رابطه جنسی

مرد و زن به اندازه هم برای باروری و داشتن یک فرزند سالم مسئولیت دارند. باروری زن به معنای توانایی باردار شدن و زایمان و باروری مرد توانایی باردار کردن زن و تولید اسپرم سالم و با کیفیت است.

مرد و زن به اندازه هم برای باروری و داشتن یک فرزند سالم مسئولیت دارند. باروری زن به معنای توانایی باردار شدن و زایمان و باروری مرد توانایی باردار کردن زن و تولید اسپرم سالم و با کیفیت است.

بر خلاف زمان‌های قدیم که تنها زنان مسئول باروری و بچه‌دار شدن بودند اکنون همه می‌دانیم که اسپرم مردان هم به همان اندازه در باردار شدن یا نشدن زن نقش دارد. یکی از مهم‌ترین دیدگاه‌ها در مورد باروری مرد، تاثیر تعداد دفعات انزال است. معمولا گفته می‌شود رابطه جنسی زیاد باعث خستگی و کم شدن تولید اسپرم می‌شود. خوب اجازه دهید موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم.

شناخت اندام تناسلی مرد

کیسه بیضه یک اندام کیسه‌ای شکل زیر پنیس است که بیضه‌ها در آن قرار دارد. بیضه مسئول تولید هورمون مردانه (تستوسترون) و اسپرم است. اسپرمی که در بیضه‌ها تولید شده وارد اپیدیدیم می‌شود تا بالغ گردد. اگر اسپرم‌ها آزاد نشوند همانجا می‌مانند. در زمان انزال، اسپرم از طریق مجرای پیشاب خارج می‌شود.

در حین رابطه جنسی، پنیس کنار سرویکس قرار گرفته و اسپرمی که از پنیس خارج می‌شود حرکت می‌کند تا به تخمک برسد.

آیا کم بودن رابطه جنسی بر کیفیت اسپرم‌ها اثر دارد؟

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد باقی ماندن طولانی مدت اسپرم‌ها در اپیدیدیم باعث تغییر DNA آنها می‌شود. علت، رادیکال‌های آزاد در بدن است.

اسپرم‌ها خیلی نسبت به گرما حساس هستند و هر چه بیشتر در بدن نگهداشته شوند بیشتر در معرض گرما قرار می‌گیرند. قدرت تحرک اسپرم‌ها در اثر گرمای مستقیم و تابشی تغییر می‎کند. این عوامل باعث شکل غیر نرمال اسپرم‌ها شده و کم شدن تحرک اسپرم، عامل نابارور شدن مرد است.

آیا انزال زیاد بر اسپرم‌ها اثر می‌گذارد؟

خوب طبیعی است که با انزال زیاد تعداد اسپرم‌ها کم شود. علت آن است که بدن زمان نیاز دارد تا میزان مناسبی اسپرم تهیه کند که حدودا 24 تا 36 ساعت طول می‌کشد. اما هر چه اسپرم تازه‌تر باشد قدرت باروری بیشتر است.

اسپرم‌های تازه پرتحرک‌تر هستند. اسپرمی که قبلا در بدن ذخیره شده قدرت تحرک کمی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد انزال کم باعث کاهش باروری مرد می‌شود. یک هفته حداکثر زمانی است که مرد می‌تواند بدون انزال باشد.

تعداد اسپرم‌ها با تاخیر انداختن انزال افزایش می‌یابد اما اسپرم‌های جمع شده دچار تغییر ژنتیک و کاهش کیفیت می‌شوند. هر چه تعداد اسپرم‌های جمع شده در بیضه‌ها بیشتر باشد خطر قرار گرفتن در معرض گرما که باعث کشته شدن آنها می‌شود افزایش می‌یابد.

چند بار رابطه برای بارداری لازم است؟

اسپرم‌ها در رحم 2 تا 3 روز زنده می‌مانند. بنابراین اگر هر 2 تا 3 روز یکبار رابطه داشته باشید اسپرم‌ها همیشه در دسترس خواهند بود که تخمکی که آزاد شده را بارور کنند. در این حالت احتمال لقاح افزایش می‌یابد. متخصصان معتقدند برای افزایش شانس بارداری باید به مدت یک هفته هر روز قبل از تخمک گذاری رابطه داشته باشید.

اما از آنجا که تنظیم رابطه جنسی با تخمک گذاری زن خیلی استرس‌زا و ماشینی است بهترین کار داشتن رابطه عاشقانه هر 2 تا 3 روز یکبار است.

نکاتی برای افزایش باروری مرد

در ادامه چند نکته برای حفظ باروری مرد و داشتن عاشقانه‌ترین رابطه‌ها ذکر شده است:

صبح‌ها رابطه داشته باشید

هورمون‌های مرد در صبح به بیشترین حد خود می‌رسد. مطالعات نشان می‌دهد تجمع اسپرم صبح‌ها بیشتر است. البته، خواب خوب شبانه و نداشتن نگرانی باعث سلامت اسپرم‌ها می‌شود.

از شر چاقی خلاص شوید

چاقی مترادف است با ناباروری است.

دریافت اسید فولیک را افزایش دهید

اسید فولیک هم برای زنان لازم است هم برای مردان ضروری است. اسید فولیک یا ویتامین ب12 برای جلوگیری از ناهنجاری‌های ژنتیک در اسپرم لازم است.

خوراکی‌های دارای سویا نخورید

دریافت سویا باعث ناباروری در مردان می‌شود. حتی یک مقدار کم غذای دارای سویا، توان اسپرم را کم می‌کند. منابع بهتری برای تامین پروتئین وجود دارد.

لپ تاپ را روی آلت تناسلی قرار ندهید

گرمای لپ تاپ باعث افزایش دمای کیسه بیضه شده و به اسپرم‌ها آسیب می‌زند و قدرت باروری مرد کم می‌شود.

از کاور موبایل استفاده کنید

توصیه می‌شود وسایل دارای تشعشع‌های فرکانس پایین مثل موبایل و پیجر را از اندام تناسلی و قلب دور نگهدارید.

نکته مهم تمرکز بر تعداد رابطه جنسی نیست بلکه رابطه شاد، سالم و بدون استرس اهمیت بیشتری دارد. بدن هر شخص منحصربفرد بوده و ویژگی‌های خود را دارد اما به طور کلی رابطه زیاد برای مردانی که دچار مشکلات باروری مثل تعداد اسپرم کم هستند هرگز پیشنهاد نمی‌شود. بجای شمردن تعداد دفعات آمیزش جنسی، رابطه خود را عاشقانه کنید.

بیشتر بدانید:

تاثیر لپ تاپ بر نازایی مرد و عوارض گذاشتن لپ تاپ روی پا

تاثیر سیگار بر باروری زنان و بارداری

کم بودن تعداد اسپرم مرد، علت و درمان