خمیازه در بارداری

شاید دیده باشید که وقتی فردی در کنار شما خمیازه می‌کشد ناخودآگاه شما هم خمیازه می‌کشید! خمیازه مسری است پس چند تا خمیازه در روز نگران‌کننده نیست! اما خمیازه زیاد در حاملگی چطور؟ آیا طبیعی است؟

شاید دیده باشید که وقتی فردی در کنار شما خمیازه می‌کشد ناخودآگاه شما هم خمیازه می‌کشید! خمیازه مسری است پس چند تا خمیازه در روز نگران‌کننده نیست! اما خمیازه زیاد در حاملگی چطور؟ آیا طبیعی است؟

وقتی که مغز اکسیژن بیشتری نیاز دارد خمیازه پاسخ غیر ارادی بدن و نشانه بی‌حالی و خستگی است. خمیازه همچنین به تنظیم دمای مغز کمک نموده و آنرا با بقیه بدن تطبیق می‌دهد.

احتمالا زنان بارداری را دیده‌اید که زیاد خمیازه می‌کشند و شما تعجب می‌کنید چرا آنها اینقدر خسته هستند. اگر باردار هستید و زیاد خمیاره می‌کشید قبل هر اقدام درمانی این مطلب را بخوانید.

خمیازه زیاد به چه معنا است؟

همه ما چند بار در روز خمیازه می‌کشیم. اما موقعی که خسته هستیم یا کم خوابیده‌ایم تعداد خمیازه‌ها بیشتر می‌شود. ممکن است تعداد یا زمان خمیازه‌ها افزایش یابد. انسان‌ها به طور میانگین بین 5 تا 10 بار در روز خمیازه می‌کشند که هر خمیازه بین 5 تا 10 ثانیه است.

اگر تعداد خمیازه‌ها در روز کمی بیشتر از این تعداد باشد نرمال است. علت آن خستگی و کم خوابی است. اما اگر به طور منظم بیش از 10 بار در روز خمیازه می‌کشید غیر طبیعی است.

علت خمیازه زیاد در بارداری

متاسفانه در مورد این عارضه در حاملگی زیاد مطالعه نشده است. خمیازه یکی از راه‌های بدن برای نشان دادن آن است که به استراحت یا خواب بیشتری نیاز دارید. بارداری باعث تغییرات زیادی در بدن مثل می‌شود که یکی از آنها افزایش تعداد خمیازه است. سه علت اصلی خمیازه زیاد در بارداری عبارتند از:

پاسخ همدلانه

نتیجه یک مطالعه در مورد خمیازه زیاد در بارداری نشان می‌دهد زنان باردار به طور ناخودآگاه بیشتر از زنان غیر باردار خمیازه می‌کشند. وقتی که می‌بینیم کسی خمیازه می‌کشد اتصال عاطفی و اجتماعی ما باعث خمیازه می‌شود.

اثر اجتماعی در زنان باردار به دلیل رشد غریزه مادری بیشتر است. زنان باردار آماده می‌شوند تا از یک موجود دیگر مراقبت کنند. این باعث تغییرات هورمونی و واکنش مغز به یک محرک خاص می‌شود. خمیازه زیاد در بارداری ممکن است پاسخ همدلانه فرد باردار به خمیازه دیگران باشد.

خستگی

فرد باردار بیشتر از دیگران احساس خستگی می‌کند. جنین در بدن او در حال رشد است و بدن او باید بیشتر انرژی صرف کند. همچنین افزایش و تغییرات هورمون‌ها نیز باعث خواب آلودگی بیشتر نسبت به حالت عادی، به خصوص در روز می‌شود.

یکی از علائم اولیه بارداری خستگی است. بدن در حال تلاش بیشتر بوده و بیشتر خسته می‌شود. تمام زنان باردار این شانس را ندارند که خواب راحتی داشته باشند. به دلیل وضعیت خاص بارداری بسیاری از آنها گرفتار مشکلات خواب می‌شوند. عدم تعادل بین خستگی در حال افزایش بدن و میزان استراحت، باعث افزایش تعداد خمیازه می‌شود.

افزایش پروژسترون

هورمون پروژسترون نقش مهمی در دستگاه تناسلی ایفا می‌کند. در دوران بارداری بدن از این هورمون بیشتر تولید می‌کند تا تخمک‌ها به خوبی به پوشش رحم بچسبند. سطح پروژسترون از ابتدای بارداری افزایش یافته و در سه ماهه سوم به اوج می‌رسد.

افزایش سطح پروژسترون موجب می‌شود احساس خستگی و خواب آلودگی بیشتری داشته باشید. این باعث حس کسالت بیشتر در طول روز و با گذشت زمان موجب خستگی می‌شود و یکی دیگر از علت‌های خمیازه زیاد در بارداری است.

درمان خمیازه در بارداری

متاسفانه راه حل قطعی برای درمان خمیاره زیاد در بارداری وجود ندارد. از آنجا که خمیازه پاسخ بدن به اتفاقات درونی است درمان آن از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. بعضی از راه حل‌های درمانی خمیازه در بارداری عبارتند از:

تغییر دارو

اگر داروهای حاملگی باعث خستگی و بی‌حالی شما می‌شود، در این خصوص با پزشک خود مشورت نمایید. ممکن است پزشک دوز دارو را تغییر دارده یا حتی داروی جایگزین معرفی نماید.

خواب بیشتر

اگر خمیاره زیاد به علت خواب ناکافی یا مشکلات خواب است، بهتر است نظم خواب خود را تغییر دهید. در این حالت،‌ پزشک دارو را تغییر نمی‌دهد اما برای بهبود خواب نکاتی را به شما یادآوری خواهد کرد.

کاهش پروژسترون

بعضی از تغییرات در سبک زندگی می‌تواند سطح پروژسترن را پایین بیاورد اما کاهش پروژسترون در بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اگر پروژسترون کاهش پیدا کند خطر اختلالات بارداری به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

آیا به علت خمیازه زیاد در بارداری باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولا خمیازه نرمال است که اغلب به دلیل تغییرات هورمونی و خستگی بدن نمایان می‌شود. بهتر است بیشتر بخوابید یا نظم خواب خود را تغییر دهید. اما اگر این راهکارها موثر نبود و خمیازه اذیتتان می‌کند حتما به پزشک مراجعه نمایید.

به خاطر داشته باشید که حتی اگر پزشک نتواند خمیازه زیاد را شما را درمان کند نباید اقدام به خوددرمانی نمایید. وقتی که باردار هستید باید بیشتر مراقب باشید.

سوالات پرتکرار

چند بار خمیازه در روز نرمال است؟

بین 5 تا 10 خمیازه نرمال است.

آیا همه زنان باردار دچار خمیازه زیاد می‌شوند؟

خیر همه زنان حامله دچار این حالت نمی‌شوند. خوشبختانه خمیازه تاثیری بر سلامت جنین ندارد.

بیشتر بدانید:

داروهای خواب آور مجاز و غیر مجاز در بارداری

علت بی خوابی در سه ماهه سوم بارداری و بهترین حالتهای خواب

داروهای گیاهی خواب آور در بارداری مجازند؟