هفته نوزدهم بارداری

اکنون وارد هفته نوزدهم شده‌اید و حدودا در نیمه راه قرار دارید. در این زمان، علاوه بر کرک جنینی، ماده زرد مومی به نام ورنیکس کازئوزا سطح پوست جنین را  پوشانده است. این ماده، از پوست جنین در مقابل محیط محافظت می‌کند. در حدود هفته نوزدهم بارداری، شما متوجه تغییرات پوست خود می‌شوید. این تغییرات مربوط به هورمون‌های بارداری هستند. 

19 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 17 هفته پس از لقاح

حالا وارد هفته نوزدهم شده‌اید و حدودا در نیمه راه بارداری قرار دارید. اگر فرزند شما دختر باشد تخمک‌ها در تخمدان او در حال شکل‌گیری هستند.

رشد جنین

رشد جنین

در این زمان، علاوه بر کرک جنینی، ماده زرد مومی به نام ورنیکس کازئوزا سطح پوست جنین را پوشانده است. این ماده، از پوست جنین در مقابل محیط محافظت می‌کند. تصورش را کنید: 9 ماه در آب بنشینید. چه اتفاقی برای پوست شما می‌افتد؟!

در هفته نوزدهم بارداری،‌ جفت به رشد خود ادامه می‌دهد و جنین را تغذیه می‌کند. جنین می‌تواند صدای شما را بشنود. کلیه او، به تولید ادرار ادامه می‌دهد. سر بعضی از نوزادان در زمان تولد فاقد مو است اما برخی دیگر دارای مو هستند. برای این دسته از کودکان،‌ اکنون زمان رویش مو فرا رسیده است. سرعت تکامل حواس بینایی، لامسه، چشایی و شنوایی اکنون بیشتر شده، زیرا بخشی از مغز که مسئول کنترل این حواس است در حال رشد می‌باشد.

اگر در هفته نوزدهم بارداری به عکس جنین نگاه کنید می‌بینید که دست‌ها و پاها تناسب لازم را بدست آورده‌اند. غضروف موجود در بدن در حال تبدیل‌شدن به استخوان است. در هفته نوزدهم بارداری، جنین به اندازه یک گوجه فرنگی هیرلوم یا انبه درشت است.

قد جنین: 15.3 سانتی متر

وزن جنین: 240 گرم

تغییرات بدن مادر

در حدود هفته نوزدهم بارداری، شما متوجه تغییرات پوست خود می‌شوید. این تغییرات مربوط به هورمون‌های بارداری هستند و پس از زایمان از بین می‌روند. ممکن است در دوران بارداری، پوست شما کک مکی و دچار خارش یا خشک و پوسته شود. همچنین احتمال دارد جوش و لکه‌هایی روی پوست شما مشاهده شود. با استفاده از برخی لوسیون‌ها می‌توان تا حدودی خشکی و خارش پوست را بر طرف کرد. همچنین ممکن است کف دست شما نیز قرمز شود.

هیچ چیز مثل یک خواب راحت بعد از گذراندن یک روز خسته کننده نیست به خصوص اینکه باردار هم باشید! اما ممکن است مثل بسیاری دیگر از خانم‌های باردار گرفتگی عضلات پا نگذارد که با خیال آسوده استراحت نمایید. گرفتگی عضلات پا یکی از علائم شایع در سه ماهه دوم بارداری است که با پیشرفت بارداری تشدید می‌شود. با وجود آنکه گرفتگی عضلات در روز نیز وجود دارد اما شب‌ها شدت آن بیشتر است. دلیل این امر هنوز مشخص نشده است اما محققان احتمال می‌دهند که این عارضه به دلیل اضافه وزن یا فشار رحم به عروق خونی که خون را از قلب به پاها و از پاها به قلب می‌برند اتفاق بیفتد.

تغذیه بارداری: ویتامین B3

ویتامین ب 3 (نیاسین) در کل دوران بارداری اهمیت دارد. این ویتامین بخشی از گروه ب کمپلکس و از جمله ویتامین‌های محلول در آب است.

ضرورت مصرف. ویتامین ب3 به شکستن کربوهیدرات‌ها، چربی و پروتئین و تبدیل آن به انرژی در بدن کمک می‌کند و نقش مهمی در تولید بعضی هورمون‌ها در غدد آدرنال دارد. ضمنا باعث می‌شود مواد شیمیایی مضر از کبد دفع شود. بدن می‌تواند نیاسین را از آمینواسید تریپتوفان که در مغزها، دانه‌ها، پنیر، گوشت قرمز و گوشت مرغ وجود دارد، تولید کند.

میزان مصرف روزانه. 18 میلی گرم روزانه کافی است اما از قبل در مورد مصرف این ویتامین در بارداری از پزشک خود مشورت بگیرید.

خوراکی‌های غنی. گوشت ماکیان، بادام زمینی،‌ قارچ، ماهی تون، نخود سبز سرشار از ویتامین ب 3 هستند.

توصیه‌های مهم در هفته نوزدهم بارداری

حالا احتمالا شما و همسرتان تکان‌های جنین را احساس کرده و بسیار هیجان‌زده شده‌اید.  گاهی این اتفاق با نگرانی هم همراه است و باعث می‌شود شما و همسرتان در خصوص مسئولیت‌های پدر یا مادر شدن به فکر فرو روید. به ویژه اگر در گذشته والدین شما این نقش را به خوبی ایفا نکرده باشند. اگر اینها ذهن شما را مشغول ساخته، نگران نباشید. واکنش شما به این موضوع طبیعی است. بهتر است دغدغه‌های خود را با همسرتان در میان گذاشته و تا حد ممکن، در خصوص بارداری، تولد فرزند و پدر و مادر شدن مطالعه نمایید.
احتمالا زمان تست آنومالی را تعیین کرده‌اید و تا دو هفته آینده آنرا انجام خواهید داد. با انجام این آزمایش متخصص سونوگرافی مطمئن می‌شود که اندام‌های جنین آنگونه که باید باشند هستند و جفت سالم بوده و در جای درست قرار دارد. زمانی که او این بررسی‌ها را انجام می‌دهد ممکن است صفحه نمایش به سمت شما نباشد اما پس از آن می‌توانید کوچولوی خود را در صفحه نمایش ببینید. ممکن است متخصص سونوگرافی جنسیت جنین را به شما اعلام کند. اگر تمایل به دانستن آن ندارید حتما به او از قبل اطلاع دهید.
مطمئن شوید که در رژیم غذایی شما به میزان کافی ویتامین B و چربی‌های خوب وجود دارد اینها برای رشد سلول‌های مغز جنین ضروری هستند.
اغلب افراد عادت دارند از داروهای گیاهی طبیعی برای درمان برخی امراض استفاده کنند.  به خاطر داشته باشید که در دوران بارداری نباید هیچ کدام از آنها را بدون مشورت با پزشک مصرف نمایید.

بیشتر بدانید:

هفته بیستم بارداری

تجربه یک بارداری سالم در زمان داشتن اضافه وزن

تکان‌ها و لگد زدنهای جنین در دوران بارداری

آزمایش غربالگری دوم یا تست آنومالی