شیردهی

تاول‌های اصطکاکی برجستگی‌هایی پر از مایع روی پوست هستند که وقتی چیزی فشار مداوم روی پوست فشار وارد می‌کند یا وقتی چیزی باعث سایش مکرر پوست می‌شود، شکل می‌گیرند.

تاول‌های اصطکاکی برجستگی‌هایی پر از مایع روی پوست هستند که وقتی چیزی فشار مداوم روی پوست فشار وارد می‌کند یا وقتی چیزی باعث سایش مکرر پوست می‌شود، شکل می‌گیرند.

جلوگیری از تاول سینه در دوران شیردهی

تاول‌های اصطکاکی روی سینه و نوک سینه دردناک بوده و باعث اختلال در شیردهی می‌شوند. به همین منظور توصیه می‌شود از روش‌های زیر برای جلوگیری از سایش اصطکاکی و ایجاد تاول کمک بگیرید:

مطمئن شوید کودک خوب پستان می‌گیرد

لازم است علامت‌های پستان گرفتن خوب و بد کودک را بدانید؛ وقتی که شیرخوار خوب پستان می‌گیرد دهان او تمام نوک سینه و دایره‌ای به قطر حدود 2 سانتی متر (یا بیشتر) از هاله سینه را می‌پوشاند. علاوه بر آن لب‌های او مثل لب‌های ماهی رو به بیرون و در ناحیه تماس با پستان، صاف بوده و چانه و بینی او سینه مادر را لمس می‌کند.

شما باید بتوانید صدای مکیدن و قورت دادن شیر را شنیده و نباید دردی حس کنید. البته کمی حساس شدن سینه در شروع شیردهی نرمال است که نباید حالت درد داشته باشد و در ادامه شیردهی هم باید قطع شود. پستان گرفتن نامناسب باعث کم شدن میزان شیر و بعضی از مسائل شیردهی مثل تاول اصطکاکی می‌شود.

اگر شیرخوار شما به خوبی پستان نمی‌گیرد او را از پستان کمی فاصله داده و دوباره تلاش کنید. در صورتی که مطمئن نیستید که کودک خوب پستان می‌گیرد از پزشک متخصص کودکان یا مشاور شیردهی کمک بگیرید.

پوزیشن شیردهی را عوض کنید

نه تنها تغییر پوزیشن شیردهی باعث تخلیه تمام نواحی سینه می‌شود بلکه سبب می‌گردد تمامی نقاط هاله سینه دچار تحت تاثیر فشار ناشی از سینه گرفتن کودک بشود و سایش کمتری اتفاق بیفتد.

توصیه می‌شود پوزیشن‌های مختلف شیردهی مثل پوزیشن متقاطع آغوشی، پوزیشن فوتبالی، دراز کشیدن پهلو، را یاد بگیرید و از همه آنها در زمان مناسب استفاده کنید.

در زمان شیردهی سینه‌ها را عوض کنید

معمولا شیرخوار در ابتدای شیردهی، مکیدن را با بهتر و با قدرت بیشتری انجام می‌دهد. وقتی که هر دفعه با سینه متفاوتی شیردهی را شروع می‌کنید فشار زیاد فقط به یک سینه وارد نمی‌شود. تغییر سینه‌ها اقدام مهمی برای حفظ میزان شیر است.

اگر نمی‌توانید به خاطر بیاورید هر دفعه با کدام سینه باید شروع کنید در جایی مثل دفتر یادداشت یا موبایل آنرا ثبت کنید.

سینه را از دهان بچه درست جدا کنید

همه بچه‌ها بعد از شیر خوردن خودشان سینه را رها نمی‌کنند. اگر بچه شما دوست دارد بعد از شیر خوردن همچنان نوک سینه را نگهدارد باید سعی کنید بدون آنکه آسیبی به سینه برسد نوک سینه را جدا کنید. به همین منظور:

  • مطمئن شوید انگشتان شما تمیز باشد
  • انگشتان اشاره و شست را کنار دهان کودک قرار دهید
  • به آرامی انگشتان را از کنار وارد دهان کودک کنید
  • انگشتان را از لب‌ها رد کرده و وقتی بین لثه‌ها قرار گرفت، پوست سینه را کمی فشار دهید. با این کار مکیدن سینه توسط دهان کودک متوقف می‌شود.
  • وقتی که کودک دهان خود را باز می‌کند سینه را جدا کنید.
  • برای آنکه مطمئن شوید در حین جدا کردن سینه، کودک نوک سینه را گاز نمی‌گیرد انگشتان خود را بین لثه‌های بچه نگهدارید تا نوک سینه به طور کامل جدا شود.

از شیردوش درست استفاده کنید

در زمان شروع دوشیدن شیر، قدرت مکش شیردوش باید کم باشد. سپس به مرور مکش را افزایش دهید تا شیر از سینه‌ها جاری شود. در ادامه هم قدرت مکش شیردوش باید در سطح کم تا متوسط باقی بماند. اگر مدت زیادی قدرت مکیدن شیردوش بالا باشد به نوک سینه و بافت پستان‌ها آسیب می‌ز‌ند.

مهم است که فلنج (شیلد) شیردوش درست به‌اندازه باشد. بسته به اندازه نوک سینه‌ها اندازه فلنج شیردهی هم باید تغییر کند. اگر فلنج خیلی کوچک باشد باعث درد، سایش، التهاب و تاول می‌شود.

از فلنج شیردهی، درست استفاده کنید

رابط سینه (Nipple shield) وسیله مناسبی است اما باید مطابق راهنمایی پزشک استفاده شود. اگر درست استفاده نشود به نوک سینه آسیب زده و تاثیر مفی بر شیردهی دارد.

سوتین شیردهی اندازه استفاده کنید

سوتین شیردهی اگر اندازه باشد باعث ایجاد فشار مناسب شده و دردی ایجاد نمی‌کند. اگرسوتین خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد باعث سایش پوست شده و فشار مضاعفی به سینه و نوک سینه وارد می‌کند.

از دیگران کمک بگیرید

ممکن است همه کارهای بالا را انجام دهید و باز هم سینه‌های شما تاول بزند. معمولا تاول خودبخود بعد از 1 هفته درمان می‌شود. اما اگر این اتفاق نیفتاد یا مجددا مشاهده شد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:

شقاق (ترک)، زخم و خونریزی نوک پستان و راه درمان

توده پستان در دوران بارداری

تیره شدن نوک سینه در بارداری و شیردهی درمان دارد؟