هفته پانزدهم بارداری

اگر اکنون سونوگرافی انجام دهید مشاهده می‌کنید که چنین انگشتان خود را می‌مکد. او با سرعت زیادی در حال رشد است و ظاهرش هر هفته به تصویر رویاهای شما شباهت بیشتری پیدا می‌کند! معمولا از این هفته به بعد برآمدگی شکم خانم‌های باردار نمایان می‌شود زیرا جنین با سرعت زیادی در حال رشد است. اکنون ممکن است انقباضات برکستون هیکس به سراغ شما بیاید.

15 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 13 هفته پس از لقاح

اگر اکنون سونوگرافی انجام دهید مشاهده می‌کنید که جنین انگشتان خود را می‌مکد. پوست او بسیار نازک و شفاف است به طوری که می‌توانید رگ‌های خونی او را از درون پوستش ببینید.

رشد جنین

رشد جنین

جنین با سرعت زیادی در حال رشد بوده و ظاهرش هر هفته به تصویر رویاهای شما شباهت بیشتری پیدا می‌کند. حالا گوش‌ها در موقعیت اصلی خود و چشم‌ها تقریبا در مکان دائم خود در جلوی صورت قرار گرفته‌اند. استخوان‌های کودک هر هفته سخت‌تر می‌شوند. کرک جنینی بدن او را پوشانده و تا هفته 26 بارداری به رشد خود ادامه می‌دهد. چه چیزی باعث شده که جنین اکنون تا این حد فعال باشد؟ تمرین و تمرین و تمرین! جنین در حال تمرین تنفس، مکیدن و قورت دادن است تا قبل از آنکه از خانه راحت خود در رحم وارد دنیای بیرون می شود مهارت‌های لازم برای زندگی را در اختیار داشته باشد.

اگر صورت جنین را ببینید گاهی اخمو و عصبانی به نظر می‌رسد. اما این حالت‌های صورت، نشانگر احساسات واقعی او نیستند. او تنها در حال تمرین مهارت‌های جدید خود است! جنین اکنون در حال گذراندن کلاس‌های اروبیک است و دائما دست‌ها و پاهای کوچک خود را حرکت می‌دهد! اما با توجه به وزن کمی که دارد، هنوز نمی‌توانید حرکات او را در سالن ورزشی رحم خود به خوبی حس کنید! در هفته پانزدهم بارداری، جنین به اندازه یک سیب است.

قد جنین: 10.1 سانتی متر

وزن جنین: 70 گرم

تغییرات بدن مادر

در این هفته، رحم شما 7 تا 10 سانتی‌متر پایین‌تر از ناف قرار دارد. در طول دوران بارداری، پزشک ارتفاع رحم شما را اندازه می‌گیرد تا مطمئن شود رشد جنین به طور مستمر و منظم در حال انجام است (ارتفاع رحم، فاصله بین بالاترین نقطه رحم تا استخوان پوبیک است). از حدود هفته پانزدهم، برآمدگی شکم خانم‌های باردار نمایان می‌شود زیرا جنین با سرعت زیادی رشد می‌کند. شما در این هفته می‌توانید تغییرات اندازه شکم خود را به خوبی مشاهده نمایید. اکنون ممکن است انقباضات براکستون هیکس به سراغ شما بیاید. گاهی احساس می‌کنید رحم شما سفت شده است. اگر انقباضات شما منظم است (بیش از ۴ بار در یک ساعت)، فشار آزاردهنده‌ای روی ناحیه لگن دارید یا ترشحات واژن شما خیلی زیاد است حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

ممکن است در هفته پانزدهم بارداری متوجه شوید برخی نقاط روی پوست صورت شما تیره شده است. نگران نباشید. این مساله کاملا طبیعی است و چند هفته بعد از تولد فرزند شما برطرف خواهد شد.

تغذیه بارداری: ویتامین B1

ویتامین ب 1 در دوران بارداری و به خصوص این هفته اهمیت دارد. این ویتامین که با نام تیامین هم شناخته می‌شود از دسته ویتامین ب کمپلکس‌های محلول در آب است که در بسیاری از فعالیت‌های بدن مثل سیستم عصبی، قلب و عضلات مشارکت دارد. تیامین همچنین در جریان الکترولیت به داخل و خارج اعصاب و سلول‌های عضلات، فرایندهای آنزیمی و سوخت و ساز کربوهیدرات نقش دارد.

ضرورت مصرف. علاوه بر کمک به شما و جنین برای تبدیل کربوهیدارت به انرژی،‌ ویتامین B1 نقش حیاتی در رشد مغز جنین دارد.

میزان مصرف روزانه. میزان مصرف مورد نیاز روزانه این ویتامین 1.4 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی.  گوشت گوساله،‌ شیر، آجیل، پرتقال، برنج،‌ گندم، غلات کامل و جو دوسر دارای مقادیر فراون ویتامین B1 هستند.

توصیه‌های مهم در هفته پانزدهم بارداری

اگر در این هفته سونوگرافی انجام دهید متخصص سونوگرافی می‌تواند جنسیت بچه را حدس بزند اما باید بدانید که تعیین جنسیت او به هیچ وجه قطعی نیست و شدیدا به تجربه فرد بستگی دارد.
وقتی که خبر بارداری خود را به دوستان و همکاران اعلام می‌کنید هر کسی در مورد نام فرزند شما نظری می‌دهد. اجازه ندهید نظرات آنها انتخاب‌های شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. به خاطر داشته باشید که هر نامی برای فرزند خود انتخاب کنید بعضی‌ها از آن خوششان می‌آید و بعض آنرا دوست ندارند!
اکنون که هورمون‌های بارداری کمی فروکش کرده‌اند فرصت مناسبی است تا به وضعیت سلامت خود رسیدگی کنید. اگر در آینه به دندان‌های خود نگاه کنید می‌بینید که لثه‌های شما قرمز و متورم هستند و وقتی که مسواک می‌زنید یا نخ دندان می‌کشید دچار خونریزی لثه می‌شوید. باید روزانه دستکم دو بار مسواک بزنید و حداقل یکبار نخ دندان بکشید تا از عفونت لثه‌ها و متورم شدن آنها جلوگیری شود.
بهترین وضعیت خوابیدن در این هفته‌ها خوابیدن به پهلو است. خوابیدن به پشت باعث می‌شود که خون‌رسانی به پایین تنه شما و نیز خون‌رسانی به جنین مختل شود. هرگز روی شکم خود نخوابید چون به رحم و جنین فشار زیادی وارد می‌شود. بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید به پهلو خوابیده‌اید آن است که از چند بالش اضافی یا از بالش‌های مخصوص بارداری به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید. همسر شما نیز باید مراقب حالت خوابیدن شما باشد. در صورتی که او مشاهده می‌کند حالت خواب شما نامناسب است حتما باید آن را اصلاح کند.

بیشتر بدانید:

هفته شانزدهم بارداری

ترشحات واژن (لکوره) در دوران بارداری

آزمایش‌های سونوگرافی و غربالگری در بارداری

انتخاب نام کودک