دوشیدن شیر با شیردوش

چه تصمیم داشته باشید دوباره سر کار بروید، چه بخواهید برای مدت کوتاهی در روز مثلا عصرها بچه را به فرد دیگری سپرده و کمی استراحت نمایید، به خواندن این مطلب نیاز خواهید داشت. گاهی پیش می‌آید که مادر از شیردهی خسته شده و نیاز به تجدید قوا دارد. در این حالت شیردوش خیلی به درد او می‌خورد.

چه تصمیم داشته باشید دوباره سر کار بروید، چه بخواهید برای مدت کوتاهی در روز مثلا عصرها بچه را به فرد دیگری سپرده و کمی استراحت نمایید، به خواندن این مطلب نیاز خواهید داشت. گاهی پیش می‌آید که مادر از شیردهی خسته شده و نیاز به تجدید قوا دارد.

در این حالت شیردوش خیلی به درد او می‌خورد. او با استفاده از این وسیله هم می‌تواند شیر معجزه‌آسای خود را داشته باشد هم اینکه شیر موجود در سینه‌ها کم نمی‌شود. پس از انتخاب شیردوش مناسب، نوبت به دوشیدن شیر از سینه‌ها می‌رسد که در ادامه اصول این کار ذکر شده است:

در چه صورتی دوشیدن شیر ازسینه‌ها را انجام دهید؟

اگر بچه نارس است یا نیازهای ویژه‌ای دارد که باعث می‌شود  نتوانید از زمان تولد از سینه‌های خودتان به او شیر بدهید،‌ در اسرع وقت دوشیدن شیر را انجام دهید. اگر صاحب فرزند دوقلو یا چند قلو هستید، برای حفظ میزان شیر سینه‌ها، حتما با پزشک خود یا مشاور مرکز بهداشت در خصوص استفاده از شیردوش مشورت نمایید. اگر سینه‌های شما به میزان کافی شیر دارد و حجم شیری که بچه می‌خورد مناسب است، پزشکان توصیه می‌کنند به منظور جلوگیری از سردرگمی کودک در انتخاب سینه مادر یا شیشه شیر،‌ استفاده از شیردوش را به هفته سوم یا چهارم به بعد موکول نمایید.

به خاطر داشته باشید که حتی‌الامکان بهتر است از سینه خود به بچه شیر بدهید اما در موارد خاص که جز استفاده از شیشه شیر راه دیگری وجود ندارد با صلاحدید پزشک می‌توانید از شیشه شیر استفاده نمایید. حتی اگر بچه در روزهای اول به اندازه کافی از سینه‌های شما شیر می‌خورد و مشکلی در این زمینه ندارید می‌توانید برای حفظ میزان شیر سینه‌ها، مقداری از آنرا دوشیده و در فریزر نگهداری نمایید. اگر تصمیم دارید به زودی به محل کار خود برگردید از چند هفته قبل، شیر خود را ذخیره‌سازی نمایید.

نحوه دوشیدن شیر مادر با دست چیست؟

برای انجام این کار در یک زمان مناسب یک جای آرام در منزل را انتخاب کرده و عوامل استرس‌زا را از خود دور کنید تا شیر شما بیشتر شود. ماساژ سریع سینه‌ها، تکان دادن ملایم آنها و کمپرس گرم باعث افزایش خروجی شیر می‌شود. اگر کودک کنار شما قرار دارد بهتر است او را در آغوش بگیرید (در صورتی که از مشاهده دوشیدن شیر و نخوردن آن ناراحت نمی‌شود). اگر از خانه خارج شده‌اید در زمان دوشیدن شیر، به عکس کودک نگاه کرده یا چشمان خود را ببندید و چهره و رایحه خوش او را تجسم نمایید.

اگر از شیردوش برقی استفاده می‌کنید، در مرحله اول، آن را در حالت کمترین مکش قرار داده و در وقت مناسب، به آرامی مکش را افزایش دهید؛ صبر داشته باشید. ممکن است چند دقیقه، چند روز یا جتی چند هفته زما نیاز باشد تا به ریتم مناسبی برسید. این کار را تا زمانی که خروج شیر از سینه‌ها کاهش یافته و احساس می‌کنید سینه‌ها خالی شده‌اند، ادامه دهید. لازم است که پس از هر بار استفاده از شیردوش، فلنج سینه را به خوبی تمیز نمایید.

چگونه شیر جمع‌آوری شده را ذخیره نماییم؟

ظرف محتوی بسیاری از شیردوش‌ها به صورتی است که هم قابلیت ذخیره‌سازی و هم استفاده به عنوان شیشه شیر را داشته باشد. در انواع دیگر می‌توانید از شیشه شیرهای استاندارد برای ذخیره سازی شیر استفاده نمایید. همچنین می‌توانید شیر را در نایلون‌های مخصوص نگهداری شیر بریزید (بیشتر از سه چهارم ظرف را پر نکنید چون موقع یخ زدن، منبسط می‌شود).

بهتر است شیر را در حجم کم فریز نمایید تا در موقع استفاده به اندازه نیاز شما باشد. بعد از شیردوشی، در اسرع وقت آنرا فریز نمایید. اگر شیر در معرض آفتاب و نور خورشید نبوده و هوای خانه معتدل باشد تا 6 ساعت بدون فریز کردن قابل نگهداری است. شیر مادر را می‌توان حداکثر تا 4 روز در یخچال و تا 4 ماه در فریزر نگهداری کرد. حتما تاریخ دوشیدن شیر را روی هر ظرف ثبت نمایید.

بیشتر بدانید:

مقدار شیر و شیر خشک لازم برای نوزاد (سی سی)

امتناع کودک از خوردن شیر مادر