بسیار دور از انتظار است که اکنون بدانید باردار هستید، اما چیزهای زیادی در بدن شما و برای جنین در حال اتفاق است! این اولین هفته‌ای است که واقعا باردار هستید. در این هفته،‌ اسپرم، تخمک را در لوله رحم ملاقات کرده و معجزه به وقوع می‌پیوندد. حالا لحظه‌ای که انتظار آن را می‌کشیدید فرا رسیده و سرانجام لقاح اتفاق می‌افتد.

3 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 1 هفته پس از لقاح

بسیار دور از انتظار است که اکنون بدانید باردار هستید، اما چیزهای زیادی در بدن شما و برای جنین در حال اتفاق است!

رشد جنین

رشد جنین

 این اولین هفته‌ای است که واقعا باردار هستید. در این هفته، اسپرم، تخمک را در لوله رحم ملاقات کرده و معجزه به وقوع می‌پیوندد. اکنون لحظه‌ای که انتظار آن را می‌کشیدید فرا رسیده و سرانجام لقاح اتفاق می‌افتد. اگر چه چندین اسپرم ممکن است وارد لایه بیرونی تخمک شوند اما تنها یکی از آنها موفق به ورود به تخمک شده و آن را بارور می‌سازد. از این زمان به بعد تخمک اسپرم دیگری را نمی‌پذیرد.

در چند روز آینده، تخمک بارور که تک سلولی است، به دو سلول س‍پس به چهار سلول تقسیم می‌شود و این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که حدود 100 سلول به وجود آید. برخی از این سلول‌ها رویان و برخی دیگر جفت را تشکیل می‌دهند. در هفته سوم بارداری تخمک بارور شده از لوله فالوپ عبور کرده و وارد رحم می‌شود.

لقاح

با وجود آنکه ابتدای بارداری نمی‌توان جنسیت بچه را تشخیص داد اما جنسیت او از همین حالا در بدن شما تعیین شده است. در لحظه لقاح، جنسیت بچه با توجه به کروموزوم‌های جنسیتی پدر تعیین می‌شود. از این هفته تا هفته هشتم بارداری کوچولوی شما رویان نامیده می‌شود. او اکنون سریع‌تر از هر مرحله دیگر بارداری در حال رشد است و مغز، قلب و ستون فقرات او در حال شکل‌گیری است. با این وجود، بعید است که شما بتوانید این تغییرات را حس کنید.

بارداری دوقلویی و چندقلویی:  اگر دو تخمک از تخمدان رها شده و توسط دو اسپرم مجزا بارور شوند دوقلوهای غیر همسان به وجود می‌آید که ممکن است همجنس از یا از دو جنس مخالف باشند. این دوقلوها فقط به اندازه خواهر و برادرها به هم شباهت دارند. اگر یک تخمک بارور شود و بعدا به دو قسمت تقسیم شود دوقلوهای همسان به وجود می‌آید (به همین صورت سه‌قلو یا چهارقلوی همسان و غیره). شباهت این دوقلوها به هم زیاد است.

تغییرات بدن مادر

 حدودا در چهاردهمین روز از اولین روزِ آخرین قاعدگی، یکی از تخمک‌های رسیده از تخمدان آزاد شده و وارد لوله رحم می‌شود. عمل لقاح، در همین نقطه صورت می‌پذیرد. در این مرحله از بارداری، علائم بارداری بسیار نادر هستند اما برخی از زنان ممکن است گرفتگی عضلانی خفیف و افزایش ترشحات واژن در زمان تخمک گذاری داشته باشند. همچنین در زمانی که بلاستوسیست (جنین 3 تا 5 روزه) در رحم لانه گزینی می‌کند ممکن است لکه بینی یا خونریزی لانه گزینی داشته باشید.

هفته سوم بارداری

تغذیه بارداری: ویتامین C

ویتامین سی یک ماده حیاتی برای سلامت بدن در تمامی روزهای زندگی از جمله دوران بارداری است. نام دیگر آن این ویتامین اسید ال-اسکوربیک است و برای رشد و تکامل جنین خیلی اهمیت دارد. این ماده‌ که در ساخت کلاژن نقش حیاتی دارد برای تقویت و ترمیم رگ‌های خونی، غضروف‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌ها بسیار موثر است.

ضرورت مصرف. بدن ما همیشه به این ماده احتیاج دارد و دوران بارداری نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدن انسان به طور طبیعی نمی‌تواند این ماده را تولید کند پس حتما باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد. نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد کمبود ویتامین C در بدن در دوران بارداری ممکن است منجر به مسمومیت بارداری شود. ضمنا این ماده آنتی اکسیدانی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر آن، ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

میزان مصرف روزانه. میزان ویتامین C مورد نیاز روزانه 85 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. پرتقال، کلم بروکلی، توت فرنگی، کیوی،‌ آناناس، فلفل دلمه‌ای و گریپ فروت دارای مقادیر فراوانی از ویتامین C هستند.

توصیه‌های مهم

توصیه‌های مهم در هفته سوم بارداری

در شرایطی که هنوز نمی‌دانید باردار هستید یا نه بهترین کار آن است که فرض کنید باردار هستید و تمامی کارهای ضروری را انجام دهید. این موضوع موجب می‌شود شما و فرزندتان از تمامی مواد مضر یا فعالیت‌های که به سلامتی لطمه وارد می‌سازند به دور بوده و اقداماتی که برای ارتقاء سلامتی لازم هستند انجام دهید.

همسر شما باید نقش خود را در فرایند بارداری درک نماید. سلامتی و شیوه زندگی او نیز بر وضعیت فرزند آینده شما موثر است. بهتر است از همین حالا برای دوران مهم و زیبای بارداری برنامه‌ریزی نمایید.

بیشتر بدانید:

هفته چهارم بارداری

علائم اولیه بارداری

تشخیص زمان تخمک‌گذاری

نقش پدران در دوران بارداری و پس از تولد فرزند