هفته چهارم بارداری

اگر چه هنوز نمی‌دانید باردار هستید اما بدن شما در حال تولید هورمون‌ بارداری است. در انتهای این هفته انتظار دارید پریود شوید. اما با گذشت زمان و عقب افتادن آن شک شما بیشتر به یقین تبدیل می‌شود. اگر این هفته جواب تست بارداری منفی شد هفته بعد دوباره امتحان نمایید. چون شاید کمی زمان لازم باشد تا بدن به اندازه کافی هورمون‌های بارداری تولید کند.

4 هفته پس از اولین روزِ آخرین قاعدگی و 2 هفته پس از لقاح

اگر چه هنوز نمی‌دانید باردار هستید اما بدن شما با سرعت زیادی در حال تولید هورمون‌ بارداری است. بدن شما بیش از هر زمان دیگری در دوران بارداری در طول دو هفته گذشته در حال رشد بوده است.

رشد جنین

رشد جنین

 در این هفته، هم جفت و هم رویان رشد می‌کند. جنسیت جنین از همین حالا مشخص شده و اندام‌های اصلی او در حال شکل‌گیری است. جنین از همین حالا خانه‌اش را در بدن شما پیدا کرده است. با وجود آنکه الان واقعا دو هفته است که باردار هستید اما بر مبنای شیوه محاسبه سن بارداری در هفته چهارم بارداری قرار دارید.

حالا تخمک باردار شده که بلاستوسیست نامیده می‌شود طی سفری ۶ روزه، خود را از لوله فالوپ به رحم رسانده است. وقتی که بلاستوسیست وارد رحم می‌گردد به دنبال نقطه‌ای می‌گردد که آرام بگیرد. به محض اینکه این توپ سلولی در جای خود قرار می‌گیرد تجزیه شگفت‌آور آن آغاز می‌شود. تخمک بارور در حال حاضر توده‌ای از سلول‌های گرد است که به دو قسمت تقسیم می‌شود. یک قسمت به دیواره رحم چسبیده و تبدیل به جفت می‌شود و رشته حیات جنین را تشکیل می‌دهد. جفت، مواد غذایی را به کوچولوی شما رسانده و مواد زائد را از بدن او دفع می‌کند. قسمت دیگر، رویان نامیده می‌شود که همان پسر یا دختر آینده شما است. در هفته چهارم بارداری، جنین به اندازه دانه خشخاش است.

قد جنین: 1 میلی متر

وزن جنین: کمتر از 1 گرم

تغییرات بدن مادر

 در انتهای این هفته انتظار دارید پریود شوید. جالب است که برخی از علائم بارداری مثل خستگی، درد در ناحیه سینه‌ها، واقعا شبیه علائم پریودی هستند. اما با گذشت زمان و عقب افتادن پریود شک شما بیشتر به یقین تبدیل می‌شود. با وجود آنکه برخی خانم‌های باردار در این هفته علائم بارداری را احساس می‌کنند بعضی از آنها هیچ علامتی نمی‌بینند. هنوز خیلی زود است که نشانه واضحی حس کنید. حتی با دستگاه سونوگرافی پیشرفته هم مشکل بتوانید چیزی ببینید. اما در پشت صحنه، اتفاقات مهمی در حال رخ دادن است:

تخمک بارور شده و رحم شما همدیگر را ملاقات می‌کنند. در این هنگام ممکن است خونریزی لانه‌گزینی را تجربه نمایید که ترشحات آن صورتی کمرنگ، قرمز کمرنگ یا قهوه‌ای کمرنگ است. (تنها در 30 درصد از موارد بارداری خونریزی لانه‌گزینی وجود دارد). این حالت، حدودا در زمانی که قاعدگی باید اتفاق بیفتد، مشاهده می شود. اما نگران نباشید. خونریزی لانه‌گزینی، علامت نگران کننده‌ای نیست.

ممکن است کمی فشار را در ناحیه شکم خود احساس کنید. اکنون سینه‌های شما حساس‌تر و کمی بزرگتر شده‌اند. اگر این هفته جواب تست بارداری منفی شد هفته بعد دوباره امتحان نمایید. چون ممکن است 2 تا 3 هفته بعد از زمان مورد انتظار پریود، طول بکشد تا بدن به اندازه کافی هورمون‌های بارداری تولید کرده و جواب تست بارداری مثبت شود.

تغذیه بارداری: کلسیم

کلسیم در هفته چهارم بارداری خیلی اهمیت دارد اما مصرف آن در سرتاسر دوران بارداری باید ادامه پیدا کند. کلسیم مهمترین ماده معدنی بدن انسان است. 99 درصد این ماده در استخوان‌ها و دندان و مابقی در ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود.

ضرورت مصرف. جنین در حال رشد، تمامی کلسیم مورد نیاز خود را از بدن مادر تامین می‌کند که بیشتر آن صرف رشد استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. در صورتی که که شما به میزان لازم کلسیم دریافت نکنید بدن شما کلسیم مورد نیاز جنین را از استخوان‌ها و دندان‌های شما تامین کرده و احتمال ابتلای شما به پوکی استخوان افزایش پیدا می‌کند. اما نگران نباشید چون به سادگی می‌توانید کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. ضمن آنکه خوراکی‌های دارای کلسیم بسیار خوشمزه هستند و می‌توانید از خوردن آنها لذت ببرید!

میزان مصرف روزانه. میزان کلسیم مورد نیاز روزانه 1000 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. همانطور که خودتان به خوبی می‌دانید شیر، ماست، پنیر، آب پرتقال غنی شده، ماهی قزل آلا و ساردین سرشار از کلسیم هستند.

توصیه‌های مهم

توصیه‌های مهم در هفته چهارم بارداری

مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی اکنون بسیار مهم است. حتی اگر شک دارید که باردار هستید بهتر است اسید فولیک را در برنامه غذایی خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از مولتی ویتامین‌ها یا از میوه‌ها و سبزیجات مغذی و غنی استفاده نمایید.
علاوه بر اینکه خود شما باید مصرف دخانیات را به کلی کنار بگذارید همسر و اطرافیان شما نیز باید همین کار را انجام دهند. مطالعات نشان می‌دهد دود سیگار اطرافیان نیز احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.
اگر قصد دارید در طول دوران بارداری فعالیت بدنی داشته باشید حتما در این خصوص با پزشک خود صحبت نمایید. حتی اگر قبلا نیز این کار را به طور منظم انجام می‌دادید بهتر است از قبل اطلاعات لازم را کسب نمایید.

بیشتر بدانید:

هفته پنجم بارداری

تشخیص جنسیت جنین در بارداری

علائم اولیه بارداری

علائم بارداری در هفته دوم