سونوگرافی 3 بعدی و 4 بعدی

بدون تردید، نه ماه انتظار برای دیدن بچه خیلی طولانی است. اینجاست که تصاویر سونوگرافی خیلی به کار می آید. به دلیل آنکه سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی تصاویر دقیق‌تری را در اختیار قرار می‌دهد برخی از والدین تمایل دارند تصاویر سه بعدی را نیز به آلبوم خاطرات کودک اضافه نمایند. اما قبل از انجام آن، باید کاربرد این دو شیوه سونوگرافی را بدانید.

بدون تردید، نه ماه انتظار برای دیدن بچه خیلی طولانی است. اینجاست که تصاویر سونوگرافی خیلی به کار می آید. به دلیل آنکه سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی تصاویر دقیق‌تری را در اختیار قرار می‌دهد برخی از والدین تمایل دارند تصاویر سه بعدی را نیز به آلبوم خاطرات کودک اضافه نمایند. اما قبل از انجام آن، باید کاربرد این دو شیوه سونوگرافی را بدانید تا مطمئن شوید همه کارهای لازم برای حفظ سلامتی خود و فرزندتان را انجام داده‌اید. فراموش نکنید که همه اینها باید زیر نظر پزشک انجام شود. در این مطلب شیوه‌های مختلف سونوگرافی و ایمنی هر کدام از آنها تشریح شده است.

تفاوت بین سونوگرافی دو بعدی، داپلر، سه بعدی و چهار بعدی

اگر چند ماه از بارداری شما گذشته باشد احتمالا تا حالا سونوگرافی دو بعدی را انجام داده‌اید. در این شیوه، با استفاده از یک وسیله که روی شکم یا داخل واژن قرار می‌گیرد امواج صوتی وارد بدن می‌شود. امواج به اندام‌ها و مایعات داخلی برخورد کرده و انعکاس آنها توسط یک رایانه انعکاس به تصاویر دو بعدی جنین تبدیل می‌شود. در سونوگرافی داپلر، با استفاده از یک وسیله دستی و با کمک ماده‌ای ژله‌ای که متخصص سونوگرافی روی شکم می‌مالد، صدای ضربان قلب جنین تقویت و شنیده می‌شود. نتیجه هر دو روش، خلق لحظاتی جادویی، هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی است.

در سونوگرافی سه بعدی، تصاویر مختلف دو بعدی از زوایای مختلف گرفته شده و با ترکیب آنها نمایشی سه بعدی از جنین ارائه می‌شود. بجای دیدن تصویر روبرو یا نیم رخ جنین، می‌توانید تمامی سطح صورت او را شبیه یک عکس واقعی ببینید. سونوگرافی چهار بعدی، شبیه سه بعدی است اما حرکات جنین مثل باز و بسته کردن چشم‌ها و مکیدن انگشت شست به صورت یک ویدئو در لحظه قابل مشاهده است.

در چه زمانی این آزمایش‌ها تجویز می‌شود؟

پزشک، سونوگرافی دو بعدی و داپلر را در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری برای بررسی وضعیت جنین، ارزیابی مایع آمنیوتیک و تشخیص موارد نقص مادرزادی تجویز می‌کند. سونوگرافی‌های دقیق‌تر سه بعدی و چهار بعدی در دوران بارداری، برای بررسی وضعیت‌های مشکوک ناهنجاری‌های کروموزومی جنین، مسائل مربوط به نخاع و سایر مواد از جمله تشخیص جنسیت تجویز می‌شود. این دو روش جزء تست‌های روتین بارداری محسوب نمی‌شوند.

مسائل ایمنی در سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در دوران بارداری

همانگونه که گفته شد سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی فقط در موراد خاص توسط پزشک تجویز می‌شود. علت آن است که اثرات سونوگرافی دو بعدی، سه بعدی و چهار بعدی بر سلامت مادر و جنین هنوز نامشخص است و از آنجا که ممکن است مضرات این روش‌ها در آینده ثابت شود، پزشکان احتیاط کرده و سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی را فقط در موارد خاص تجویز می‌کنند.

نباید فقط به منظور داشتن عکس‌های سه بعدی یا ویدئوهای یادگاری از جنین، اقدام به این کار کنید. ضمنا دستگاه‌های سونوگرافی تجاری یا خانگی زیاد دقیق و مورد اطمینان نیستند و بهتر است از آنها چشم‌پوشی کنید. اگر تصمیم گرفتید از این تجهیزات استفاده کنید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

بیشتر بدانید:

آزمایش غربالگری اول یا NT

آزمایش غربالگری دوم یا تست آنومالی

صدای قلب جنین و تکامل دستگاه گردش خون