خونریزی لانه گزینی

نمی‌توان با قطعیت گفت خونریزی خفیف یا لکه بینی به معنای آن است که باردار شده‌اید، اما بعضی از خانم‌ها درست بعد از بسته شدن نطفه، خونریزی لانه گزینی را تجربه می‌کنند. در ادامه توضیحاتی ذکر شده که مشخص شود خونریزی مربوط به لانه گزینی، قاعدگی یا چیزهای دیگر است.

نمی‌توان با قطعیت گفت خونریزی خفیف یا لکه بینی به معنای آن است که باردار شده‌اید، اما بعضی از خانم‌ها درست بعد از بسته شدن نطفه، خونریزی لانه گزینی را تجربه می‌کنند. در ادامه توضیحاتی ذکر شده که مشخص شود خونریزی مربوط به لانه گزینی، عادت ماهیانه یا چیزهای دیگر است.

وقتی که برای بارداری اقدام می‌نمایید، 2 هفته زمانی که بین تخمک‌گذاری تا جواب مثبت تست بارداری (یا عادت ماهیانه) وجود دارد خیلی بیشتر از 2 هفته به نظر می‌رسد. اغلب خانم‌ها در این حالت نسبت به هر گونه درد و یا ویار حساس می‌شوند و به دنبال آن هستند که بدانند آیا اینها علائم بارداری است.

یکی از مهمترین علائم بارداری، خونریزی است. اما آیا اگر لکه بینی خفیف داشته باشید این به معنای بارداری است؟ با اطمینان نمی‌توان به این سوال پاسخ داد اما بسیاری از خانم‌هایی که بارداری سالمی داشته‌اند حدود زمانی که رویان در دیواره رحم خانه می‌کند خونریزی لانه گزینی را مشاهده می‌کنند.

خونریزی لانه گزینی چیست؟

در زمانی که تخمک با موفقیت توسط اسپرم بارور می‌شود، رویان شروع به تقسیم و رشد کرده و سیگنال‌هایی به بدن زن به منظور آماده شدن برای بارداری ارسال می‌کند. در این زمان، دیواره رحم، که آندومتر نامیده می‌شود شروع به تغییر می‌نماید: دیواره رحم قبلا در چرخه قاعدگی ضخیم‌تر شده است اما باید رشد کند و بالغ‌تر شود تا رویان را برای 9 ماه محافظت کند و تغذیه کند.

حدود 6 تا 12 روز بعد از بارور شدن، رویانی که به سرعت در حال رشد است از لوله های فالوپ به سمت رحم پایین می‌رود. این نقطه آغاز نیاز به تغذیه بیشتر است و اندومتریوم به اندازه کاقی برای حمایت از رویان آماده شده است. در این زمان، رویان خود را به دیواره رحم می‌چسباند و در آنجا برای اولین بار برای غذا و اکسیژن به بدن مادر وابستگی پیدا می‌کند.

چه زمانی خونریزی لانه گزینی اتفاق می‌افتد؟

وقتی که رویان در رحم لانه گزینی می‌کند، هر جا که اقامت کند همانجا می‌تواند رگ‌های کوچک خون را پاره کند. اما نگران نباشید! این اتفاق هیچ مشکلی را برای مادر به وجود نمی‌آورد و دیواره رحم دوباره بازیابی خواهد شد.

در این حالت، بعضی از خانم‌ها خونریزی خفیفی را تجربه می‌کنند که رنگ آن از صووتی تا قرمز و حتی قهوه‌ای متغیر است. این رخداد که اصطلاحا خونریزی لانه گزینی نامیده می‌شود معمولا قبل از خونریزی ماهیانه و حدود 5 تا  10روز بعد از لقاح مشاهده می‌شود.

چگونه می‌توان متوجه شد خونریزی مربوط به لانه گزینی است یا قاعدگی؟

از آنجا که خونریزی لانه گزینی قبل از جواب مثبت تست بارداری اتفاق می‌افتد، مشکل بتوان متوجه شد خونریزی خفیف نشانه اولیه بارداری است یا یک لکه بینی ساده است که سرانجام به شکل قاعدگی به پایان می‌رسد. متاسفانه هیچ روش تست یا علامت قطعی برای این موضوع وجود ندارد.

بهترین راه برای اطمینان از باردار شدن آن است که چند روز صبر کرده و تست بارداری را انجام داد. زمان آخرین رابطه جنسی هم می‌تواند به شما کمک کند: اگر بیش از 2 هفته از آن تاریخ گذشته، بعید است خونریزی مربوط به لانه گزینی باشد و احتمالا به عادت ماهیانه ربط دارد.

حدود یک سوم زنانی که گفته‌اند خونریزی لانه گزینی داشته اند معتقدند این خونریزی با لکه بینی متعارف قبل از پریود متفاوت و رنگ آن کمی تیره‌تر است. بعضی دیگر همراه با لکه بینی انقباض را نیز ذکر کرده‌اند. باقی زنان اعتقاد دارند خونریزی لانه گزینی و خونریزی پریود هیچ تفاوتی با هم ندارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خونریزی خفیف در دوران بارداری، حتی در زمان‌هایی غیر از لانه گزینی اغلب نرمال است. عوامل ایجاد کننده آن عواملی معمولی مثل ناراحتی سرویکس بعد از انجام آزمایش لگنی، رابطه جنسی یا عفونت واژن است.

اما از آنجا که گاهی خونریزی بعد از جواب مثبت تست بارداری ممکن است نشانه بارداری خارج رحمی، بارداری مولار (بچه خوره) و یا سقط جنین باشد حتما باید به پزشک اطلاع دهید. نباید نگران باشید. به احتمال خیلی خیلی زیاد اگر خونریزی خفیف باشد و طولانی نشود همه چیز روبراه است.

بیشتر بدانید:

علائم اولیه بارداری

11 دلیل برای پریود نشدن یا عقب افتادن آن