تنفر از شیردهی

حتما شما هم در دوران بارداری، خود را در حال شیردهی به کودک تجسم کرده و آن ارتباط زیبا و جادویی با کودک را در ذهن خود مرور کرده‌اید…..

حتما شما هم در دوران بارداری، خود را در حال شیردهی به کودک تجسم کرده و آن ارتباط زیبا و جادویی با کودک را در ذهن خود مرور کرده‌اید. ممکن است پزشک هم به شما گفته باشد شیردهی باعث ترشح هورمون اکسی توسین که نقش مهمی در زایمان،‌ شیردهی و ارتباط مادر و فرزند و کاهش استرس در زمان شیردهی دارد می‌شود.

اما گاهی اوضاع خوب پیش نمی‌رود و شیردهی کودک نه تنها برای مادر جذاب نیست که باعث عصبانیت و برآشفته شدن یا اشمئزاز او می‌شود. در این حالت مادر دچار عواطف منفی می‌گردد.

تنفر از شیردهی چیست؟

تنفر از شیردهی پاسخ فیزیولوژیک مادر شیرده به تجربه شیردهی بچه است. این پاسخ به شکل اضطراب، خشم، عصبانیت، چندش یا فشار زیاد برای بیرون کشیدن پستان از دهان کودک بروز می‌کند. اما با درد ناشی از بد سینه گرفتن یا آسیب به نوک سینه فرق دارد. گاهی این دو همزمان می‌شوند.

تنفر از شیردهی همچنین با رفلکس بیقراری ترشح شیر (Dysphoric Milk Ejection Reflex) که نشان دهنده عواطف کوتاه اما منفی ناشی از خروج شیر از سینه است، تفاوت دارد. در حالت بیقراری ترشح شیر، بیزاری تا زمان شیردهی ادامه داشته و زمانی که بچه سینه را رها می‌کند از بین می‌رود.

تنفر از شیر چه احساسی دارد؟

مادرانی که از تنفر از شیردهی رنج می‌برند گفته‌اند احساس آنها به شکل‌های عصبانیت، برآشفتگی، رنجش، احساس چندش و حتی میل زیاد به شیردهی دوباره کودک بروز کرده است. بعضی دیگر تنفر خود را به صورت مورد تجاوز قرار گرفتن ذکر کرده‌اند. در گفته‌های تمام مادران با وجود آنکه شدت و مدت تنفر از شیردهی متفاوت بوده اما حالت کلی آن ثابت بوده است. معمولا تنفر از شیردهی، در شروع وعده شیردهی یا حتی فکر کردن به آن آغاز می‌شود.

علت تنفر از شیردهی چیست؟

مطالعات کمی در مورد علت تنفر از شیردهی انجام شده است. اما والدینی که در حین بارداری شیردهی می‌کنند یا دو بچه را شیر می‌دهند بیشتر در معرض آن هستند. علاوه بر آن، شیردهی به کودکان با سن بالاتر، بیشتر باعث تنفر از شیردهی می‌شود.

به نظر می‌رسد بین نارسایی‌های تغذیه‌ای به خصوص ویتامین ب 12و منیزیم،‌ و تنفر از شیرهی رابطه وجود داشته باشد. اما برای اثبات این نظریه تحقیقات بیشتری لازم است.

والدین چطور می‌توانند تنفر از شیردهی را مدیریت کنند؟

چندین روش برای مدیریت تنفر از شیردهی مشخص شده که هنوز توسط آزمایش‌های کلینیکی تایید نشده است. طبق دیدگاه کسانی که دچار این عارضه بوده‌اند مصرف منیزیم و ویتامین ب 12 باعث کاهش علائم شده و کمبود آب بدن، کم خوابی و استرس، آنرا افزایش می‌دهد.

بهبود رژیم غذایی، خواب و مدیریت استرس و کمک گرفتن از گروه‌های پشتیبان تاثیر زیادی در مدیریت تنفر از شیردهی و ادامه دادن شیردهی دارد.

توصیه می‌شود شیردهی با نیپل شیلد (محافظ سر سینه) انجام گردد. محافظ سر سینه بین دهان کودک و پوست سینه مادر یک لایه محافظ ایجاد کرده و احساس منفی شیردهی را کم می‌کند.

سایر گزینه‌های شیردهی

شواهد نشان می‌دهد از شیر گرفتن قبل از موعد برای جلوگیری از تنفر شیردهی گزینه چندان مناسبی نیست. برای بعضی از خانم‌ها شیردهی با وجود تنفر از آن، حس مثبت مقابله با مشکلات و غلبه بر آنرا دارد.

اگر کودک بالای 1 سال است و غذای جامد می‌خورد بهتر است بجای حذف شیردهی آنرا کم کنید. برای نوزادان کوچک‌تر از شیر دوشیده شده یا شیرخشک استفاده کنید. حتما در این مورد با پزشک اطفال یا متخصص شیردهی مشورت کنید. توصیه کلی شیردهی تا 6 ماهگی وترکیب شیر و غذای مکمل بعد از 6 ماهگی است.

بیشتر بدانید:

تحریک نوک سینه یا شیردوشی در بارداری باعث القای زایمان می‌شود؟

تاول نوک سینه در شیردهی و راه جلوگیری از آن

تیره شدن نوک سینه در بارداری و شیردهی درمان دارد؟