کرم شقاق سینه

باور عموم آنست که مادران هر نوع سختی را می‌توانند تحمل کنند. شاید این موضوع تا حدودی درست باشد اما دلیلی ندارد هر دردی را تحمل کنید. کرم‌های شقاق سینه می‌توانند درد ناشی از آسیب به نوک سینه در اثر شیردهی مداوم را کاهش دهند.

باور عموم آنست که مادران هر نوع سختی را می‌توانند تحمل کنند. شاید این موضوع تا حدودی درست باشد اما دلیلی ندارد هر دردی را تحمل کنید. کرم‌های شقاق سینه می‌توانند درد ناشی از آسیب به نوک سینه در اثر شیردهی مداوم را کاهش دهند.

کرم شقاق سینه موجب نرم و مرطوب شدن پوست سینه شده و شیردهی را دلچسب‌تر می‌نماید. به طور سنتی کرم‌های نوک سینه از لانولین ساخته می‌شوند. اما در محصولات جدیدتر معمولا از مواد مرطوب کننده طبیعی مثل نارگیل، شیر، شی باتر (Shea Butter) استفاده شده است. بنابراین کرم‌های نوک سینه کمک می‌کنند نوک سینه خشک، دردناک و متورم را درمان کنند.

کاربرد کرم‌های شقاق سینه چیست؟

عملکرد کرم شقاق سینه مشابه کرم‌های دیگر است: پوست را مرطوب کرده و ترک و خشکی پوست را درمان می‌کنند. اما فرمولاسیون آنها ویژه پوست نوک سینه است. از کرم‌های شقاق سینه می‌توانید برای موارد زیر استفاده کنید:

  • نرم شدن و درمان آسیب پوست اطراف نوک سینه
  • کاهش ورم، ترک، و خارش ناشی از شیردهی
  • مداوای خشکی، درد و خونریزی نوک سینه
  • آمادگی سینه برای دوران شیردهی

همچنین می‌توانید از بعضی از کرم‌های نوک سینه چند منظوره به عنوان بالم لب، مرطوب‌کننده پوست و حتی کرم پوشک برای بچه استفاده کنید.

عملکرد کرم شقاق سینه چگونه است؟

کرم شقاق سینه یک کرم زرد، غلیظ و پمادیشکل است که برای پوست حساس اطراف هاله سینه فرموله شده است. کرم‌های نوک سینه دارای خواص تسکین دهندگی و جوانسازی پوست و کاهش درد و ترک‌های نوک سینه است.

چه زمان از شبانه روز کرم شقاق سینه استفاده کنیم؟

هر زمانی از روز می‌توانید از کرم نوک سینه استفاده کنید اما باید بین وعده‌های شیردهی انجام شود. اگر بچه شما در شب شب‌ها مدت طولانی می‌خوابد می‌توانید قبل از خواب از آن استفاده کنید. هر چه بیشتر از آن استفاده کنید مداوای آن بهتر انجام می‌شود.

اکثر زنان از التهاب نوک سینه، خشکی، درد و ترک در چند هفته اول شیردهی رنج می‌برند بنابراین در این زمان استفاده از کرم شقاق سینه خیلی کمک می‌کند.

همچنین اگر بچه سینه شما را در حین شیردهی و بعد از دندان در آوردن گاز می‌گیرد از این کرم‌ها استفاده کنید.

در زمان خرید کرم چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

قبل از خرید کرم شقاق سینه موارد زیر را در نظر داشته باشید:

رایحه کرم

کرم شقاق سینه با بوی تند خریداری نکنید. ممکن است بچه در حین شیر  خوردن از بوی آن خوشش نیاید. بهتر است کرم بدون رایحه یا با رایحه کم تهیه کنید.

ترکیبات کرم

بسته بندی کالا را بخوانید. ترکیبات کرم باید ارگانیک و بدون پارابن باشد.

خواص بی حس کننده

بعضی از کرم‌ها برای کاهش درد خواص بی حس کننده دارند که برای بچه مضر بوده و باعث بی حسی لب و دهان او می‌شود. پس یک کرم شقاق یا بالم نرمال بدون خواص بی حس کننده انتخاب کنید.

بافت

کرم شقاق سینه غلیظ خریداری نکنید چون استفاده از آن مشکل است. نوع پایه روغن آن خوب نیست چون باعث لکه‌های روغن روی لباس و لباس زیر می‌شود.

آلرژن‌ها

ترکیبات کرم را چک کنید که هیچ هیپوآلرژنی در آن نباشد. اگر دارد بهتر است از آن صرفنظر کنید. اگر به هر یک از محتویات آن آلرژی دارید از آن صرفنظر کنید.

فواید استفاده از کرم شقاق سینه

  • نوک سینه را نرم می‌کند
  • درد را کم می‌کند
  • ترک‌ها را برطرف می‌کند
  • خشونت و خشکی پوست را رفع می‌کند

در کنار خواص درمان نوک سینه، کرم شقاق کاربردهای دیگری هم دارد:

  • تسکین خارش ترک‌های پوستی
  • تسکین درد سوختگی، جراحت‌های کوچک و سایش پوست.
  • درمان ترک پاشنه پا
  • مرطوب کنندگی
  • درمان اکزما

آیا کرم شقاق سینه عوارض دارد؟

دلایلی وجود دارد که توصیه می‌کنیم قبل از شیردهی، کرم را پاک کنید. چون باعث عوارض جدی برای کودک می‌شود که عبارتند از:

مواد موجود در آن مثل کلوفنزین عضلات اسکلتبندی را آرام کرده و باعث کندش شدن سیستم عصبی و مسائل تنفسی مثل تنفس‌های آرام و سطحی در کودکان می‌شود.

کرم‌های شقاق سینه می‌توانند موجب حالت تهوع و اسهال در کودکان شوند. اگر این حالت ادامه پیدا کند آب بدن کم می‌شود.

کرم‌های حاوی کلوفنزین باعث مسائل پوستی مثل درماتیت در زنان می‌شود. همیشه قبل از خرید کرم با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی برای استفاده از کرم

نکات و محدودیت‌هایی وجود دارد و در زمان استفاده از کرم باید بدانید:

اگر زمان کافی برای کرم شقاق سینه دارید میزان زیادی کرم روی نوک سینه بمالید.

قبل از استفاده از بالم نوک سینه مقداری شیر با شیردوش بدوشید به طوریکه بتوانید آنرا برای مدت طولانی نگهدارید.

با وجود آنکه اکثر برندها ادعا می‌کنند برای بچه بی خطر هستند و در زمان شیردهی قابل استفاده می باشند ما اینکار را توصیه نمی‌کنیم.

برای پاک کردن کرم، از دستمال کاغذی و سپس آب استفاده کنید.

بعد از شیردهی دوباره از کرم استفاده کنید.

اگر حس می‌کنید از بوی سینه خوشش نیامده مثلا، سینه را زیاد پس می‌زند و با حالت صورت خود به آن واکنش منفی نشان می‌دهد و گریه می‌کند دیگر از آن استفاده نکنید.

کرم نوک سینه هم برای تسکین درد است هم نقش مرطوب کنندگی دارد. فقط باید محصول ارگانیک بخرید. نوع کم رایحه‌تر را انتخاب کنید تا بچه تفاوتی در شیردهی احساس نکند. هیچ چیز نباید مانع آرامش زمان شیردهی کودک شود.

بیشتر بدانید

شقاق (ترک)، زخم و خونریزی نوک پستان و راه درمان

تحریک نوک سینه یا شیردوشی در بارداری باعث القای زایمان می‌شود؟

توده پستان در دوران بارداری