آی وی اف

روش IVF یا لقاح خارج رحمی، یک روش درمان ناباروری است که در آن اسپرم و تخمک در محیط آزمایشگاه ترکیب می‌شوند. رویان‌های حاصل، از نظر کیفیت بررسی می‌گردند و یک یا چند تا از آنها از طریق سرویکس وارد رحم می‌شود. IVF مرسوم‌ترین شیوه از روش‌های کمک باروری است. روش‌های دیگری مثل IUI وجود دارد که در آن اسپرم‌های مرد از طریق یک لوله وارد رحم خانم می‌شود.

روش IVF یا لقاح خارج رحمی، یک روش درمان ناباروری است که در آن اسپرم و تخمک در محیط آزمایشگاه ترکیب می‌شوند. رویان‌های حاصل، از نظر کیفیت بررسی می‌گردند و یک یا چند تا از آنها از طریق سرویکس وارد رحم می‌شود. IVF در حال حاضر مرسوم‌ترین شیوه از روش‌های کمک باروری (ART) است. روش‌های دیگری مثل آی یو آی (IUI) وجود دارد که در آن اسپرم‌های مرد از طریق یک لوله وارد رحم خانم می‌شود.

 

IVF برای چه کسانی تجویز می‌شود؟

روش آی وی اف برای کسانی که در زمینه تخمک‌گذاری و کیفیت تخمک مشکل دارند، لوله‌های فالوپ آنها بسته است، دچار آندومتریوزیز (رشد پوشش داخلی رحم در جایی بیرون از رحم) هستند، مردانی که مشکلاتی در زمینه تعداد و میزان تحرک اسپرم‌ها دارند یا زنانی که از تخمک اهدایی برای باردار شدن استفاده می‌کنند، بکار می‌رود. همچنین در حالتی که پزشک نمی‌تواند علت ناباروری را تشخیص دهد از این روش کمک می‌گیرد.

مراحل IVF چیست و چقدر زمان می‌برد؟

برای تکمیل یک چرخه روش IVF حدود 4 تا 6 هفته زمان نیاز است. چند هفته باید منتظر بمانید تا تخمک‌های شما رسیده شود. سپس بازیابی و بارور ساختن تخمک انجام می‌شود. 3 تا 5 روز بعد رویان داخل رحم قرار می‌گیرد.

احتمال موفقیت IVF چقدر است؟

موفقیت IVF به شدت به علت ناباروری زن و شوهر و سن آنها بستگی دارد. زنان جوان‌تر معمولا تخمک‌های سالم‌تری دارند و احتمال موفقیت آنها بیشتر است. بر اساس مطالعه‌ای که روی زنان ایالات متحده انجام شده، احتمال موفقیت IVF به صورت زیر است:

  • برای زنان زیر 34 سال و کمتر حدود 40 درصد؛
  • برای زنان 35 تا 37 سال حدود 31 درصد؛
  • برای زنان 38 تا 40 سال حدود 21 درصد؛
  • برای زنان 41 تا 42 سال حدود 11 درصد؛
  • برای زنان زیر 43 سال و بیشتر حدود 5 درصد.

مزایای IVF چیست؟

نتایج مثبت. روش آی وی اف قدیمی‌ترین شیوه از روش‌های کمک باروری است که از حدود سال 1978 تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. این زمان برای محققان کافی بوده تا بتوانند عوارض و پیامدهای ناشی از آن را بررسی نمایند. تاکنون هیچ اشکالی که مستقیما به این روش مربوط باشد شناسایی نشده است.

سرطان‌زا نبودن. با وجود آنکه مطالعات اولیه در این زمینه حاکی از آن بود که داروهای مورد استفاده برای باروری، ممکن است موجب سرطان تخمدان یا سایر سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان شود اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که رابطه‌‌ای بین داروهای باروری در تخمک‌گذاری القایی و سرطان وجود ندارد.

پیشرفت مراحل اجرا. محققین همچنان در حال بهبود روش‌های اجرای IVF هستند.

معایب، عوارض و خطرات روش IVF چیست؟

زمان‌بر و پرهزینه‌بودن. لقاح خارج رحمی، نیازمند صرف هزینه‌های سنگین آزمایشگاهی است. همچنین بررسی پاسخ بدن زن به داروهای باروری، نیازمند مراجعه زیاد برای آزمایش خون و انجام سونوگرافی است.

احتمال بارداری دو قلویی یا چند قلویی. از آنجا که بیش از یک رویان ممکن است درون رحم قرار گیرد، احتمال داشتن دوقلو بیش از 20 درصد است. با وجود آنکه بسیاری از والدین از این اتفاق استقبال می‌کنند اما بارداری دو یا چند قلویی خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را به همراه دارد.

برخی مسائل برای جنین. برای بچه‌هایی که مادر آنها از طریق IVF باردار شده است احتمال اینکه نارس به دنیا بیایند یا وزن آنها در زمان تولد کم باشد، وجود دارد.

احتمال بی‌نتیجه بودن IVF. این ریسک وجود دارد که با وجود صرف هزینه‌های زیاد، روش IVF جواب ندهد. در بیش از 20 درصد از موارد، پزشک تشخیص می‌دهد که فرایند باید متوقف شود زیرا ممکن است فولیکول‌ها به اندازه کافی رشد نکرده باشند یا خطر سندرم تحریک بیش از حد تخمدان‌ها (OHSS) وجود داشته باشد.

بیشتر بدانید:

دلایل عمده ناباروری در مردان

را‌ه‌های افزایش قدرت باروری مردان

راه‌های افزایش قدرت باروری زنان

ناباروری و دلایل عمده ایجاد آن