حالا در انتهای بارداری قرار دارید و خودتان و بچه سالم هستید و خوشبختانه همه چیز روبراه است. احتمالا بیش از هر کس مشتاق دیدن بچه‌تان هستید اما به سختی می‌توانید انگشتان پای خود را ببینید و درد زیادی در بدن‌تان حس می‌کنید. در این حالت ممکن است به این فکر بیفتید که آیا راه طبیعی و ملایم برای القای زایمان وجود دارد.

حالا در انتهای بارداری قرار دارید و خودتان و بچه سالم هستید و خوشبختانه همه چیز روبراه است. احتمالا بیش از هر کس مشتاق دیدن بچه‌تان هستید اما به سختی می‌توانید انگشتان پای خود را ببینید و درد زیادی در بدن‌تان حس می‌کنید. در این حالت ممکن است به این فکر بیفتید که آیا راه طبیعی و ملایم برای القای زایمان وجود دارد.

مطالعات نشان می‌دهد تحریک نوک سینه با شیردوش یا دست، می‌تواند موجب انقباض رحم و در بعضی از موارد باعث شروع زایمان شود. در صورتی که بارداری فول ترم بوده و پزشک اجازه دهد استفاده از شیردوش برای القای زایمان معمولا خطری ندارد.

در این مطلب قصد داریم در مورد شیردوشی برای القای زایمان، علت و نحوه انجام، بی خطر و موثر بودن آن توضیح دهیم.

علت استفاده از شیردوش برای القای زایمان چیست؟

اغلب خانم‌های بارداری که به دنبال روش‌های طبیعی و غیر تهاجمی برای القای زایمان هستند سراغ شیردوش می‌روند. آنها تحریک سینه یا نوک سینه را به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهند چون حس می‌کنند کنترل بیشتری بر فرایند القای زایمان دارند. همچنین ممکن است روش‌های دیگر مثل استفاده از داروها جواب نداده باشد.

آیا القای زایمان از طریق استفاده از شیردوش بی خطر است؟

معمولا القای زایمان از طریق استفاده از شیردوش بی خطر است اما حتما باید با تایید پزشک باید انجام شود. قبل از القای زایمان با پزشک مشورت نمایید. در بعضی از حالت‌های بارداری مثل جفت سرراهی، القای زایمان خطرناک است. فراموش نکنید که روش‌های طبیعی القای زایمان هرگز نباید قبل از هفته 39  بارداری انجام شود.

کالج زنان و زایمان آمریکا (ACOG) القای زایمانی که به دلایل غیر پزشکی انجام شود را «القای انتخابی» می‌نامد. القای انتخابی برای تسکین دردهای انتهای بارداری و همچنین برای کسانی که دسترسی کمتری به امکانات پزشکی دارند یا می‌خواهند زمان زایمان را مشخص کنند یا کسانی که سابقه زایمان سریع را دارند، انجام می‌شود.

القای زایمان در چه مواردی نباید انجام شود؟

القای انتخابی نباید زودتر از هفته 39 بارداری انجام شود. علاوه بر جفت سرراهی (حالتی که جفت سرویکس را می‌پوشاند)، القای انتخابی در بارداری بریچ، بند ناف فروافتاده، ابتلا به عفونت فعال تبخال تناسلی، یا در افراد با سابقه جراحی رحم ممنوع است. قبل از القای زایمان یا هر روش خانگی دیگر مشورت با پزشک ضروری است.

آیا القای زایمان از طریق شیردوشی موثر است؟

علت آنکه شیردوشی در القای زایمان موثر دانسته می‌شود اکسی توسین است. این هورمون در جریان شیردهی یا دوشیدن شیر با دست یا شیردوش آزاد می‌شود. اکسی توسین مسئول جریان شیر از سینه‌ها بوده و موجب در احساس گرم و خوشایندی که خیلی از افراد در حین شیردهی دارند، می‌شود. علاوه بر آن، اکسی توسین می‌تواند باعث انقباض رحم شود و به همین علت، شیردوشی در القای زایمان موثر است.

در مطالعات متعددی تاثیر شیردوشی یا تحریک نوک سینه‌ها بر تسریع القای زایمان مشخص شده است. مثلا بررسی انجام شده در مجله مطالعات جهانی مستند شیردهی (Worldviews on Evidence-Based Nursing) نشان می‌دهد تحریک نوک سینه‌ها می‌تواند زمان زایمان را کوتاه کرده و نیاز به سایر مداخله‌ها در زایمان را کم کند. در مطالعه دیگری در مجله مامایی و پزشکی زنان کانادا اثر آن بر القای زایمان و کاهش نیاز به استفاده از اکسی توسین مصنوعی برای القای زایمان مشخص شده است.

راهنمای شیردوشی برای القای زایمان

طبق نظر پزشکان یک روش قطعی برای دوشیدن شیر به منظور القای زایمان وجود ندارد و نمی‌توان نکاتی دقیق و اثبات شده برای آن ذکر کرد. این روش حتما باید زیر نظر پزشک شما انجام شود.

اگر در اثر این کار خونریزی واژینال، ترشح مایع، درد شدید، انقباضی که بیشتر از انقباض‌های قبلی طول کشیده، عدم حرکت بچه یا هر چیزی که حس می‌کنید عادی نیست وجود دارد، تحریک سینه یا نوک سینه باید متوقف شود. بلافاصله باید به ماما یا پزشک اطلاع دهید تا وضعیت شما را بررسی کنند.

اگر شیردوشی باعث درد نوک سینه شود چه؟ اگر این حالت اتفاق افتاد شیردوشی را متوقف و به پزشک خود اطلاع دهید. معمولا درد ناشی از شیردوشی ناشی از فلنج با سایز نامناسب است. فاصله بین نوک سینه و دیواره فلنج باید کم باشد. فلنج کوچک باعث ساییدن نوک سینه به دیواره آن و آسیب به نوک سینه و درد می‌شود.

وقتی که شیردوشی در دوران بارداری انجام می‌شود احتمال خروج شیر (کلستروم) وجود دارد. تحریک نوک سینه یا شیردوشی برای القای زایمان باعث آزاد شدن اکسی توسین و انقباض رحم و تحریک غدد سینه می‌شود و در نتیجه کلستروم یا شیر از سینه خارج می‌شود. اگر این اتفاق افتاد نگران نباشید. می‌توانید شیر یا کلستروم برای نوزاد نگهداری کنید چون بسیار غنی بوده و در ایجاد ایمنی برای بدن نوزاد نقش زیادی دارد.

اگر می‌خواهید از شیردوشی برای القای زایمان استفاده کنید تعداد آن مهم است. بهتر است 20 دقیقه شیردوشی، 20 دقیقه استراحت، دوباره 20 دقیقه شیردوشی و 20 دقیقه استراحت انجام شود و این کار تا زمانی که به الگوی مناسب انقباض برسید ادامه پیدا کند. البته نباید یک سری از آن نباید بیشتر از چند ساعت باشد.

مطالعات نشان می‌دهد علاوه بر شیردوش، چرخش نوک سینه با دست، ماساژ سینه و شیردوشی باعث آزاد شدن اکسی توسین می‌شود.

استفاده از پارچه گرم روی سینه قبل از شیردوشی با دست یا سینه توصیه می‌شود. قبل از استفاده از شیردوش مطمئن شوید به صورت مناسب به سینه چسبیده باشد.

تاکید می‌شود شیردوشی باید آرام و با استراحت بینابینی انجام شود. وقتی که انقباض منظم شروع می‌شود چه دردناک باشد چه نباشد، دوشیدن شیر را متوقف کرده و اجازه دهید انقباض‌ها طبیعی اتفاق بیفتد. وقتی که فرایند زایمان شروع می‌شود نباید تعداد انقباض‌ها زیاد باشد.

بیشتر بدانید:

پاره شدن عمدی کیسه آب توسط پزشک و القای زایمان به چه علت؟

فواید ماساژ بارداری و خطر ماساژ شکم