سینه گرفتن نوزاد

هاله سینه بخش گرد یا بیضی وسط سینه و اطراف نوک سینه است. رنگ این ناحیه از سایر نواحی سینه تیره‌تر بوده و معمولا به رنگ قرمز، صورتی یا قهوه‌ای است.

هاله سینه بخش گرد یا بیضی وسط سینه و اطراف نوک سینه است. رنگ این ناحیه از سایر نواحی سینه تیره‌تر بوده و معمولا به رنگ قرمز، صورتی یا قهوه‌ای است.

اندازه نرمال هاله سینه چقدر است؟

یک اندازه نرمال و استاندارد برای هاله سینه وجود ندارد. و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حتی ممکن است ظاهر و اندازه آن در طول زندگی و در بارداری، پریودی و وقتی که بعضی از داروهای خاص را مصرف می‌کنید تغییر کند.

هاله سینه نقش مهی در شیردهی دارد چون برای سینه گرفتن نوزاد تعیین کننده است. همچنین گرفتن سینه مناسب باعث تولید شیر بیشتر در سینه‌ها می‌شود.

سینه گرفتن مناسب چگونه است؟

اگر شیردهی می‌کنید نحوه چسبیدن دهان کودک به سینه بخش مهمی از فرایند است. این حالت سینه گرفتن نامیده می‌شود. اگر کودک فقط نوک سینه را بمکد باعث جراحت شده و شیر به خوبی در سینه‌ها تولید نمی‌شود.

چون سینوس‌های شیر و مجاری شیر زیر هاله سینه قرار دارند کودک باید در حین شیردهی هاله سینه را فشار دهد تا شیر از سینه‌ها خارج شود.

سینه گرفتن درست به معنای آن است که کودک تمام نوک سینه و 1.25 تا 2.5 سانتی متر از بافت باقیمانده دور تا دور را بگیرد. به عبارت دیگر باید بخشی یا تمام هاله سینه را بسته به اندازه هاله سینه وارد دهان خود کند.

شیردهی با هاله سینه متوسط

اندازه متوسط هاله سینه 3.5 سانتی متر تا 4 سانتی متر است. اگر هاله سینه شما متوسط است کودک بیشتر هاله سینه را وارد دهان خود می‌کند. فقط باید بخش کوچکی از هاله سینه بیرون دهان کودک باشد.

شیردهی با هاله سینه کوچک

هاله سینه کوچکتر از اندازه نرمال معمولا زیر 2.5 سانتی متر است. در نتیجه تمام هاله سینه در زمان شیردهی باید در دهان کودک قرار بگیرد و اگر گرفتن سینه مناسب باشد نباید هاله سینه را ببینید. اگر هاله سینه شما کوچک است و در حین شیردهی بخشی از آنرا می‌بینید شیردهی را قطع کرده کودک را از سینه خود دور کنید و دوباره امتحان کنید.

شیردهی با هاله سینه بزرگ

هاله سینه بزرگ باید بزرگتر از 5 سانتی متر باشد که در این صورت بخشی از هاله سینه در زمان شیردهی باید بیرون دهان کودک دیده شود. بسته به اندازه هاله سینه و بزرگی آن، نصف یا مقدار بیشتری از هاله سینه بیرون دهان کودک دیده می‌شود.

اگر هاله سینه بزرگ باشد خیلی مشکل است بدانیم کودک خوب سینه گرفته چون نمی‌توانیم متوجه شویم آیا چه مقدار از هاله سینه در دهان کودک است.

سینه گرفتن ضعیف چه خطراتی دارد؟

اگر کودک در حین شیر خوردن نتواند به طور مناسب هاله سینه را به دهان ببرد هم برای خودش هم برای شما مشکل ایجاد می‌کند. سینه گرفتن ضعیف سبب قرمز شدن نوک سینه، ورم سینه، انسداد مجاری شیر و حتی عفونت سینه‌ها می‌شود چون کودک به خوبی نمی‌تواند شیر را از سینه‌ها تخلیه نماید.

به مرور زمان سینه گرفتن ضعیف باعث تولید کمتر شیر در سینه‌ها می‌شود چون کودک نمی‌تواند سینه‌ها را برای تولید شیر بیشتر تحریک نماید. شیر نخوردن نامناسب باعث وزن گیری کم یا حتی وزن کم کردن نوزاد می‌شود. همه اینها ممکن است منجر به از شیر گرفتن زودهنگام او شود.

راهکار مناسب برای گرفتن سینه توسط نوزاد چیست؟

اگر نگرانید که کودک خوب سینه نمی‌گیرد از تکنیک «همبرگر» استفاده کنید. به همین منظور:

  • با نوک سینه لب‌های کودک را قلقلک بدهید تا دهان خود را باز کند
  • سینه را بین 4 انگشت و انگشت شست فشار دهید (مثل زمانی که می‌خواهید همبرگر بخورید)
  • نوک سینه را نزدیک لب بالایی کودک قرار دهید. لب پایینی کودک باید از نوک سینه دور باشد.

علائم خوب گرفتن سینه چیست؟

اگر کودک به درستی سینه بگیرد نباید درد داشته باشید و باید صدای قورت دادن شیر را بشنوید.

در زمان شیردهی باید سرحال و شاداب باشید. وقتی که کودک می‌خوابد سعی کنید شما هم بخوابید، غذاهای مقوی بخورید، زمان کافی برای ورزش صرف کنید. حتما زمان‌هایی از روز برای خودتان وقت بگذارید.

بیشتر بدانید:

علت درد سینه در دوران شیردهی و جلوگیری از درد و تاول

آنتی بیوتیک و آمپول پنی سیلین در شیردهی

تیره شدن نوک سینه در بارداری و شیردهی درمان دارد؟