سرماخوردگی در بارداری

سرماخوردگی بیماری خیلی خاصی محسوب نمی‌شود اما در زمان بارداری به دلیل مسائلی که خود بارداری به همراه دارد، تحمل آن سخت‌تر است. 200 نوع ویروس وجود دارد که ممکن است موجب سرماخوردگی شوند. زمانی که شما باردار هستید احتمال ابتلا به سرماخوردگی بیشتر و دوره درمان آن طولانی‌تر است. دلیل این امر آن است که در طول بارداری، دستگاه ایمنی بدن سرکوب می‌شود.

سرماخوردگی بیماری خیلی خاصی محسوب نمی‌شود اما در زمان بارداری به دلیل مسائلی که خود بارداری به همراه دارد، تحمل آن سخت‌تر است. 200 نوع ویروس وجود دارد که ممکن است موجب سرماخوردگی شوند. زمانی که شما باردار هستید احتمال ابتلا به سرماخوردگی بیشتر و دوره درمان آن طولانی‌تر است. دلیل این موضوع آن است که در طول بارداری، دستگاه ایمنی بدن سرکوب می‌شود زیرا بدن، جنین را به عنوان عضوی غریبه می‌شناسد و در ابتدا تلاش می‌کند آن را دفع نماید.

جنبه مثبت تضعیف دستگاه ایمنی آن است که بدن به مرور جنین را می‌پذیرد اما ویژگی منفی آن این است که در مقابل بیماری‌ها آسیب پذیرتر می‌شود.

علائم سرماخوردگی در بارداری چیست؟

علائم سرماخوردگی در بارداری مثل هر زمان دیگری است. سرماخوردگی معمولا با خارش گلو یا گلو درد که حدود 1 تا 2 روز طول می‌کشد آغاز شده و پس از آن سایر علائم نمایان می‌شوند:

  • آبریزش بینی؛
  • عطسه زیاد؛
  • احساس خستگی؛
  • سرفه خشک به خصوص در انتهای دوره سرماخوردگی که شاید یک هفته بعد از آنکه سایر علائم ناپدید شده‌اند هنوز وجود داشته باشد؛
  • تب معمولی.

متاسفانه تشخیص علائم سرماخوردگی از علائم معمول بارداری کمی مشکل است. مثلا آبریزش بینی و احساس خستگی که در سرماخوردگی وجود دارد، جزء علائم معمول بارداری نیز به حساب می‌آید.

آیا آزمایشی برای تشخیص سرماخوردگی وجود دارد؟

خیر. سرماخوردگی از طریق علائم آن مشخص می‌شود. اگر آبریزش بینی شما بیشتر از حد معمول است،‌ یا گلو درد و سرفه دارید احتمالا سرما خورده‌اید. شک شما زمانی بیشتر به یقین تبدیل می‌شود که اطرافیان شما نیز سرماخوردگی داشته باشند.

میزان شیوع سرماخوردگی در دوران بارداری چقدر است؟

اغلب زنان باردار، دستکم یک مرتبه سرماخوردگی را در دوران بارداری خود تجربه می‌کنند.

چگونه خانم باردار سرما می‌خورد؟

خیلی ساده ممکن است مبتلابه سرماخوردگی شوید. ویروس‌های سرماخوردگی از طریق تماس مستقیم و از طریق هوا منتقل می‌شوند بنابراین وقتی که اشیاء را لمس می‌کنید یا با افراد دیگر همنشین هستید ممکن است به سرماخوردگی مبتلا شوید.

آیا سرماخوردگی به جنین آسیب می‌رساند؟

خوشبختانه نه. در حالی که شما احساس بی‌حالی و ضعف می‌کنید فرزند شما در جای خود راحت است و به رشد خود ادامه می‌دهد! معمولا وقتی که زنان باردار به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند خیلی احساس نگرانی می‌کنند در حالی که با رعایت توصیه‌های پزشک می‌توانند به خوبی آنرا پشت سر بگذارند.

بهترین راه برای درمان سرماخوردگی در بارداری چیست؟

دوره درمان سرما خوردگی باید طی شود. بسیاری از داروها در دوران بارداری مجاز هستند. اما پزشک باید نوع داروی شما را تعیین نماید. هرگز در دوران بارداری خودسرانه دارو مصرف نکنید. لازم است بجای استفاده از دارو اقدامات موثر زیر را انجام دهید:

استراحت کنید

استراحت، دوره سرماخوردگی را کاهش نمی‌دهد اما اگر در بدن خود احساس ضعف می‌کنید بهتر است به میزان کافی استراحت نمایید.

فعالیت کنید

اگر تب ندارید، سرفه نمی‌کنید و احساس ضعف شما زیاد نیست می‌توانید فعالیت‌های بدنی دوران بارداری را ادامه دهید.

از خوراکی‌های دارای ویتامین C مصرف کنید

غذاها و خوراکی‌های دارای ویتامین C، به طور طبیعی به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کنند. توصیه می‌شود مرکبات مثل پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، و سایر میوه‌ها مثل توت فرنگی،‌ کیوی، عنبه، گوجه فرنگی و غیره را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

خوراکی‌های دارای زینک (روی) میل نمایید

مصرف زینک نیز به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. گوشت گاو، تخم مرغ و ماست خیلی مفید هستند.

نوشیدنی، زیاد میل کنید

تب، عطسه و آبریزش بینی باعث از دست‌رفتن آب بدن می‌شود. بهتر است نوشیدنی‌های گرم و سوپ داغ میل نمایید تا آب از دست‌رفته جبران شود.

برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی در بارداری چه کاری باید انجام داد؟

دستان خود را مرتب بشویید. سعی کنید زیاد دستان خود را به دهان، بینی و چشم‌ها نکشید. از هم‌نشینی با افرادی که سرماخورده‌اند خودداری نمایید.

بیشتر بدانید:

سوزش سر دل در بارداری

دیابت بارداری