تخم ریحان در بارداری

تخم ریحان در خوراکی‌های مردم آسیا کاربرد زیادی دارد. وقتی که این دانه در یک مایع غوطه‌ور می‌شود طعم بسیار خوبی پیدا می‌کند…..

تخم ریحان در خوراکی‌های مردم آسیا کاربرد زیادی دارد. وقتی که این دانه در یک مایع غوطه‌ور می‌شود طعم بسیار خوبی پیدا می‌کند.

در این مطلب ما در مورد خواص تخم ریحان در بارداری صحبت نموده و همچنین خطرات آن را در بارداری بیان می‌کنیم.

تخم ریحان چیست؟

همانطور که از نامش پیداست این دانه در واقع بذر ریحان سبز است. یک نوع تخم ریحان به نام تخم شربتی هم در ایران زیاد استفاده می‌شود. تخم ریحان را نمی‌توان به صورت مستقیم مصرف کرد و حداقل باید 15 دقیقه در مایع غوطه‌ور شده یا در غذای پخته استفاده گردد. وقتی که حسابی خیس بخورد لایه ژله مانندی اطراف آن شکل می‌گیرد که خیلی غنی است.

آیا مصرف تخم ریحان در بارداری بی خطر است؟

با وجود آنکه تخم ریحان خواص زیادی برای بارداری دارد اما مصرف آن برای بارداری توصیه نمی‌شود. تخم ریحان موجب کم شدن سطح استروژن بدن که هورمون ضروری برای بارداری است، می‌شود. استروژن به تشکیل رگ‌های خونی جنین و رساندن مواد غنی به او کمک می‌کند. کاهش استروژن باعث اخلال در رشد جنین می‌شود.

ضمنا خوردن تخم ریحان قبل از سزارین باعث از دست رفتن خون زیاد در زایمان می‌شود. چون تخم ریحان خون را رقیق کرده و فرایند لختگی خون را کند می‌کند.

پزشکان توصیه می‌کنند علی رغم خواص متعدد تخم ریحان از مصرف آن در بارداری اجتناب کنید. اگر واقعا تمایل دارید تخم ریحان بخورید حتما از قبل با پزشک مشورت نمایید و خیلی کم بخورید.

خواص غذایی تخم ریحان

دانه‌های کوچک ریحان شامل مواد غنی است:

خواص غذایی 100 گرم تخم ریحان

کالری: 23

کربوهیدرات: 2.65 گرم

فیبر خوراکی: 3.9 گرم

کلسیم: 177 میلی گرم

پتاسیم: 462 میلی گرم

آهن: 3.17 میلی گرم

چربی: 0.64 گرم

سدیم:  4 میلی گرم

قند: 0.3 گرم

فولات: 68 میکروگرم

ویتامین ب6:  0.155 میلی گرم

ویتامین ب2:  0.076 میلی گرم

آب: 92.1 گرم

5 خاصیت مهم تخم ریحان در بارداری

اگر تخم ریحان به اندازه کم (مقداری که پزشک تعیین می‌کند) در بارداری مصرف شود مفید است. 5 خاصیت اصلی تخم ریحان در بارداری به شرح زیر است:

کاهش قند خون

زنان باردار دچار دیابت نوع 2، می‌توانند از تخم ریحان استفاده کنند. مصرف تخم ریحان قبل از هر وعده غذایی از بالا رفتن قند خون جلوگیری می‌کند. دیابت در بارداری خیلی خطرناک است. برای کاهش گلوکز خون، تخم ریحان بخورید.

کاهش اسیدیت معده

اسیدی شدن مشکل شایع بارداری است. تخم ریحان خیسانده در آب، اثر آرام‌بخشی بر پوشش معده داشته و سوزش معده را کم می‌کند. خاصیت ادرارآور، اسیدیت بدن را متعادل کرده و مواد سمی را دور می‌کند.

سلامت پوست و مو

در بارداری خیلی از خانم‌ها از ریزش مو و مسائل پوستی مثل آکنه رنج می‌برند. این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی سریع در بدن رخ می‌دهد. پروتئین موجود در تخم ریحان می‌تواند باعث رشد مو و کاهش ریزش مو و شوره شود.

تخم ریحان به عنوان یک ماده طبیعی ضد سموم عمل می‌کند، بدن و پوست را از درون پاک می‌کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی در تخم ریحان به درخشش طبیعی پوست کمک می‌نماید.

خنک کننده طبیعی بدن

اگر در تابستان باردار هستید تخم ریحان شما را واقعا شاداب می‌کند. تخم ریحان اثر خنک کننده معده داشته و دمای بدن را پایین می‌آورد.

کاهش یبوست

یبوست یکی از علائم شایع بارداری است. اگر از یبوست بارداری رنج می‌برید تخم ریحان در شیر و آب نارگیل، خیلی مفید است.

وقتی که تخم ریحان در آب ریخته می‌شود حالت ژله‌ای پیدا می‌کند. دانه‌های در آب مثل ملین عمل می‌کنند. غشاء موکوسی و تعداد زیاد فیبر، آب را به سمت روده برده و به اجابت مزاج کمک می‌کنند.

عوارض جانبی مصرف تخم ریحان در بارداری

تخم ریحان چند اثر نامطلوب دارد که باعث می‌شود در فهرست خوراکی‌های ممنوع در بارداری قرار بگیرد. خطرات مصرف تخم ریحان در بارداری عبارتند از:

تخم ریحان برای کاهش فشار خون مناسب است. اما اگر فشار خون شما پایین است مصرف تخم ریحان اصلا برای شما توصیه نمی‌شود.

تخم ریحان لختگی خون را کند کرده و باعث رقیق شدن خون می‌شود. بنابراین نباید قبل از جراحی مصرف شود. حداقل 2 هفته قبل از زایمان سزارین باید مصرف تخم ریحان را متوقف کنید.

تخم ریحان می‌تواند اثر بعضی از داروها را کم کند. قبل از مصرف تخم ریحان در بارداری به منظور عدم تداخل با داروها با پزشک مشورت نمایید.

تخم ریحان اغلب باعث انقباض رحم می‌شود. بنابراین در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود. مصرف زیاد این دانه موجب گرفتگی عضلات، اسهال، کمردرد و خونریزی می‌شود.

تخم ریحان سطح استروژن را پایین می‌آورد. استروژن هورمون حیاتی برای بارداری است.

تخم ریحان خطرات جدی برای زنان باردار دارد. برای مصرف آن در باردرای از قبل با پزشک مشورت نمایید. اگر پزشک اجازه می‌دهد کمی از آن را با نوشیدنی مصرف کنید.

کیفیت ژلاتینه تخم ریحان مایعات را غلیظ می‌کند. به همین دلیل در میلیک شیک، اسموتی، ماست و بستنی استفاده می‌شود.

سوالات پرتکرار

تخم ریحان برای بارداری مفید است؟

اگر تخم میزان به میزان کم مصرف شود می‌تواند برای بارداری مناسب باشد. با تایید پزشک، 1 یا 2 قاشق چایخوری به صورت گهگاه مفید است.

آیا خوردن تخم ریحان در بارداری بر جنین اثر می‌گذارد؟

مصرف تخم ریحان در سه ماهه اول بارداری به جنین آسیب می‌رساند و حتی ممکن است باعث سقط جنین شود. چون تخم ریحان سطح استروژن را کم کرده و باعث انقباض رحم می‌گردد. در صورت تایید پزشک خوردن این خوراکی در سه ماهه دوم بارداری بلامانع است.

آیا می‌توانم تخم ریحان را به صورت نوشیدنی در بارداری مصرف کنم؟

می‌توانید تخم ریحان را به همراه آب، شیر و اسموتی مصرف کنید. همچنین می‌توانید گاهی مقدار کمی از آن در غذا بریزید اما به طور منظم در بارداری از آن نخورید.

بیشتر بدانید:

خوراکی‌های ممنوعه در دوران بارداری

خوردن عسل در بارداری ضرر دارد؟

خوردن پسته تازه و شور در بارداری