نکروزو اسپرمی

نکروزو اسپرمی (necrozoospermia) اصطلاح پزشکی است به معنای ان است که اسپرم موجود در مایع منی تازه، مرده (نکروتیک) است.

نکروزو اسپرمی (necrozoospermia) اصطلاح پزشکی است به معنای ان است که اسپرم موجود در مایع منی تازه، مرده (نکروتیک) است.

حالت‌های مختلف نکروزو اسپرمی چیست؟

نکروزو اسپرمی ممکن است متوسط (50 تا 80 درصد اسپرم‌ها مرده) یا شدید (بیش از 80 درصد مرده) باشد. اگر 30 درصد اسپرم یا کمتر مرده باشد، نمونه اسپرم نرمال است.

نکروزو اسپرمی کامل به ندرت وجود دارد. تحمین زده می‌شود که زیر 0.5 درصد مردان دچار این حالت باشند.

علت نکروزو اسپرمی چیست؟

علت این عارضه به درستی معلوم نیست. از آنجا که نادر است مجهولات زیادی هم در مورد آن وجود دارد. اما نظریه‌هایی در این مورد مطرح شده است:

  • دمان غیر نرمال بدن (مثلا مردانی که از ویلچر یا وان داغ استفاده می‌کنند)
  • سن بالای مرد
  • وجود آنتی بادیهای ضد اسپرم در بدن (در این حالت سیستم ایمنی بدن به سلول‌های اسپرم حمله می‌کند)
  • سرطان زودرس بیضه
  • قرار گرفتن در معرض مواد سمی مثل سرب، آفتکش‌ها، جیوه و کادمیم
  • علتهای هورمونی مثل ﻫﻴﭙﻮﮔﻨﺎﺩﻭﺗﺮﻭﭘﻴﮏ ﻫﻴﭙﻮﮔﻨﺎﺩﻳﺴﻢ
  • عفونت مجرای تناسلی مرد
  • مشکلات بیضه یا اپیدیدیم (محلی بالای بیضه که اسپرم‌ها در آن جمع و قبل از انزال بالغ می‌شود)
  • مدت طولانی بدون انزال
  • جراحت‌های نخاعی
  • استفاده از داروهای غیر بهداشتی
  • واریکوسل (رگ‌های غیر نرمال و گشاد شده در کیسه بیضه)

نکروزو اسپرمی و آستنوزو اسپرمی

نکروزو اسپرمی نباید با آستنوزو اسپرمی (Asthenozoospermia) اشتباه گرفته شود. در آستنوزو اسپرمی تحرک اسپرم (نوع شنا کردن اسپرم) غیر نرمال بوده و اسپرم حرکت نمی‌کند اما زنده است.

آستنوزو اسپرمی کامل زمانی است که 100 درصد در نمونه نمی‌تواند حرکت کند. احتمال این حالت 1 در 5000 است. هم آستنوزو اسپرمی و هم نکروزو اسپرمی می‌تواند منجر به ناباروری مرد شود.

تشخیص نکروزو اسپرمی چگونه انجام می‌شود؟

متاسفانه هیچ کدام از این دو بیماری علامت ندارد. تنها راه تشخیص آنها آزمایش اسپرم (نطفه) است. حتی با انجام آزمایش هم 50 درصد احتمال تشخیص درست وجود دارد.

تشخیص کاذب

معمولا مثبت شدن آزمایش نکروزواسپرمی نادرست یعنی مثبت کاذب است. مثبت کاذب وقتی اتفاق می‌افتد:

برای انزال از یک روانساز غیرباروری محور استفاده کرده باشید

وقتی که برای آزمایش اسپرم خودارضایی می‌کنید نباید از مواد روانساز (لوبریکانت) استفاده کنید یا اگر این کار را می‌کنید از روانسازهای باروری محور که پزشک معرفی کرده استفاده کنید. روانسازهای معمولی اسپرم‌ها را از بین می‌برد.

ظرف نمونه آلوده بوده است

اسپرم باید در یک ظرف خشک و استریل جمع آوری شود. اگر ظرف آلوده باشد چیزهایی که در ظرف موجود است اسپرم‌ها را از بین می‌برد.

مایه منی را در یک کاندوم معمولی ریخته‌اید

بعضی از مردان نمی‌توانند با خودارضایی به انزال برسند. برای آنها جمع آوری نمونه اسپرم از طریق رابطه آسانتر است.

اگر بخواهید اسپرم را داخل کاندوم جمع کنید حتما باید از کاندوم خاص و مناسب این منظور استفاده کنید. حتی اگر روی بسته بندی آن نوشته نشده باشد که اسپرم کش است اما ماده لاتکس می‌تواند اسپرم‌ها را از بین ببرد.

اگر نکروزو اسپرمی تشخیص داده شوید پزشک آزمایش را تکرار می‌کند. در تکرار آزمایش باید دو نمونه را در یک روز آماده کنید. دلیل این موضوع آن است که در انزال دوم اسپرم‌های تازه تری وجود دارد.

درمان نکروزو اسپرمی چگونه انجام می‌شود؟

گزینه‌های درمان برای آستنوزو اسپرمی و نکروزو اسپرمی متفاوت است. در آستنوزواسپرمی درمان به صورت آی وی اف به علاوه تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) است. IVF و ICSI زمانی است که یک اسپرم وارد تخمک می‌شود. برای نکروزو اسپرمی IVF و ICSI با انزال تازه قابل انجام نیست چون در آن فقط اسپرم مرده وجود دارد.

در حالتی که عامل نکروزو اسپرمی مشخص می‌شود اولین اقدام درمانِ علت است. مثلا اگر عامل آن عفونت باشد آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. اگر عامل نکروزو اسپرمی استفاده از داروهای غیر مجاز باشد درمان اعتیاد به دارو اولین کار است.

موثرترین راه برای درمان نکروزو اسپرمی استخراج بیضه ای /اپیدیدیم اسپرم است به همراه ICSI است. در این روش، ماده بیهوشی موضعی برای بی‌حسی بیضه‌ها استفاده می‌شود. سپس با استفاده از یک سوزن نمونه (بیوپسی) بافت بیضه برداشته می‌شود.

با وجود آنکه ممکن است در انزال اسپرم زنده وجود نداشته باشداما در بیضه‌ها اسپرم‌های زنده غیر بالغ وجود دارد.

اسپرمهای نابالغ در آزمایشگاه باروری کشت می‌شوند. اسپرم نمی‌تواند به خودی خود داخل تخمک نفوذ کرده و آنرا بارور نماید. به همین علت است که IVF و ICSI لازم است. اسپرم‌های نابلغ مستقیما داخل تخمک تزریق می‌شود.

یک درمان ممکن که زیاد برای نکروزو اسپرمی استفاده نمی‌شود انزال مداوم در هفته تحت درمان است. آنهایی که دچار آسیب‌های نخاعی هستند این کار از طریق انزال الکتریکی انجام می‌شود. در این روش شوک الکتریکی باعث انزال می‌شود.

بیشتر بدانید:

تغییر رنگ منی و اسپرم به زرد و رنگ قرمز نشانه چیست؟

چه غذاهایی باعث کشته شدن اسپرمها میشود؟

جواب آزمایش اسپرم (نطفه) چند روز طول میکشد و تفسیر آزمایش چیست؟