هفته دوازدهم بارداری

در هفته دوازدهم، تقریبا اغلب اندام‌ها و اعضای بدن جنین شکل گرفته‌اند اما رشد آنها تا لحظه زایمان ادامه پیدا می‌کند. اگر می‌توانستید با دوربین روند رشد جنین را بررسی کنید متوجه می‌شدید که نسبت سر جنین به بدن او در حال کمتر شدن است. با افزایش اندازه رحم دیگر جای کافی برای رحم وجود ندارد. خبر خوب آن است که فشار رحم به مثانه کمتر می‌شود.

12 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 10 هفته پس از لقاح

در هفته دوازدهم، تقریبا اغلب اندام‌ها و اعضای بدن جنین شکل گرفته‌اند اما رشد آنها تا لحظه زایمان ادامه پیدا می‌کند. اگر می‌توانستید با دوربین مراحل روند رشد جنین را بررسی کنید متوجه می‌شدید که نسبت سر جنین به بدن او در حال کمتر شدن است.

رشد جنین

رشد جنین

حالا وظیفه سنگین تشکیل ساختارهای جدید در بدن به پایان رسیده و اکثر اندام‌ها به وجود آمده‌اند. آنها از این به بعد فقط به تکامل خود ادامه می‌دهند. در این هفته انگشتان دست‌ها و انگشتان پاهای جنین از هم مجزا شده و موها و ناخن‌ها شروع به رشد می‌کنند. اکنون اندام‌های جنسی مشخصات خود را پیدا کرده‌اند. با دفع ادرار از کلیه‌های جنین، مایع آمنیوتیک در اطراف او حال انباشته شدن است. عضلات دیوارهای روده‌، تمرین حرکات حلقوی را آغاز کرده‌اند که این انقباضات در روده‌ها باعث هضم غذا می‌شود.

مغز استخوان حالا خیلی فعال است و مسئولیت تولید گلبول‌های سفید را بر عهده دارد. وقتی که کودک در زمان تولد از بهشت امن خود یعنی رحم خارج شود گلبول‌های سفید در مقابل عفونت‌ها به او کمک زیادی خواهند کرد. همانطور که در هفته یازدهم بارداری هم توضیح داده شد از هفته یازدهم تا هفته چهاردهم بارداری، امکان انجام آزمایش غربالگری اول (سونوگرافی NT) وجود دارد. هنوز هم با اطمینان کامل نمی‌توان جنسیت جنین را تعیین کرد. در هفته دوازدهم بارداری، جنین به اندازه یک آلو شابلون است.

قد جنین: 5.4 سانتی متر

وزن جنین: 14 گرم

تغییرات بدن مادر

با افزایش اندازه رحم دیگر جای کافی برای رحم وجود نداشته و به سمت بالا در حفره شکمی و لگن گسترش می‌یابد.. خبر خوب آن است که در اثر این جابجایی، فشار آن بر روی مثانه کمتر شده و تعداد دفعات دستشویی رفتن شما کاهش می‌یابد. اما در سه ماهه سوم، اندازه رحم آنقدر افزایش پیدا می‌کند که مجددا به مثانه فشار وارد می‌آورد.

ناخوشی صبحگاهی، حساسیت نوک سینه‌ها و بیزاری از غذاها اغلب در این زمان بهبود می‌یابد و شما کمتر احساس خستگی می‌کنید. اما متاسفانه سردردهای شما به دلیل افزایش جریان خون به سمت بچه و در نتیجه کاهش جریان خون به سمت مغز، بیشتر می‌شود که باید در این مورد با پزشک خود صحبت نمایید. همچنین ضربان قلب نیز به دلیل افزایش حجم خون در گردش، افزایش می‌یابد. اگر اکنون دست خود را بر روی شکمتان قرار دهید فرزند شما آن را حس کرده و به آن واکنش نشان می‌دهد هر چند که شما هنوز نمی‌توانید پاسخ او را حس نمایید.

تغذیه بارداری: ویتامین D

همانطور که می‌دانید ویتامین دی همیشه و از جمله در دوران بارداری مهم است. ویتامین D از نوع محلول در چربی است که وقتی پوست در معرض اشعه UV قرار می‌گیرد در آن تولید می‌شود. این ویتامین در خوراکی‌های کمی وجود داشته و به بدن کمک می‌کند که کلسیم را جذب کرده و استخوانسازی را انجام دهد. همچنین به دلایل دیگری مثل رشد سلول‌ها، سلامت سیستم ایمنی بدن و کاهش تورم بدن اهمیت دارد. از آنجا که اغلب افراد برای جلوگیری از سرطان پوست از آفتاب دوری کرده و عینک آفتابی استفاده می‌کنند، معمولا دچار کمبود ویتامین D می‌شوند.

ضرورت مصرف. ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند و به دلیل آنکه جنین در حال استخوانسازی است، اهمیت زیادی دارد. کمبود ویتامین D در بارداری باعث نرمی استخوان، بیماری عضلانی و حتی در موارد نادر باعث تشنج نوزاد می‌شود.

میزان مصرف روزانه. میزان مورد نیاز روزانه 600 واحد بین المللی است. اما بهتر است میزان مناسب آنرا با پزشک بررسی نمایید.

خوراکی‌های غنی.  شیر غنی شده با ویتامین D، آب پرتقال و زرده تخم مرغ دارای ویتامین D هستند.

توصیه‌های مهم در هفته دوازدهم بارداری

با نزدیک شدن به پایان سه ماهه اول بارداری، زمان مناسبی است که خبر بارداری خود را به مدیر، همکاران، بستگان دور و سایر افراد اعلام نمایید.
اکنون نسبت به قبل احساس بهتری دارید بنابراین می‌توانید با صلاحدید پزشک برای پیاده‌روی‌های سبک بیرون بروید.
در این زمان، بدن شما تغییرات زیادی را به خود می‌بیند. ممکن است پوست شما خیلی خشک یا خیلی چرب شود. یکی از مشکلات پوستی که خانم‌های باردار را بسیار نگران می‌کند ترک‌های پوستی بارداری است. می‌توانید از انواع کرم‌های ضد ترک بارداری استفاده کنید.
اگر هنوز صدای قلب جنین خود را نشنیده‌اید فرصت را از دست ندهید؛ صدای قلب جنین به شما احساسی وصف‌ناشدنی می‌دهد! اگر برایتان مقدور است حتما صدای قلب جنین را ضبط کنید.
اگر این بارداری اول شما نیست بهتر است هر چه زودتر برای خرید لباس‌های بارداری اقدام نمایید.

بیشتر بدانید:

هفته سیزدهم بارداری

حساس شدن و درد سینه‌ها در بارداری

ویار و بیزاری از غذا در دوران بارداری

صدای قلب جنین و تکامل دستگاه گردش خون