پروتز و لیفت سینه

همانطور که می‌دانید ایمپلنت (پروتز) سینه نوعی از جراحی برای افزایش حجم سینه است. دلایل مختلفی برای پروتز وجود دارد. ممکن است فرد قبلا دچار سرطان سینه شده باشد. یا ماستکتومی (برداشتن سینه) انجام داده باشد تا خطر سرطان سینه کم شود، یا شاید بخواهد برای جذابیت و زیبایی بیشتر پروتز کند.

همانطور که می‌دانید ایمپلنت (پروتز) سینه نوعی از جراحی برای افزایش حجم سینه است. دلایل مختلفی برای پروتز وجود دارد. ممکن است فرد قبلا دچار سرطان سینه شده باشد. یا ماستکتومی (برداشتن سینه) انجام داده باشد تا خطر سرطان سینه کم شود، یا شاید بخواهد برای جذابیت و زیبایی بیشتر پروتز کند.

سوالی که وجود دارد آنست که آیا جراحی بزرگ کردن اندازه سینه تاثیری بر بارداری و شیردهی دارد. در ادامه در مورد بهترین زمان برای پروتز سینه، میزان دوام آن و اقدامات لازم، توضیح خواهیم داد.

بهترین زمان برای ایمپلنت سینه چیست؟

نمی‌توان به طور قطع بهترین زمان برای پروتز سینه را تعیین کرد و این یک تصمیم شخصی است. خیلی مهم است که دوره زندگی خود را ارزیابی کرده و مشخص کنید چرا این عمل برای شما اهمیت دارد. معمولا با تغییر سن دلایل انجام ایمپلنت هم عوض میشود: جوانترها برای زیبایی ایمپلنت می‌کنند تا حس خود احترامی‌شان افزایش یابد. اما آنهایی که بچه‌دار شده‌اند خواهان احیای حجم سینه و درمان شل شدن پوست هستند.

اما به طور کلی پزشکان معتقدند بهتر است با توجه به زمان بارداری و بچه‌داری آنرا تنظیم کنید چون بارداری و شیردهی می‌تواند شکل سینه را عوض کند.

ایمپلنت سینه قبل از بچه‌دار شدن

قبل از بچه دار شدن مزیت اصلی پروتز سینه افزایش زیبایی است. این اتفاق می‌تواند باعث افزایش لذت در جریان رابطه جنسی برای همسر و در نتیجه خود فرد شود. اگر فعلا قصد بچه دار شدن ندارید ایمپلنت سینه برای شما منطقی است. اما آنهایی که درست قبل از بارداری ایمپلنت می‌کنند احتمالا بعد از بارداری و بچه‌دار برای بار دوم مجبور می‌شوند سراغ آن بروند. با توجه به تغییرات وزن در بارداری و شیردهی، اندازه و شکل سینه‌ها هم تغییر می‌کند.

ایمپلنت سینه بعد از بچه دار شدن

خیلی از پزشکان معتقدند بهترین نتیجه گرفتن از افزایش حجم سینه زمانی است که مطمئن باشید تغییرات اساسی مثل زمان بارداری یا شیردهی در بدن شما اتفاق نمی‌افتد.

اگر قصد بچه دار شدن دارید بهتر است تا بعد از بارداری صبر کنید و اجازه دهید سینه به حالت عادی و طبیعی خود برسد و سپس در مورد تغییر اندازه آن تصمیم بگیرید.

اگر قصد دارید چند بچه بیاورید بهتر است تا بارداری آخر صبر کنید چون ممکن است بعد از بارداری آخر نیاز به جراحی پروتز دیگری پیدا کنید.

چه مدت بعد از بچه‌دار شدن می‌توان ایمپلنت سینه انجام داد؟

اگر باردار هستید یا تازه بچه‌دار شده اید پزشکان توصیه می‌کنند قبل از ایمپلنت سینه کمی صبر کنید. در دوران بارداری و همچنین بلافاصله بعد از زایمان پروتز سینه توصیه نمی‌شود. بهتر است حدود 6 ماه بعد از زایمان صبر کنید. این زمان برای کاهش ورم بدن که در بارداری به وجود آمده کافی است.

اگر شیردهی می‌کنید زمانی که صبر می‌کنید باید طولانی‌تر باشد. بهتر است تا 3 ماه بعد از پایان شیردهی پروتز نکنید. نباید علائمی از تولید شیر خودبخودی در سینه‌ها وجود داشته باشد. دلیل اصلی برای صب کردن تا از شیر گرفتن کودک آن است که شیردهی می‌تواند بر شکل و اندازه سینه‌ها اثر بگذارد.

آیا انجام همزمان پروتز و لیفت سینه لازم است؟

شاید بپرسید که آیا باید همراه با ایمپلنت سینه باید لیفت سینه هم انجام دهید. معمولا بعد از بچه دار شدن خانم‌ها دوست دارند هر دو عمل را انجام دهند

بعد از بارداری اگر تمایل به افزایش حجم سینه داشته باشید برای زیبایی بیشتر معمولا لیفت سینه هم لازم است. در مورد گزینه مناسب با پزشک مشورت نمایید. اگر افزایش وزن شما در بارداری مناسب بوده معمولا نیازی به بزرگ کردن سینه، جبران شل شدن پوست سینه و لیفت سینه بعد از بارداری نیست.

آیا ایمپلنت با شیردهی تداخل دارد؟

اگر قبل از باردار شدن پروتز کرده‌اید و قصد دارید به کودک شیر مادر بدهید جای نگرانی نیست. ایمپلنت با شیردهی تداخلی ندارد. چون ایمپلنت پشت بافت سینه قرار گرفته و تاثیری بر مجرای شیر ندارد.

اما یک نکته است که اگر قصد افزایش حجم سینه دارید و قصد شیردهی در یک زمانی را دارید باید در نظر بگیرد: اندازه ایمپلنت و محل برش جراحی. معمولا ایمپلنت با شیردهی تناقض ندارد اما ایمپلنت خیلی بزرگ فشار زیادی به بافت سینه وارد کرده و باعث تحلیل غدد می‌شود. علاوه بر آن بعضی از انواع جراحی باعث برداشته شدن نوک سینه در جریان جراحی و آسیب به مجرای شیر می‌شود.

اگر قصد شیردهی دارید با پزشک جراح در مورد انجام عمل از طریق ناف یا زیر بغل صحبت کنید. در این روش‌ها به مجرای شیر آسیبی نمی‌رسد.

پروتز سینه چقدر دوام می‌آورد؟

یک نوع متداول ایمپلنت، شکل ثابت (gummy bear) نام دارد. این نوع ایمپلنت سیلیکونی ظاهری طبیعی دارد و انتخابی مناسب است.

یک نوع متداول ایمپلنت، شکل ثابت (gummy bear) نام دارد. این نوع ایمپلنت سیلیکونی ظاهری طبیعی دارد و انتخابی مناسب است. حتما در مورد ریسک فاکتورهای مربوطه با پزشک مشورت نمایید. معمولا پروتز شکل ثابت بیشتر از انواع دیگر دوام می‌آورد. حتما در مورد انواع مختلف پروتز و مزایا و معایب هر کدام قبل از جراحی با پزشک مشورت نمایید.

آیا لازم است وضعیت پروتز به صورت دوره‌ای چک شود؟

توصیه می‌شود بعد از 10 سال از طریق ام آر آی یا سونوگرافی وضعیت پروتز سینه را چک کنید.

اگر زمانی زیادی از ایمپلنت گذشته باید دوباره در مورد آن تصمیم بگیرید. اگر اندازه پروتز سینه بزرگ باشد باعث فشار زیاد به بدن و کمردرد می‌شود. بعضی از زنانی که پروتز کرده‌اند در سن 50 تا 60 سالگی تمایل به کوچک کردن سینه یا حذف کامل پروتز پیدا می‌کنند.

بیشتر بدانید:

افتادگی و شل شدن سینه و راه‌های کوچک شدن سینه بعد از زایمان و شیردهی

علت درد سینه در دوران شیردهی و جلوگیری از درد و تاول

شقاق (ترک)، زخم و خونریزی نوک پستان و راه درمان