القای زایمان و پارگی عمدی کیسه آب

اگر کیسه آب خودبخود پاره نشده و زایمان هم به خوبی پیش نرود ممکن است پزشک تلاش کند درد زایمان را افزایش داده یا با پاره کردن کیسه آب که جنین را در بر گرفته است، انقباضات را القا نماید. او با وارد کردن یک وسیله با قلاب پلاستیکی درون واژن و سرویکس باز شده، کیسه آب را پاره می‌کند. درد این حالت به اندازه یک معاینه واژینال است.

اگر کیسه آب خودبخود پاره نشده و زایمان هم به خوبی پیش نرود ممکن است پزشک تلاش کند درد زایمان را افزایش داده یا با پاره کردن عمدی کیسه آب که جنین را در بر گرفته است، انقباضات را القا نماید. او با وارد کردن یک وسیله با قلاب پلاستیکی درون واژن و سرویکس باز شده، کیسه آب را پاره می‌کند.

درد این حالت به اندازه یک معاینه واژینال است. با این کار مایع آمنیوتیک از سرویکس به بیرون سرازیر می‌شود. مایع، دارای هورمون‌های پروستاگنالدین است که معمولا باعث انقباضات شدیدتر می‌شود. حالا که محافظ اطراف جنین از دست رفته، سر جنین به سرویکس فشار آورده و آن را باز می‌کند.

علت پاره شدن کیسه آب توسط پزشک چیست؟

پزشک این کار را انجام می‌دهد چون هر چه زایمان بدون پیشرفت طولانی تر شود، خستگی شما در زمان نیاز به زور زدن برای زایمان بیشتر شده و احتمال سزارین بیشتر می‌شود.

پاره کردن کیسه آب توسط پزشک که آمنیوتومی نامیده می‌شود، مدت‌هاست که استفاده می‌شود اما متخصصان در مورد مزایا و معایب آن توافق ندارند. انجام آمنیوتومی به معنای داشتن زایمان تقریبا کوتاه‌تر و نیاز کمتر به پیتوسین (شکل مصنوعی هورمون تحریک انقباضات) می‌باشد.

اما خطر عفونت را افزایش می‌دهد. همچنین یک ساک حاملگی سالم از فشرده شدن بند ناف در انقباضات و در فاصله بین انقباضات جلوگیری می‌کند. فشردگی بند ناف باعث افت ضربان قلب نوزاد و معمولا سزارین می‌شود.

اگر سرانجام به پیتوسین یا سزارین نیاز باشد انقباضات دردناک‌تر خواهد بود. اما انقباضات موثرتر بوده و باعث دیلاتاسیون (باز شدن سرویکس) و به جریان افتادن زایمان می‌شود.

پزشک بر مبنای چه عواملی می‌تواند مشخص کند که کیسه آب باید پاره شود؟

پزشک بر مبنای عواملی مثل اینکه سرویکس شما چقدر باز شده، میزان پایین آمدن جنین، نیاز به مانیتورینگ داخلی جنین و خطر عفونت، بررسی می‌کند که آیا آمنیوتومی برای شما مناسب است یا خیر.

اگر زایمان به خوبی در جریان بوده و جنین در وضعیت مناسب احتمالا به آمنیوتومی نیاز نخواهید داشت تا زمانی که خیلی نزدیک به وضع حمل باشد. بعضی از پزشکان بچه را در ساک حاملگی به دنیا می‌آورند.

بیشتر بدانید:

پارگی یا نشت کیسه آب جنین

تست آمنی شور برای تشخیص پارگی زودرس کیسه آب جنین