عدم تخمک گذاری

ممکن است خانمی با وجود داشتن پریود منظم بعد از چند ماه اقدام برای بارداری، حامله نشود. در بعضی از موارد علت این موضوع عدم تخمک گذاری است. با ما همراه باشید تا در این مطلب در مورد عدم تخمک گذاری، علائم و درمان آن صحبت کنیم.

ممکن است خانمی با وجود داشتن پریود منظم بعد از چند ماه اقدام برای بارداری، حامله نشود. در بعضی از موارد علت این موضوع عدم تخمک گذاری است. با ما همراه باشید تا در این مطلب در مورد عدم تخمک گذاری، علائم و درمان آن صحبت کنیم.

یکی از علت‌های اصلی باردار نشدن زنان عدم تخمک گذاری است. در اثر این عارضه تخمک‌ها از تخمدان‌ها آزاد نمی‌شود و فرد دچار ناباروری می‌گردد.

عدم تخمک گذاری چیست؟

برای درک عدم تخمک گذاری، ابتدا باید فرایند تخمک گذاری را درک کنیم. تخمک گذاری زمانی است که تخمک به اندازه کافی برای باروری بالغ شده باشد. عدم تخمک گذاری دقیقا عکس آن است. در این حالت بدن زن تخمک آزاد می‌کند اما تخمک‌ها به اندازه کافی بالغ نیستند که بارور شوند.

در حالت عدم تخمک گذاری، فرد متوجه عارضه نمی‌شود چون پریود او منظم است. معمولا تشخیص عدم تخمک گذاری مشکل است. عدم تخمک گذاری در شروع سال‌های قاعدگی اتفاق می‌افتد.

علائم عدم تخمک گذاری چیست؟

نتایج بررسی مرکز ناباروری لوس آنجلس نشان می‌دهد در 30 درصد موارد یکی از مهمترین علت‌های ناباروری زنان عدم تخمک گذاری است. بهترین راه برای تشخیص عدم تخمک گذاری، ردیابی تخمک گذاری است.

علائم و نشانه‌های عدم تخمک گذاری شامل موارد زیر است:

  • چرخه‌های قاعدگی نامنظم
  • ناتوانی در تولید مخاط سرویکس
  • قاعدگی شدید یا خفیف
  • نامنظم بودن دمای پایه بدن
  • فقدان قاعدگی

روش‌های دیگر تشخیص این عارضه به صورت زیر است:

  • بررسی سابقه سلامت فرد
  • آزمایش‌ خون برای بررسی سطح پروژسترون در نیمه دوم چرخه. در این دوره سطح هورمون فرد از 5 تا 20ng/mL متغیر است.
  • انجام آزمایشِ پس از مقاربت جنسی (postcoital test) و بررسی نمونه مخاط سرویکس خیلی زود بعد از آمیزش جنسی.
  • سونوگرافی واژینال برای داشتن تصویر واضح مجرای تناسلی و بررسی ناهنجاری‌ها.
  • بیوپسی آندومتر رحم برای تعیین ضخامت و کیفیت بافت و بررسی سلامت کلی تخمدان‌ها.

علت عدم تخمک گذاری

تعدادی از دلایل عدم تخمک گذاری به شرح زیر است:

زنان در حال حاضر دچار مسائل استرس‌زای زیادی مثل آلودگی هوا، نوسانات هورمونی و غیره هستند. تمام اینها باعث اختلالات زیاد و بیماری می‌شود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از علت‌های اصلی عدم تخمک گذاری است. به علت این اختلال هورمونی، بدن زنان اندروژن (هورمون مردانه) زیاد تولید می‌کند که موجب قاعدگی نامنظم می‌شود.

تخمدان‌ها، چند مجموعه کوچک تولید می‌کنند که با فولیکول‌ها پر شده و مانع آزاد شدن تخمک‌ها می‌شود.

سایر علت‌های عدم تخمک گذاری به شرح زیر است:

  • ذخیره کم تخمدان
  • ورزش سنگین
  • زنان دچار نارسایی زودرس تخمدان
  • اختلال تیروئید

بهترین درمان‌های خانگی عدم تخمک گذاری

یکی از زیباترین لحظات زندگی، لحظه شنیدن خبر بارداری است که متاسفانه بعضی از آن محرومند. در این حالت مراجعه به پزشک و مشورت با او ضروری است. اگر بخواهید از درمان خانگی هم استفاده کنید کارهای زیر خیلی کمک می‌کند:

صبحانه سنگین بخورید

صبحانه سنگین به معنای غذاهای با کالری زیاد نیست. صبحانه باید تمام مواد مغذی لازم را داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد صبحانه مناسب و غنی بجای شام سنگین، تا 30 درصد تخمک گذاری را افزایش می‌دهد. با استفاده از این روش سطح تستوسترون و انسولین کم می‌شود که احتمال درمان عدم تخمک گذاری را افزایش می‌دهد.

از مکمل‌های طبیعی درمان ناباروری استفاده کنید

چند نوع درمان طبیعی افزایش باروری در بازار وجود دارد. پیشنهاد می‌شود تعدادی از آنها را امتحان کنید چون خوردن آنها آسان بوده و عوارض جانبی هم ندارند. این راه حل بهتر از سایر راه‌های درمان عدم تخمک گذاری است.

رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان انتخاب کنید

آنتی اکسیدن باعث افزایش باروری هم در زنان و هم در مردان می‌شود. با دریافت آنتی اکسیدان تعداد رادیکال‌های آزاد که به سلول‌های تخمک و اسپرم آسیب می‌زند، کم می‌شود. میوه‌ها، سبزیجات، غلات، و مغزها سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

رژیم غذایی غنی از آهن

آهن یکی از مهمترین مواد معدنی در رژیم غذایی است. کمبود آهن اثرات نامطلوب زیادی برای بدن فرد نرمال دارد. برای زن باردار این مساله حیاتی‌تر است. بهبود رژیم غذایی با دریافت آهن گیاهی بیشتر در غذا برای درمان عدم تخمک گذاری انتخاب هوشمندانه‌ای است.

غذاهای با چربی ترانس نخورید

چربی‌های ترانس به سلامتی فرد آسیب می‌زند و برای زنان دچار اختلال تخمک گذاری مضر است. بهترین راه برای درمان عدم تخمک گذاری نخوردن این نوع روغن‌ها است.

استرس را از زندگی خود دور کنید

استرس یکی از عوامل اصلی کاهش باروری در زنان است. یوگا و مدیتیشن راه‌های مناسبی برای آرامش و ریلکسیشن است.

کربوهیدارت موجود در خوراکی‌ها را کنترل کنید

کربوهیدارت‌ها برای زنان دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک خیلی مفید هستند و مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده در رژیم غذایی می‌تواند شانس بارداری را در زمان درمان عدم تخمک گذاری افزایش دهد.

لبنیات بخورید

لبنیات چرب باعث افزایش باروری می‌شوند بنابراین همواره آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

الکل را کنار بگذارید

فردی که برای بارداری اقدام کرده است به هیچ وجه نباید سراغ الکل برود. برای عملکرد مناسب بدن مواد سمی باید از بدن دور شود.

از آنجا که عوامل بسیاری که در بالا ذکر شد باعث عدم تخمک گذاری می‌شوند معمولا درمان آن هم نیازمند راه حل‌های چندگانه است. ممکن است پزشکان با تجویز داروهای ناباروری، به دنبال احیای تخمک گذاری باشد.

بیشتر بدانید:

تنگی دهانه رحم چه ارتباطی با ناباروری دارد؟

تزریق اچ سی جی برای بارداری و حل مشکلات ناباروری

قرص لتروزول برای درمان ناباروری و رابطه آن با دوقلوزایی1

کلومیفن در درمان ناباروری و مشکلات باردار شدن