یبوست در بارداری

همانطور که می‌دانید یبوست به معنای مشکل در مدفوع کردن است. یبوست یکی از علائم شایع بارداری است. خوشبختانه راه‌هایی آسان و سریع وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید از یبوست در بارداری جلوگیری کنید.

همانطور که می‌دانید یبوست به معنای مشکل در مدفوع کردن است. یبوست یکی از علائم شایع بارداری است. خوشبختانه راه‌هایی آسان و سریع وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید از یبوست در بارداری جلوگیری کنید.

علت یبوست در بارداری چیست؟

بعضی از زنان در بارداری دچار یبوست می‌شوند. مثل بسیاری دیگر از علائم بارداری اینجا هم مقصر اصلی هورمون‌های بارداری هستند که عملکرد دستگاه گوارشی را مختل می‌کنند. اگر فردی قبل از بارداری دچار یبوست باشد معمولا در بارداری تشدید می‌شود.

عوارض جانبی یبوست در بارداری چیست؟

یبوست عوارض جانبی دیگری هم دارد. بعضی از زنانی که دچار یبوست هستند ممکن است به بواسیر مبتلا شوند. بواسیر باعث می‌شود رگ‌های خونی متورم در مقعد ایجاد شود که خیلی آزاردهنده است و باعث خارش، درد و خونریزی می‌شود.

درمان‌های خانگی یبوست در بارداری چیست؟

با رعایت بعضی از نکات و تغییرات ساده در سبک زندگی می‌توانید از یبوست در بارداری جلوگیری کرده یا آنرا کم کنید. با وجود اینکه این روش‌ها برای همه موثر نیستند اما راه حل‌هایی آسان هستند که حداقل ضرری هم ندارند.

آب بیشتری بنوشید

نوشیدن آب کافی به طور روزانه باعث اجابت مزاج بیشتر و راحت‌تر میشود. تامین آب بدن برای هر فردی مهم است و در بارداری اهمیت آن بیشتر می‌شود. اگر به اندازه مناسب آب بنوشید احتمال ابتلای شما به یبوست خیلی کم می‌شود.

فیبر خوراکی بیشتری دریافت کنید

فیبر در بسیاری از مواد غذایی طبیعی مثل میوه‌ها، سبزیجات و همچنین حبوبات و غلات وجود دارد. دریافت فیبر بیشتر باعث اجابت مزاج بهتر می‌شود. آب میوه‌های طبیعی ملین و بسیار مفید هستند.

ورزش و تحرک داشته باشید

ورزش مناسب می‌تواند دستگاه گوارشی را تنظیم نماید. لازم نیست به کلاس اروبیک رفته یا چندی کیلومتر پیاده روی کنید. با اضافه کردن تحرک بیشتر به فعالیت روزانه اجابت مزاج بهتر می‌شود.

مثلا می‌توانید اطراف خانه قدم بزنید یا در محل کار بیشتر حرکت کنید یا در صورتی که پزشک منع نکرده شنا کنید یا با همسر خود در خانه برقصید. هر چیزی که کمی به تحرک شما اضافه کند و ضربان قلب را تندتر نماید، مفید است.

میزان کلسیم رژیم غذایی کنترل کنید

کلسیم زیاد در وعده های غذایی باعث یبوست می‌شود. کلسیم در بسیاری از خوراکی‌ها و مکمل‌ها به خصوص در لبنیات وجود دارد. اگر در مصرف لبنیات زیاده‌روی کنید اجابت مزاج شما مشکلتر می‌شود. از طرفی نباید در بارداری مصرف کلسیم را محدود کنید. باید تعادل را رعایت کنید.

اگر می‌بینید با خوردن بعضی از غذاها یبوست شما تشدید می‌شود دنبال جایگزین برای آن غذاها بگردید.

درمان‌های دارویی یبوست در بارداری

بعضی از داروها باعث تشدید یبوست می‌شوند. یکی از متهم‌های این قضیه مکمل آهن در بارداری است که معمولا برای جلوگیری از کم خونی در بارداری تجویز می‌شود. اگر این مکمل باعث تشدید یبوست می‌شود ضمن مشورت با پزشک نوع مکمل را عوض کنید. ممکن است پزشک با تغییر رژیم غذایی مشکل کم خونی را در بارداری حل کند.

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد یعضی از انواع ویتامین‌های بارداری می‌تواند یبوست را تا 30 درصد کاهش دهد. داروهایی هم برای کاهش یبوست وجود دارد اما مصرف آنها در بارداری حتما باید محدود شده و به عوان آخرین گزینه استفاده شود. با مشورت با پزشک داروی مناسب را تهیه کنید. هرگز در بارداری سراغ داروهای ضد یبوست بدون نسخه نروید!

بیشتر بدانید:

سوزش سر دل در بارداری

شقاق مقعد در بارداری و راه جلوگیری و درمان