شیردهی به کودک

تاول‌های اصطکاکی حبابهای پر از ترشح های هستند که وقتی فشار مداوم بر بخشی از پوست وارد می‌شود یا وقتی چیزی مرتبا پوست را می‌ساید، ایجاد می‌شود.

تاول‌های اصطکاکی حبابهای پر از ترشح های هستند که وقتی فشار مداوم بر بخشی از پوست وارد می‌شود یا وقتی چیزی مرتبا پوست را می‌ساید، ایجاد می‌شود.

تاول‌های اصطکاکی روی سینه و نوک سینه دردناک بوده و باعث اختلال در شیردهی می‌شود. در دوره شیردهی از روش‌های زیر برای جلوگیری از تاول‌های اصطکاکی استفاده کنید.

روش‌های جلوگیری از تاول اصطکاکی سینه

مطمئن شوید کودک درست سینه می‌گیرد

حتما باید به علائم گرفتن سینه درست توجه کنید. وقتی که کودک درست سینه می‌گیرد درد ندارید و صدای قورت دادن شیر شنیده می‌شود.گرفتن نادرست سینه باعث کاهش شیر سینه و بعضی از مشکلات شایع شیردهی مثل تاول اصطکاکی می‌شود.

اگر کودک شما درست سینه نمی‌گیرد از پزشک یا مشاور شیردهی کمک بگیرید.

پوزیشن شیردهی را تغییر دهید

تغییر پوزیشن شیردهی هم برای تخلیه سینه بهتر است هم از سایش یک نقطه سینه جلوگیری می‌کند. بچه را به صورت گهواره‌ای متقاطع، وضعیت فوتبالی، و خوابیده به پشت، در آغوش بگیرید.

هر دفعه شیردهی را با یک سینه آغاز کنید

مکیدن سینه توسط کودک در ابتدای شیردهی قوی‌تر است. وقتی که هر دفعه شیردهی را با یک سینه آغاز می‌کنید یک نقطه مشابه در معرض فشار زیاد قرار نمی‌گیرد. این اقدام همچنین باعث افزایش شیر در سینه‌ها می‌شود.

اگر یادتان می‌رود با کدام سینه باید شروع کنید یک جایی یادداشت کنید!

کودک را به طور صحیح از سینه جدا کنید

بعضی از کودکان بعد از شیر خوردن خودشان سینه را رها نمی‌کنند. اگر کودک دوست دارد بعد از شیر خوردن همچنان به سینه بچسبد باید به آرامی و بدون آسیب به نوک سینه او را از سینه جدا کنید.

از شیردوش درست استفاده کنید

شروع شیردوشی باید با حالت ملایم انجام شود. سپس به آرامی مکش را افزایش دهید تا اینکه رفلکس لت داون (let-down reflex) شروع شده و شیر از سینه جریان پیدا کند. در ادامه خروجی کم تا متوسط شیر کافی است.

استفاده از شیردوش در حالت زیاد م‌یتواند باعث درد و آسیب به نوک سینه و بافت سینه شود.

خیلی مهم است که فلنج شیردوش کاملا اندازه سینه شما باشد. بسته به اندازه نوک سینه باید اندازه فلنج را انتخاب کنید. اگر فلنج خیلی کوچک باشد باعث درد، سایش، متورم شدن و تاول نوک سینه می‌شود.

از نیپل شیلد، درست استفاده کنید

نیپل شیلد (محافظ نوک سینه) وسیله خیلی مناسبی است اما حتما باید زیر نظر پزشک یا مشاور شیردهی استفاده شود. در صورت استفاده نادرست باعث آسیب به سینه شده و اثر منفی بر شیردهی می‌گذارد.

از سوتین شیردهی سایز مناسب استفاده کنید

سوتین شیردهی مناسب باعث پشتیبانی مناسب از سینه شده بدون اینکه دردی ایجاد کند. اگر سوتین شیردهی خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد سبب سایش پوست شده و فشار مضاعفی به سینه و نوک سینه وارد می‌کند.

از دیگران کمک بگیرید

گاهی با وجود آنکه همه کارها را درست انجام می‌دهید باز هم تاول ایجاد می‌شود. معمولا تاول خودبخود در عرض 1 هفته از بین می‌رود. اما اگر تاول بعد از 1 هفته بهتر نشد یا تاول‌های جدید مشاهده شد حتما به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید:

تیره شدن نوک سینه در بارداری و شیردهی درمان دارد؟

عمل زیبایی پروتز و لیفت سینه در بارداری و شیردهی

علت درد سینه در دوران شیردهی و جلوگیری از درد و تاول