بخور در بارداری

بخور دادن روشی خانگی برای جلوگیری از گرفتگی بینی و دستگاه تنفسی در اثر سرما خوردگی، آنفولانزا و مشکلات سینوسی است. در این روش فرد در هوای گرم و مرطوب برای آرام کردن راه‌های هوایی و شل کردن مخاط تنفس می‌کند.

بخور دادن روشی خانگی برای جلوگیری از گرفتگی بینی و دستگاه تنفسی در اثر سرما خوردگی، آنفولانزا و مشکلات سینوسی است. در این روش فرد در هوای گرم و مرطوب برای آرام کردن راه‌های هوایی و شل کردن مخاط تنفس می‌کند.

بخور در بارداری معمولا برای بیشتر افراد بی خطر است. گاهی زنان بارداری که به سرماخوردگی و گرفتگی بینی دچار می‌شوند و نمی‌تواند دارو بخورند این روش را انتخاب می‌کنند. اما بخور در بارداری باید با دقت و احتیاط انجام شود.

هر بارداری منحصر بفرد است و مهم است که در مورد هر روش درمانی در بارداری دانش کافی داشته باشیم. اگرچه بخور گرفتن روش قدیمی و تقریبا بی خطر است اما نکاتی را باید در مورد دما، مدت و غیره در بخور گرفتن رعایت کنید. در این مطلب سعی داریم در بخور گرفتن در بارداری و در فواید و خطرات آن صحبت کنیم.

بخور گرفتن چیست؟

بخور گرفتن روش درمانی شامل تنفس هوای گرم و مرطوب است که برای درمان گرفتگی بینی و علائم تنفسی استفاده می‌شود. ابن یک روش خانگی است که برای تسکین سرماخوردگی، آنفولانزا، و عفونت سینوسی کاربرد دارد. فرایند بخور گرفتن نسبتا ساده است.

اول آب را در کتری، کتری برقی، قابلمه و یا ظروف دیگر بجوشانید.

حالا آب جوش را به ظرف بزرگی منتقل کنید. بعضی دوست دارند چند قطره اکالیپتوس اضافه کنند اما در بارداری بهتر است از قبل با پزشک چک کنید چون بعضی از روغن‌ها برای بارداری خطر دارند.

راحت بنشینید به صورتی که صورت بالای ظرف بوده و سر مثل یک خیمه با حوله پوشیده باشد. در این صورت بخار محبوس شده و به سمت صورت شما حرکت می‌کند.

حالا با نفس‌های آرام و عمیق، گرما و رطوبت را به داخل بینی بکشید.

چون نزدیک شما آب داغ قرار دارد مواظب باشید.

بخار گرم کمک می‌کند مخاط‌ها شل شده و راه‌های هوایی آسیب دیده آرام شده و باعث تسکین گرفتگی بینی می‌شود. همچنین باعث بهبود گردش خون در مجرای تنفسی می‌شود.

تنفس بخار می‌تواند مفید باشد اما به خاطر داشته باشید که جایگزین داروها نیست. اگر علائم تنفسی شدید یا علائم دیگر دارید حتما برای تشخیص و درمان مناسب باید با پزشک صحبت کنید.

علاوه بر آن، زنان باردار یا افرادی که دچار مشکلات پزشکی خاصی هستند باید قبل از بخور یا سایر درمان‌های خانگی با پزشک مشورت نمایند.

آیا بخور در بارداری مفید است؟

بخور دادن اگر درست و با احتیاط انجام شود برای اکثر زنان باردار مفید است. اما چند نکته وجود دارد که باید آنها را در بارداری در نظر بگیرید:

دما

بخار نباید خیلی داغ باشد چون باعث سوختگی و تاول می‌شود. دمای بخار را قبل از استفاده از آن چک کنید و مطمئن شوید مناسب بوده و ببیش از حد داغ نباشد.

مدت

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بخار باعث کم شدن آب بدن می‌شود که در بارداری اصلا خوب نیست. زمان تنفس بخار نباید طولانی باشد. بین 5 تا 10 دقیقه یا اگر باعث ناراحتی می‌شود حتی کمتر تا باعث از دست رفتن زیاد آب بدن نشود. قرار گرفتن طولانی در معرض بخار باعث بی‌حالی و ضعف در بعضی افراد می‌شود. در صورت داشتن این حالت بلافاصله بخور گرفتن را متوقف کنید.

افزودنی‌ها

اضافه کردن روغن‌های ضروری یا سایر مواد مثل عصاره اکالیپتوس در بارداری خطر دارد،‌ چون بعضی ازروغن‌ها برای جنین در حال رشد مضر هستند. بهتر است از آب خالص برای بخور دادن استفاده کنید.

بیماری قبلی

اگر دچار هر گونه علائم تنفسی قبلی یا اختلال در بارداری هستید ضروری است قبل از بخور گرفتن با پزشک مشورت نمایید.

مثل هر درمان یا روش خانگی دیگری قبل از استفاده از بخور آب در بارداری با پزشک مشورت نمایید. حتما برای حفظ سلامت خود و جنین توصیه های پزشک را در اولویت قرار دهید.

فواید بخور گرفتن در بارداری چیست؟

تنفس بخور در بارداری به تسکین برخی علائم تنفسی و ناراحتی‌ها کمک می‌کند. اینها بعضی از فواید بخور در بارداری است:

رفع گرفتگی بینی

تنفس بخور می‌تواند به ایجاد رطوبت و رفع گرفتگی راه‌های بینی کمک کرده و تنفس را راحت‌تر نماید و گرفتگی بینی را کم کند. این برای زنان بارداری که با گرفتگی بینی به دلیل آلرژی و سرماخوردگی مواجه می‌شوند، خیلی مفید است.

شل کردن مخاط بینی

تنفس هوای گرم و مرطوب باعث شل شدن مخاط موجود در مجرای تنفسی می‌شود. این به زنان بارداری که دچار مسائلی مثل گرفتگی سینه و سرفه هستند کمک می‌کند.

بهبود مجاری تنفسی آسیب دیده

بخار گرم و مرطوب می‌تواند تاثیر آرام‌بخش بر مجاری آسیب دیده داشته و باعث کاهش ناراحتی تنفسی شود.

آرامش

تنفس بخار آرام‌بخش است و کمک می‌کند زنان باردار استرس را مدیریت کرده و حس سلامت آنها بیشتر شود.

کمک به تامین آب بدن

با وجود آنکه تنفس بخار ممکن است باعث کم آبی شود جلسات کوتاه و کنترل شده بخور گرفتن باعث میزان مناسبی از رطوبت در مجرای تنفسی و کمک به تامین آب بدن می‌شود.

چگونه از دستگاه بخور در بارداری استفاده کنیم؟

استفاده از دستگاه بخور در بارداری راه خوبی برای حل گرفتگی بینی و ناراحتی دستگاه تنفسی است. اینها مراحل عمومی برای استفاده ایمن از دستگاه بخور در بارداری است:

  • از یک دستگاه بخور استاندارد با برند معتبر استفاده کنید
  • ابتدا آب را بجوشانید
  • آب را به دستگاه بخور منتقل کنید
  • دستگاه بخور را روی میز قرار دهید
  • بینی خود را به دستگاه بخور نزدیک کنید
  • نفس‌های عمیق و آرام بکشید
  • جلسات استفاده از دستگاه بخور را کوتاه کنید، زیاده روی نکنید.
  • اگر لازم بود بعد از مدتی فرایند را تکرار کنید

برای اطمینان از ایمنی دستگاه بخور در بارداری:

  • از دستگاه بخور به مدت کم استفاده کنید. برای جلوگیری از کم شدن آب بدن جلسات استفاده را به 5 تا 10 دقیقه محدود کنید.
  • دمای بخار را امتحان کنید تا باعث سوختگی و تاول نشود
  • هرگز روغن ضروری و سایر مواد را به آب دستگاه بخور اضافه نکنید
  • بعد از هر جلسه مقدار زیادی مایعات بنوشید تا آب بدن کم نشود
  • اگر دچار بیماری خاصی هستید قبل از استفاده از دستگاه بخور با پزشک مشورت کنید

خطرات استفاده از دستگاه بخور در بارداری چیست؟

با وجود آنکه اجرای دستگاه بخور می‌تواند در بارداری مفید باشد اما نکاتی را باید در نظر بگیرید:

ضروری است قبل از استفاده از دستگاه بخور یا هر نوع روش و داروی خانگی در بارداری با پزشک صحبت کنید. بعضی از خطرات بالقوه بخور در بارداری عبارتند از:

  • کم شدن آب بدن
  • سوختگی یا تاول
  • حساسیت دمایی
  • خطر روغن ضروری
  • خطر بیماری‌های قبلی
  • سرگیجه و بی‌حالی
  • احتمال عفونت

سوالات پرتکرار

آیا بخور برای سرفه در بارداری خوب است؟

بله اگر با احتیاط انجام شود برای درمان سرفه و سرماخوردگی خیلی مفید است. بخار مخاط را شل کرده و آنرا رفع می‌کند که باعث کاهش سرفه می‌شود.

آیا بخور در بارداری ایمن است؟

تنفس بخار برای رفع علائم سرماخوردگی و گرفتگی بینی در بارداری تقریبا بی خطر است. اما باید احتیاط کنید و این کار را طولانی انجام ندهید و مراقب سوختگی بدن باشید.

بیشتر بدانید:

سرماخوردگی در بارداری

بزرگ شدن بینی در بارداری و جنسیت

خون دماغ شدن در بارداری خطرناک است؟