آب هویج برای باروری

در حال حاضر مشکلات ناباروری در حال افزایش است و بسیاری از زوج‌ها به دنبال انجام درمان‌های ناباروری هستند. با وجود آنکه یک سمت درمان ناباروری پزشکان و کلینیک‌ها هستند، اما تاثیر رژیم غذایی و سبک زندگی هم کم نیست….

در حال حاضر مشکلات ناباروری در حال افزایش است و بسیاری از زوج‌ها به دنبال انجام درمان‌های ناباروری هستند. با وجود آنکه یک سمت درمان ناباروری پزشکان و کلینیک‌ها هستند، اما تاثیر رژیم غذایی و سبک زندگی هم کم نیست. به زوج‌هایی که مایلند به صورت طبیعی باروری خود را افزایش دهند توصیه می‌شود سراغ خوراکی‌های مفید بروند. آب هویج یکی از آنها است.

علت‌های ناباروری مردان چیست؟

علت ناناباروری مردان معمولا اسپرم کم، کیفیت پایین و ناهنجاری شکلی اسپرم است. زنان نابارور هم گرفتار مشکلات تخمدان هستند. در هر دو حالت، آب هویج خیلی موثر است و آسان تهیه، نوشیده و هضم می‌شود. هویج جدا از افزایش شانس لقاح، به سلامت عمومی بدن کمک می‌کند.

علت افزایش قدرت باروری در اثر خوردن هویج چیست؟

هویچ منبع غنی بتاکاروتن است. کبد آنرا به ویتامین آ تبدیل می‌کند که برای باروری ضروری است. ویتامین آ به افزایش باروری زنان و مردان کمک می‌کند.

بتاکاروتن به عنوان آنتی اکسیدان عمل نموده و نقش آن محافظت از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد افزایش دریافت بتاکاروتن باعث افزایش احتمال لقاح در زنان به خصوص آنهایی که از ناباروری رنج می‌برند، می‌شود. مطالعات دیگری نشان می‌دهد خوردن هویج کمیت و کیفیت اسپرم را چند درصد افزایش می‌دهد.

بتاکاروتن همراه با ویتامین E کیفیت و کمیت اسپرم را بالا برده و از آسیب به آن جلوگیری می‌کند.

آب هویج منبع غنی آنتی اکسیدان است که به کمیت، کیفیت و شکل اسپرم کمک می‌کند. ویتامین K توانایی اسپرم برای بارور کردن تخمک را افزایش می‌دهد. سطح فولات موجود در آب هویج کمیت و کیفیت اسپرم را افزایش می‌دهد.

اثر ضد التهابی هویج به زنانی که دچار التهاب هستند مثل آنهایی که گرفتار سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، کمک می‌کند. ویتامین آ در هویج مشکلات تخمک گذاری را کم نموده و شانس باروری را افزایش می‌دهد. آب هویج همچنین فولات زیادی دارد که نقش حیاتی در سلامت تخمک‌ها دارد.

به دلیل محتوای آنتی اکسیدان، نوشیدن منظم آب هویج برای زوج‌های دچار ناباروری ناشناخته هستند مفید است.

5 فایده مهم آب هویج برای باروری

فواید اصلی آب هویج برای تقویت باروری به شرح زیر است:

  • آب هویج بتاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل می‌کند. وقتی که آب هویج می‌نوشید نسبت به چند خوردن هویج خواص بیشتری دریافت می‌کنید. ضمنا آب هویج دارای ویتامین، آنزیم و مواد معدنی است که برای باروری مفید هستند.
  • نوشیدن منظم آب هویج باعث سلامت تخمدان شده و به فرایند تولید تخمک کمک می‌کند. وقتی که تخمدان‌ها سالم باشند هورمون جنسی لازم برای لقاح را فراهم می‌کنند. هویج منبع غنی ویتامین آ لازم برای فرایند تناسل است.
  • آب هویج تعداد اسپرم را افزایش می‌دهد و به سلامت آن کمک می‌کند. هویج سرشار از آنتی اکسیدان، بتاکاروتن و ویتامین E است. اینها از آسیب به اسپرم جلوگیری کرده و باعث تولید اسپرم با کیفیت‌تر می‌شوند. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد پرتقال و خوراکی‌های زرد و نارنجی اسپرم را تقویت می‌کند.
  • هویج اثر مفیدی بر باروری دارد و توانایی شنا کردن اسپرم به سمت تخمک را تقویت می‌کند.
  • آب هویج سوخت و ساز بدن زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را تسریع می‌کند. اثر ضد التهابی هویج همچنین برای زنان مبتلا به این سندرم مفید است. همچنین به سوختن چربی کمک کرده و باعث تقویت باروری می‌شود.

نکته مهم: برای آب هویج گرفتن پوست هویج را نکَنید چون بتاکاروتن موجود در پوست هویج از بین می‌رود.

مصرف مناسب روزانه آب هویج برای باروری

برای داشتن بهترین نتایج، 200 میلی لیتر و نه بیشتر از آن مناسب است. حتما پالپ موجود در آب هویج را حفظ کنید تا غنی‌تر شود.

یک عدد هویج در روز کافی است چون ویتامین آ لازم را برای بدن فراهم می‌کند. می‌توانید هویج را خام یا پخته میل کنید اما هویج پخته مفیدتر است. اگر هضم هویج خام مشکل است آنرا به شکل پخته یا پوره شده میل کنید.

عوارض جانبی آب هویج برای باروری چیست؟

مصرف آب هویج به خصوص به میزان زیاد ممکن است عوارض جانبی داشته باشد:

بعضی از افراد به مواد موجود در هویج آلرژی دارند. ممکن است باعث جوش پوستی، واکنش‌های بیش‌دفاعی (anaphylactic)، ورم، کهیر و اسهال بشود. علت، آلرژن موجود در هویج است.

هضم هویج برای بعضی از افراد مشکل بوده و باعث دل درد و سوء هاضمه می‌شود. در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

مصرف زیاد هویج باعث مسمومیت ویتامین آ، از دست رفتن اشتها، تهوع و استفراغ، خستگی و غیره می‌شود.

مصرف زیاد هویج بر چند اندام بدن تاثیر می‌گذارد. علاوه بر تاثیر بر اندام تناسلی بر عملکرد کلیه تاثیر دارد و باعث شکنندگی استخوان می‌شود.

سوالات پرتکرار

آیا هویج برای سلامت تخمدان‌ها مفید است؟

بله هویج برای تخمدان‌ها مفید است چون باعث تخمک گذاری مناسب شده و ورم تخمدان را کم می‌کند. همچنین باعث سلامت بیشتر تخمک‌ها می‌شود.

آیا هویج برای بهبود کیفیت اسپرم مناسب است؟

هویج مثل یک نیروگاه تولید انرژی می‌کند. سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین E و بتاکاروتن است که از آسیب به اسپرم جلوگیری کرده و رسیدن اسپرم به تخمک را تسهیل می‌کند.

بیشتر بدانید:

تاثیر پوشیدن شورت اسلیپ مردانه بر تعداد اسپرم و قدرت باروری

زود انزالی یا انزال زودرس در مردان و علت آن

نکروزو اسپرمی یا اسپرم‌های مرده در مایع منی و درمان آن

اسپرم صفر (آزواسپرمی) در مردان و راه درمان