دویدن در زمان اقدام

خیلی از خانم‌ها در زمان اقدام به بارداری از ورزش کردن هراس دارند. آنها شنیده‌اند که در این دوره نباید ورزش سنگین انجام دهند، باید آهسته قدم بردارند و اصلا ندوند. خوشبختانه فعالیت و ورزش منظم باعث افزایش باروری شده و به سلامت عمومی و آمادگی بدن برای بارداری کمک می‌کند. اما آیا دویدن در زمان اقدام به بارداری خطر دارد؟

خیلی از خانم‌ها در زمان اقدام به بارداری از ورزش کردن هراس دارند. آنها شنیده‌اند که در این دوره نباید ورزش سنگین انجام دهند، باید آهسته قدم بردارند و اصلا ندوند. خوشبختانه فعالیت و ورزش منظم باعث افزایش باروری شده و به سلامت عمومی و آمادگی بدن برای بارداری کمک می‌کند. اما آیا دویدن در زمان اقدام به بارداری خطر دارد؟

بعضی از ورزش‌های سنگین یا دویدن سریع برای زمان اقدام مناسب نیستند، بسیار خوب چه ورزش‌هایی بی‌خطر هستند؟ چه میزان دویدن برای داشتن وزن مناسب و لقاح سالم ضروری است؟ ادامه مطلب را بخوانید تا پاسخ این سوالات را متوجه شوید.

آیا دویدن در زمان اقدام برای بارداری بی خطر است؟

دویدن با شدت متوسط و اروبیک برای سلامتی خیلی مفید هستند. مطابق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ورزش منظم و دویدن به موارد زیر کمک می‌کند:

  • مدیریت وزن
  • بهبود قدرت عضلانی زنان
  • بهبود سلامت مغز

دویدن در زمان اقدام برای بارداری بی خطر است و باعث می‌شود تناسب بدن که برای زایمان و لقاح لازم است و اثر مناسبی روی بدن می‌گذارد، ایجاد شود. بعضی از ورزش‌های متوسط مورد تایید CDC عبارتند از:

  • راه رفتن سریع
  • دوچرخه سواری آرام
  • پیاده‌روی
  • رقص اروبیک
  • تقویت عضلات با وزنه سبک
  • شنا
  • یوگا

آیا ورزش در زمان تخمک‌گذاری و لانه گزینی خطر دارد؟

توصیه می‌شود در زمان تخمک گذاری و لانه گزینی ورزش با شدت متوسط انجام داده و از تمرین‌های سنگین چشم پوشی کنید.

شاید شنیده باشید که در زمان عادت ماهیانه و فاز لوئتال (روز آخر تخمک گذاری تا شروع چرخه بعدی) نباید ورزش کنید. مدت فاز لوتئال حدود 14 روز است که برای خانم‌های مختلف متفاوت است و به طول چرخه هم بستگی دارد. فاز لوتئال نقش مهمی در مرحله اولیه بارداری دارد.

در این زمان رحم آماده می‌شود تا تخمک بارور شده لانه‌گزینی کند. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد فعالیت سنگین طول فاز لوتئال را کاهش می‌دهد. اگر این فاز از 11روز کمتر شود زمان کافی برای ضخیم شدن پوشش رحم و پشتیبانی از لانه گزنی تخمک بارور شده وجود ندارد. در این دوره ورزش سنگین مناسب نیست.

فواید ورزش در زمان اقدام به بارداری

ورزش متوسط مثل دویدن متوسط باعث تقویت متابولیسم بدن شده و اثر مثبتی بر باروری دارد. اجازه دهید فواید دویدن در زمان اقدام به بارداری را مرور کنیم:

دویدن به کنترل وزن کمک می‌کند، به طور مستقیم بر عملکرد تخمدان‌ها اثر دارد و برای تعادل هورمونی مفید است.

ورزش و دویدن همچنین بر سلامت دستگاه تناسلی اثر دارد، شاخص توده بدنی را بهبود داده و انرژی بدن که مستقیما با باروری ارتباط دارد را متعادل می‌کند.

دویدن متعادل و ورزش به افزایش آنزیم آنتی اکسیدان در بدن کمک می‌کند.

دویدن باعث بهبود التهاب و پروفایل چربی‌ها می‌شود.

ورزش منظم موجب کاهش اضطراب و استرس که اثر منفی بر نتایج باروری دارد، می‌شود.

دویدن باعث بهبود حساسیت انسولین می‌شود که آن هم بر واکنش تخمدان‌ها به کلومیفن سیترات در القاء تخمک گذاری موثر است.

مضرات دویدن در زمان اقدام به بارداری

با وجود فواید زیاد دویدن در زمان اقدام به بارداری اما اگر چند نکته رعایت نشود ضرر دارد:

دویدن سنگین باعث اختلال عملکرد هورمونی در زنان و کاهش شانس باروری می‌شود.

دویدن سنگین موجب ناراحتی در ناحیه باسن، زانوها، پایین کمر و ماهیچه سرین می‌شود. آن هم باعث کاهش احتمال لقاح و سندروم باسن مرده شده و باسن دچار بی‌حسی می‌شود.

دویدن سنگین همچنین باعث بی اختیاری ادرار می‌گردد.

همیشه قبل از اقدام به بارداری با پزشک صحبت کنید به ویژه اگر در حال انجام درمان‌های باروری هستید.

چه زمانی باید در زمان اقدام به بارداری دویدن را قطع کنید؟

دویدن بر توانایی بارداری زنان تاثیر ندارد. نیازی نیست دویدن را در زمان اقدام به بارداری قطع کنید اما باید مراقب سلامت کلی بدن باشید و اگر قصد بارداری دارید دویدن سنگین را فراموش کنید.

زنانی که قصد بارداری دارند عواطف خاصی را تجربه می‌کنند. اگر خیلی زود باردار شوند شاد می‌شوند اما اگر باردار شدن آنها طولانی شود خیلی اذیت می‌شوند. ورزش و دویدن برای جلوگیری از استرس در زمان اقدام خیلی مفید است. دویدن باعث مدیریت وزن و بهبود چرخه قاعدگی می‌شود تا لقاح به خوبی انجام شود. توصیه های پزشک را فراموش نکنید.

سوالات پرتکرار

آیا دویدن باعث تحریک تخمک گذاری می‌شود؟

دویدن منظم و ورزش متوسط به تولید تخمک کمک می‌کند. یک برنامه ورزش 30 دقیقه‌ای برای افزایش نرخ تخمک گذاری مفید است.

در زمان اقدام به بارداری چقدر باید بدوید؟

30 دقیقه پیاده روی یا دویدن برای اقدام کافی است. تمرین‌های قدرتی سبک، شانس لقاح را افزایش می‌دهند.

بیشتر بدانید:

شروع ورزش در بارداری، نحوه انجام ورزش بی خطر

ارتباط ورزش در بارداری و کوتاه شدن زمان زایمان