گرفتگی عضلات در بارداری

طبیعی است که خانم‌های باردار به کوچکترین دردی که در بدن خود حس می‌کنند توجه نموده و در مورد آن نگرانی داشته باشند. همچنین به دلیل چیزهایی که در مورد سقط جنین شنیده‌اند نگرانی آنها در مورد درد زیر شکم مضاعف است. خوشبختانه انقباض 20 در 20 هفته اول بارداری خیلی شایع است و ضرورتا علامت سقط نیست.

طبیعی است که خانم‌های باردار به کوچکترین دردی که در بدن خود حس می‌کنند توجه نموده و در مورد آن نگرانی داشته باشند. همچنین به دلیل چیزهایی که در مورد سقط جنین شنیده‌اند نگرانی آنها در مورد درد زیر شکم مضاعف است. خوشبختانه گرفتگی عضلات 20 در 20 هفته اول بارداری خیلی شایع است و ضرورتا علامت سقط نیست.

نتایج یک پژوهش که در سال 2016 در مجله Human Reproduction منتشر شده نشان داد اگر چه 85  درصد خانم‌ها در مقطعی از نیمه اول بارداری گرفتگی شکم داشتند اما تنها 28 درصد آنها دچار سقط جنین شدند.

در ادامه در مورد گرفتگی عضلات نرمال ابتدای بارداری و راه‌های رهایی از آنها و همین طور تشخیص زمان جدی بودن گرفتگی عضلات که نیازمند مراجعه به پزشک است، صحبت می‌کنیم.

دلایل گرفتگی در ابتدای بارداری

در یک بارداری سالم تنها چند دلیل برای گرفتگی عضلات در سه ماهه اول و دوم بارداری وجود دارد. بیشتر اینها کاملا طبیعی هستند.

لانه گزینی

گرفتگی عضلات یکی از علائم اولیه بارداری است. تخمک بارور شده در دیواره رحم لانه گزینی کرده و سبب گرفتگی عضلات لانه گزینی می‌گردد. این حالت گاهی همراه با خونریزی یا لکه بینی است. در ادامه بارداری هم لانه گزینی و هم گرفتگی کمتر خواهد شد.

تغییرات رحم

وقتی که رحم که اندامی قوی و عضلانی است شروع به رشد می‌کند (حتی خیلی قبل از بزرگ شدن شکم) گرفتگی عضلات خواهید داشت که بعد از سرفه، عطسه یا تغییر پوزیشن بدن به خوبی حس می‌شود.

درد لیگامان (رباط) گرد

در حدود هفته 13 بارداری دردهایی را در شکم را حس می‌کنید که به دلیل رشد سریع رباطی که از رحم پشتیبانی می‌کند، ایجاد شده است. وقتی که رحم منبسط می‌شود درد تیز و نیشگون گونه و طولانی را در پایین شکم حس خواهید کرد.

علائم معده‌ای مروی

تغییر هورمون‌ها در بارداری می‌تواند عملکرد دستگاه گوارشی را مختل کرده به طوری که خیلی نسبت به قبل کندتر کار کند. این عارضه باعث نفخ، ورم و یبوست و در نتیجه باعث گرفتگی عضلات و ناراحتی فرد می‌شود.

آمیزش جنسی

مایع منی دارای مقدار زیادی پروستاگلاندین است. این ماده شبیه هورمون‌هایی است که به طور طبیعی در جریان زایمان برای رسیده شدن، دیلاتاسیون دهانه رحم و آماده شدن بدن برای زایمان آزاد می‌شود. پروستاگلاندین بعد از رابطه جنسی در اوایل بارداری سبب گرفتگی عضلات می‌شود.

جه زمانی گرفتگی عضلات بارداری جدی است؟

همانطور که گفته شد معمولا انقباض اوایل بارداری به دلیل تغییراتی است که بدن را برای رشد جنین آماده می‌سازند. اما هر زمان که گرفتگی باعث نگرانی شما می‌شود یا اگر انقباض همراه با علائم زیر بود، حتما به پزشک مراجعه نمایید:

گرفتگی عضلات انقباض گونه و منظم

اگر گرفتگی عضلات 6 بار یا بیشتر در 1 ساعت اتفاق می‌افتد می‌تواند نشانه زایمان زودرس باشد. اگر اینگونه بود بلافاصله با پزشک تماس بگیرید یا در صورت عدم دسترسی به پزشک به اورژانس بیمارستان مراجعه نمایید.

سرگیجه، بی‌حالی یا خونریزی

ممکن است ترکیب علائم فوق در اوایل بارداری نشانه سقط جنین باشد. همچنین ممکن است نشانه بارداری اکتوپیک باشد (عارضه خطرناکی که در آن تخمک بارور شده بیرون رحم لانه گزینی می‌کند)، به خصوص اگر درد در یکی از پهلوها حس شود.

کمردرد

داشتن کمردرد در ابتدای بارداری چیز غیر عادی نیست اما در صورتی که شدید و همراه با حالت تهوع، استفراغ و/یا تب یا ادرار دردناک باشد نشانه بیماری آپاندیسیت، سنگ کلیه، یا بیماری کیسه صفرا است.

راه‌های کاهش گرفتگی عضلات در اوایل بارداری

در صورتی که با توجه به توضیحات بالا و طبق نظر پزشک متوجه شدید که گرفتگی عضلات شما جدی نیست چند راه برای تکسین درد وجود دارد:

پوزیشن خود را تغییر دهید

اگر نشسته‌اید دراز بکشید یا قدم بزنید. اگر دراز کشیده‎اید، بنشینید یا کمی قدم بزنید.

حمام کنید

استراحت در آب ولرم (نه داغ) می‌تواند عضلات و مفاصلی که از رحم پشتیبانی می‌کنند، را آرام کند. اگر زمان لازم برای حمام در وان را ندارید چند دقیقه دوش بگیرید.

مطمئن شوید آب بدن شما کم نشده باشد

مصرف بیشتر مایعات وقتی خیلی موثر است که عامل درد شکم نفخ یا یبوست باشد. مایعات باعث حرکت غذا در مجرای گوارشی می‌شود. با پزشک در مورد تغییر رژیم غذایی یا مصرف دارو برای جلوگیری از نفخ و یبوست مشورت کنید. مصرف خوراکی‌های دارای فیبر یا داروهای نرم کننده مدفوع یا مسهل ملایم به شما کمک می‌کند.

ورزش‌های آرامش بخش انجام دهید

حرکت زاویه بسته خوابیده یوگا (Reclining Bound Angle Pose) خیلی موثر است. برای انجام این حرکت به پشت دراز و روی سطح زمین دراز بکشید. اگر حس می‌کنید لازم است زیر سر و کمر بالش‌های کوچک بگذارید. زانو را به بیرون خم کرده و کف پای چپ و راست را بهم بچسبانید. اجازه دهید زانوها از اطراف آرام شود. این کار لگن را باز می‌کند. چشمهایتان را ببندید و به مدت 5 تا 10 دقیقه به طور طبیعی نفس بکشید.

آیا مصرف داروهای مسکن برای جلوگیری از گرفتگی در بارداری مجاز است؟

هرگز در بارداری بدون مشورت با پزشک از آسپرین یا داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب (NSAIDs) مصرف نکنید. نتایج مطالعات نشان می‌دهد این داروها در بارداری ایمن نیستند.

بیشتر بدانید:

گرفتگی عضلات شکم در بارداری نشانه سقط جنین است؟

ورم و گرفتگی عضلات پا در بارداری

انقباضات براکستون هیکس در دوران بارداری