مراجعه جهت مشکلات ناباروری

آیا شورت مردانه اسلیپ باعث کم شدن تعداد اسپرم می‌شود؟ اینکه آیا نوع لباس زیر مردانه بر قدرت باروری تاثیر می‌گذارد موضوع مطالعه دانشمندان از سال 1990 بوده است. با وجود آنکه ارتباط نوع لباس زیر با قدرت باروری مرد مثل یک افسانه به نظر می‌رسد، اما در کمال تعجب به نظر می‌رسد این دو موضوع به هم ربط دارند!

آیا شورت مردانه اسلیپ باعث کم شدن تعداد اسپرم می‌شود؟ اینکه آیا نوع لباس زیر مردانه بر قدرت باروری تاثیر می‌گذارد موضوع مطالعه دانشمندان از سال 1990 بوده است. با وجود آنکه ارتباط نوع لباس زیر با قدرت باروری مرد مثل یک افسانه به نظر می‌رسد، اما در کمال تعجب به نظر می‌رسد این دو موضوع به هم ربط دارند!

آیا شورت مردانه اسلیپ و تنگ تعداد اسپرم را کاهش می‌دهد؟

بله. لباس زیرِ تنگ تعداد اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد اما این کاهش تعداد اسپرم در حدی نیست که باعث ناباروری شود. برای یک مرد سالم بارور که شورت اسلیپ می‌پوشد قدرت باروری همچنان در حد نرمال باقی خواهد ماند.

آیا می‌توان با پوشیدن شورت پادار قدرت باروری را افزایش داد؟

برای مردانی که قدرت باروری آنها پایین است یا آنهایی که تعداد اسپرم آنها لب مرز قرار دارد پوشیدن شورت پادار بجای اسلیپ تا حدودی تاثیرگذار است.

چرا شورت تنگ به سلامت اسپرم‌ها آسیب می‌زند؟

علت اصلی این موضوع گرما است. سلول‌های اسپرم نسبت به افزایش دما حساس هستند. حتی دمای خود بدن نیز می‌تواند بر اسپرم‌ها تاثیر بگذارد. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا بیضه‌ها بیرون بدن مرد قرار دارند؟ همانطور که می‌دانید بیضه‌ها برای تولید نسل گونه‌ها اندامی ضروری هستند اما از نظر تکامل در موقعیتی تا حدودی پرخطر قرار دارند، چرا؟

بیضه‌ها توسط پوسته نازگی به نام کیسه بیضه محافظت می‌شوند تا از طریق از گرمای بدن دور باشند. دمای میانگین بیضه‌ها 2.5 تا 3 درجه سانتیگراد از دمای بدن کمتر است. با وجود آنکه میانگین دمای بدن حدود 37 درجه سانتیگراد است تولید اسپرم معمولا در حدود 34 درجه سانتیگراد انجام می‌شود.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد حتی دمای اتاق هم بر تحرک اسپرم‌ها موثر است. بیماری طولانی و تب بالا بر سلامت اسپرم‌ها تاثیر قابل توجهی دارد.

تاثیر لباس زیر بر تولید اسپرم‌ها چیست؟

از آنجا که کیسه بیضه تعمدا بیضه‌ها را شل و افتاده و دور از بدن نگه می‌دارد منطقی است که فکر کنیم اگر بیضه‌ها به بدن نزدیک‌تر باشند تولید اسپرم در آنها به دلیل افزایش دما کمتر می‌شود و همان چیزی است که اگر لباس زیر تنگ بپوشیم برای اسپرم‌ها اتفاق می‌افتد.

نتایج پژوهش‌ها چه چیزی را نشان می‌دهد؟

تاکنون مطالعات زیادی برای بررسی تاثیر لباس زیر بر تعداد و تحرک اسپرم‌ها انجام شده است. در یک مطالعه که بر روی 656 مرد متاهل که به مراکز ناباروری مراجعه کرده بودند انجام شد. محققان از آنها خواستند نوع لباس زیرشان را بگویند. سپس مایع منی و همچنین FSH خون آنها ارزیابی شد. هورمون FSH باعث تولید اسپرم در مردان می‌شود.

نتایج پژوهش نشان داد غلظت اسپرم (Sperm concentration) مردانی که شورت‌های پادار می‌پوشند نسبت به 25 درصد بیشتر است (غلظت اسپرم  به میزان اسپرم در واحد مایع منی گفته می‌شود). آنها همچنین دریافتند سطح FSH در مردان با تعداد اسپرم و غلظت کمتر، بیشتر است. دلیل این موضوع واکنش بدن به تعداد کم اسپرم با تقویت سطح FSH بود.

این مطالعه با وجود اهمیتی که دارد مهمترین سوالی که اغلب زوج‌ها دارند را پاسخ نمی‌دهد: آیا تاثیر پوشیدن شورت اسلیپ آنقدر زیاد است که باعث مشکلات باروری شود؟

یک مطالعه دیگر بر روی زوج‌هایی که اقدام به بارداری کرده بودند انجام شد. بر خلاف مطالعه قبلی این زوج‌ها دچار مشکلات ناباروری نبودند. آنها تازه شروع به اقدام برای بارداری کرده بودند. مطالعه برای بررسی تاثیر لباس زیر بر باروری انجام شد. محققان تاثیر لباس زیر را بررسی کردند. آنها اثر شورت اسلیپ، شورت پادار و شورت اسلیپ-پادار را بر باروری و زمان باردار شدن بررسی کردند.

در این مطالعه مشخص ارتباطی بین نوع شورت و سلامت اسپرم و همچنین زمان لازم برای باردار شدن مشاهده نشد.

وقتی که به زوج‌ها به شکل عمومی نگاه می‌شود (نه فقط زوجهایی که به مراکز ناباروری مراجعه می‌کنند) نوع لباس زیر بر زمان باردار شدن تاثیری ندارد. احتمالا تاثیر شورت اسلیپ فقط در حدی است که بر باردار شدن زوج‌هایی که دچار مشکلات ناباروری هستند تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بدانید:

نکروزو اسپرمی یا اسپرم‌های مرده در مایع منی و درمان آن

جواب آزمایش اسپرم (نطفه) چند روز طول میکشد و تفسیر آزمایش چیست؟

اسپرم صفر (آزواسپرمی) در مردان و راه درمان