچار یبوست شوید زیرا هورمون‌ها باعث می‌شوند روده‌ها آرام‌تر و کم‌اثرتر کار کنند.

14 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 12 هفته پس از لقاح

جنین، شروع به تمرین دم و بازدم می‌کند و چشم‌ها و گوش‌های او به جابجایی و رشد خود ادامه می‌دهند، اکنون آن گونه‌های زیبا و دوست‌داشتنی روی صورت جنین نمایان شده‌اند.

رشد جنین

رشد جنین

در هفته چهاردهم بارداری، گردن جنین بلندتر شده و چانه او نیز از سینه‌اش فاصله پیدا کرده است. او حالا می‌تواند از انگشتان خود استفاده کرده و حتی انگشت شست خود را بمکد. در این زمان، جنین تمامی غذای مورد نیاز خود را از جفت دریافت می‌کند. در هفته چهاردهم بارداری، روی سر جنین کمی مو روییده اما رنگ اصلی آن تا زمان تولد مشخص نخواهد شد. به خاطر داشته باشید که رویش مو به سر و ابروهای جنین محدود نمی‌شود. بدن جنین نیز از کرک جنینی پوشیده شده که به زودی محو می‌شود. حتی بعد از تولد بعضی از نوزادان، کرک جنینی هنوز وجود دارد که آن نیز به مرور زمان از بین می‌رود.

روده‌های جنین حالا در حال تولید مکونیوم هستند که اولین دفع نوزاد پس از تولد را تشکیل می‌دهد. اکنون تمامی اندام‌ها، اعصاب و عضلات فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. کبد جنین شروع به ترشح صفرا کرده که بعدها به هضم چربی در بدن او کمک می‌کند. لوزالمعده نیز هورمون انسولین ترشح نموده که قند را به چربی تبدیل می‌کند.

اگر هنوز ضربان قلب جنین را نشنیده‌اید با استفاده از دستگاه سونوگرافی داپلر می‌توانید آنرا بشنوید. اگر دستگاه داپلر صدای قلب جنین را تشخیص نمی‌دهد نگران نباشید؛ دستگاه سونوگرافی می‌تواند تپش قلب او را تایید نماید. در این هفته یک متخصص سونوگرافی باتجربه می‌تواند با توجه به دستگاه تناسلی، جنسیت جنین را تعیین کند. در هفته چهاردهم بارداری، جنین به اندازه یک هلو است.

قد جنین: 8.7 سانتی متر

وزن جنین: 43 گرم

تغییرات بدن مادر

حالا هورمون‌ها فروکش کرده‌اند. این به معنای حالت تهوع، دفع ادرار و احساس خستگی کمتر است. اما ممکن است دچار یبوست شوید زیرا هورمون‌ها باعث می‌شوند روده‌ها آرام‌تر و کم‌اثرتر کار کنند. اگر یبوست برای شما دردسرساز شده، حتما مواد غذایی فیبردار را در برنامه غذایی خود بگنجانید. اکنون، حساسیت سینه‌ها کمتر شده و انرژی شما تا حدودی احیا شده است. شاید متوجه شده باشید که رگ‌های روی سینه‌های شما نمایان‌تر و هاله‌های دور سینه‌ها تیره‌تر و بزرگتر شده‌اند. از زمانی که باردار شده‌اید بدن شما در حال آماده شدن برای شیردهی بوده است!

همگام با افزایش حجم رحم، رباط‌ها کشیده و نازک می‌شوند تا از افزایش وزن بدن پشتیبانی نمایند. افزایش وزن باعث دردی تیر کشنده در زیر شکم می‌شود. وقتی که حرکتی ناگهانی انجام می‌دهید یا از حالت نشسته یا خوابیده بر می‌خیزید یا حتی زمانی که سرفه می‌کنید درد شکم نمایان‌تر می‌شود. بهتر است هر از چندی پاهای خود را کمی بالاتر قرار دهید تا فشار وارده کمتر شود. به خوبی استراحت نمایید.

تغذیه بارداری: منیزیم

منیزیم در طول دورن بارداری و به خصوص در هفته جهاردهم بارداری اهمیت دارد. این ماده به تنظیم تمامی سیستم‌های بدن کمک می‌کند. منیزیم به همراه کلسیم برای آرامسازی و انقباض عضلات لازم است.

ضرورت مصرف. علاوه بر تقویت اسخوان‌ها و دندان‌های جنین، منیزیم آنزیم‌ها را فعال نموده، انسولین را تنظیم کرده و سطح قند خون بدن را کنترل می‌کند. اگر بدن شما دچار کمبود منیزیم باشد، احساس خستگی و عدم استحکام عضلانی خواهید داشت. سایر عوارض کمبود منیزیم، رشد ناکافی جنین و مسمومیت بارداری است.

میزان مصرف روزانه. قبل از هفته 18 بارداری، 400 میلی گرم و بعد از هفته 18 بارداری 350 تا 360 میلی گرم در روز مناسب است.

خوراکی‌های غنی.  بادام، اسفناج، بادام زمنی، آووکادو، ماست و لوبیا قرمز دارای مقادیر فراوان منیزیم هستند.

توصیه‌های مهم در هفته چهاردهم بارداری

ممکن است به همراه همسر خود به آخرین تعطیلات و مسافرت خود قبل از تولد فرزند فکر کنید. توصیه می‌شود شرایط سفر را از نظر مقصد، امکانات موجود، وضعیت آب و هوایی، طول و زمان سفر و سایر معیارها بررسی نمایید و محدودیت‌های آن را در نظر بگیرید. در این خصوص با پزشک خود و سایر دوستان مشورت نمایید.
در این هفته و چند هفته بعد، باید خیلی مراقب سلامت خود باشید زیرا اکنون بدن شما بیش از قبل مستعد سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌ها است. دلیل این امر آن است که سیستم ایمنی بدن شما در دوران بارداری به طور منطقی تضعیف شده تا جلوی دفع جنین را که برای بدن شما یک غریبه محسوب می‌شود بگیرد. بهترین راه، مقابله با میکرب‌ها است. به همین منظور دست‌های خود را بیشتر از قبل بشویید. برای خوردن غذا و نوشیدنی، به خصوص در محل کار با افراد بیمار همسفره نشوید. اگر حس می‌کنید بیمار شده‌اید در اولین فرصت با پزشک خود مشورت نمایید. در صورتی که پزشک برای از بین بردن عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند حتما آن را مطابق دستور پزشک انجام دهید و تردید به دل خود راه ندهید.
با توجه به اینکه انرژی شما در سه ماهه دوم بازیابی می‌شود بهتر است فعالیت‌های ورزشی که پزشک اجازه انجام آنها را می‌دهد در برنامه خود قرار دهید تا احتمال ابتلای شما به دیابت بارداری نیز کاهش یابد.
بهتر است لباس‌های مخصوص بارداری بپوشید. اگر این کار فعلا برای شما مقدور نیست از کمربندهای کشی مخصوص بارداری استفاده نمایید.

بیشتر بدانید:

هفته پانزدهم بارداری

دیابت بارداری

سرماخوردگی در بارداری