گرفتگی زیر شکم در بارداری

وقتی که باردار هستید طبیعی است که نسبت به هر درد جدید در بدن حساسیت و توجه داشته باشید. وقتی که عضلات زیر شکم دچار گرفتگی می‌شود اولین فکری که به ذهن می‌رسد سقط جنین است. در این حالت فرد باردار دچار استرس زیادی می‌شود.

وقتی که باردار هستید طبیعی است که نسبت به هر درد جدید در بدن حساسیت و توجه داشته باشید. وقتی که عضلات زیر شکم دچار گرفتگی می‌شود اولین فکری که به ذهن می‌رسد سقط جنین است. در این حالت فرد باردار دچار استرس زیادی می‌شود.

آیا گرفتگی عضلات بارداری به معنای سقط جنین است؟

لازم است بدانید گرفتگی عضلات (کرامپ) در 20 هفته اول بارداری خیلی شایع است و ضرورتا به معنای سقط نیست. در یک پژوهش مربوط به سال 2016 که در مجله تولید مثل انسانی منتشر شد مشخص شد 85 درصد زنان باردار هر کدام در در زمانی از 20 هفته اول 20 بارداری گرفتگی عضلات داشته‌اند که تنها 28 درصد منجر به سقط می‌شود.

در ادامه مطلب در مورد علت‌های مختلف کرامپ در بارداری، راه‌های تسکین درد و تشخیص طبیعی یا غیر طبیعی بودن درد زیر شکم و زمان مراجعه به پزشک صحبت می‌کنیم.

علت گرفتگی عضلات در بارداری

گرفتگی در سه ماهه اول و دوم بارداری به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که اغلب آنها کاملا نرمال و خوش خیم هستند.

لانه گزینی

انقباض می‌تواند از علائم اولیه بارداری باشد. وقتی که تخمک بارور شده در دیواره رحم لانه می‌کند حسی شبیه گرفتگی عضلات ایجاد می‌شود. این گرفتگی عضلات با خونریزی و لکه بینی همراه است اما در ادامه بارداری ‌هم لکه بینی و هم گرفتگی فروکش می‌کند.

تغییرات رحم

وقتی که این اندام قوی و عضلانی قبل از نمایان شدن شکم شروع به بزرگ شدن می‌کند ممکن است گرفتگی عضلات داشته باشید که وقتی عطسه یا سرفه می‌کنید یا وقتی حالت خود را تغییر می‌دهید، بیشتر حس می‌شود.

درد رباط گرد

حدود هفته 13 بارداری، ممکن است در اثر انبساط سریع رباط‌های پشتیبان رحم (رباط گرد رحمی) درد شکم داشته باشید. وقتی که این ساختار ویژه منبسط می‌شود درد شدید زیر شکم حس می‌شود.

علائم معدوی مروی

تغییرات هورمونی در بارداری می‌تواند باعث آسیب زیاد به دستگاه گوارشی شده و سرعت عمل آنرا به طور قابل ملاحظه‌ای کم نماید. این منجر به نفخ، ورم و یبوست و در نتیجه آن، ناراحتی شکم و گرفتگی عضلات می‌شود.

نزدیکی

مایع منی پروستاگلاندین زیادی دارد. پروستاگلاندین ماده‌ای شبیه هورمون است که به طور طبیعی در جریان زایمان آزاد شده و به رسیده شدن رحم و دیلاتاسیون آن برای زایمان کمک می‌کند. از آنجا که این فرایند مرتبط با گرفتگی عضلات است، پروستاگلاندین آزاد شده در اثر نزدیکی در اوائل بارداری، باعث گرفتگی عضلات می‌شود.

تسکین انقباض در اوائل بارداری

عوامل زیادی باعث گرفتگی یا درد زیر شکم در اوائل بارداری می‌شود. در صورتی که مطمئن شدید گرفتگی عضلات شما جدی نیست از روش‌های زیر برای تسکین درد استفاده کنید.

حالت خود را تغییر دهید

اگر نشسته‌اید دراز بکشید یا قدم بزنید. اگر نشسته‌اید بلند شوید و کمی راه بروید.

در وان حمام استراحت کنید

ریلکس کردن در آب ولرم (نه داغ) باعث آرام شدن عضلات و مفاصل از جمله آنهایی که از رحم پشتیبانی می‌کند، می‌شود. اگر فرصت کافی برای قرار گرفتن در وان ندارید با آب ولرم چند دقیقه دوش بگیرید.

به اندازه کافی مایعات بخورید

اگر منشاء انقباض نفخ یا یبوست است نوشیدن مایعات خیلی کمک می‌کند. مایعات باعث حرکت غذا در مجرای گوارشی می‌شود. با پزشک خود در مورد خوراکی‌های مفید برای جلوگیری از یبوست مثل فیبر و نرم کننده مدفوع یا مسهل ملایم مشورت کنید.

تمرینات آرام‌بخش انجام دهید

یکی از حرکت‌های یوگا به نام حرکت زاویه بسته (Reclining Bound Angle Pose) خیلی مفید است. برای این کار به پشت روی زمین دراز بکشید. اگر تمایل دارید از یک بالش به عنوان تکیه گاه سر و کمر کمک بگیرید. زانوهای خود را خم کرده و پاشنه پاها را به هم بچسبانید تا زانوها آرام شود. با این حرکت لگن باز می‌شود. چشم‌های خود را ببندید و به طور طبیعی به مدت 5 تا 10 دقیقه نفس بکشید.

از داروهای آسپرین و ضد التهابی غیر استروئیدی استفاد نکنید. اینها در بارداری مجاز نیستند. نتایج یک مطالعه که در سال 2018 در مجله مامایی و زنان و زایمان آمریکا منتشر شد نشان داد مصرف این داروها خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در اغلب اوقات، انقباض در ابتدای بارداری توسط تغییرات زیادی که به طور طبیعی در بدن اتفاق می‌افتد و بدن شما را برای جنین مهیا می‌سازند بوجود می‌آید. اما اگر گرفتگی عضلات شما را نگران کرده یا همراه با سایر علائم زیر است حتما به پزشک اطلاع دهید:

گرفتگی‌های انقباض گونه و منظم

اگر در هر ساعت 6 گرفتگی یا بیشتر حس می‌کنید ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد. بلافاصله به پزشک تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه نمایید.

سرگیجه، بی‌حالی و خونریزی

گاهی در ابتدای بارداری، ترکیب این علائم نشانه سقط جنین در آینده نزدیک است. یا ممکن است نشانه بارداری اکتوپیک باشد (عارضه‌ای که در آن تخمک خارج از رحم لانه گزینی می‌کند) به ویژه اگر درد در یک پهلو حس شود.

کمردرد

کمردرد د ابتدای بارداری یک علامت شایع است اما کمردرد شدید همراه با حالت تهوع و استفراغ و/یا تب یا ادرار دردناک می‌تواند علامت بیماری جدی مثل آپاندیس، سنگ کلیه یا بیماری کیسه صفرا باشد.

بیشتر بدانید:

انقباضات براکستون هیکس در دوران بارداری

گرفتگی عضلات در اوایل بارداری نشانه چیست؟

ورم و گرفتگی عضلات پا در بارداری