تهوع در تخمک گذاری

اگر در اواسط چرخه قاعدگی احساس ناخوشی و حالت تهوع دارید قطعا تنها نیستید. حالت تهوع در دوره تخمک گذاری یک موضوع عادی محسوب می‌شود…

اگر در اواسط چرخه قاعدگی احساس ناخوشی و حالت تهوع دارید قطعا تنها نیستید. حالت تهوع در دوره تخمک گذاری یک موضوع عادی محسوب می‌شود.  در جریان تخمک گذاری، تخمک از تخمدان آزاد شده و وارد لوله فالوپ می‌شود تا برای باروری آماده گردد. حالت تهوع یکی از علائم کمتر شناخته شده تخمک گذاری است.

اگر چه همه علائم معمول تخمک گذاری مثل انقباض یا تغییرات در مخاط سرویکس را می‌شناسند، اما یکی دیگر از علائم آن حالت تهوع است. علت آنکه بعضی از زنان دچار در زمان تخمک گذاری دچار حالت تهوع می‌شوند هنوز مشخص نیست. شاید علت رشد تخمک و تغییرات هورمونی باشد.

آیا حالت تهوع در تخمک گذاری نرمال است؟

بله حالت تهوع و احساس ناخوشی در دوره تخمک گذاری نرمال است. دقیقا معلوم نیست چرا بعضی از زنان در دوره تخمک گذاری دچار حالت تهوع می‌شوند. ممکن است علت آن تغییرات هورمونی باشد که بدن در این دوره دچار آن می‌شود. هورمون‌هایی مثل استروژن و LH در زمان تخمک گذاری بیشتر تولید می‌شوند. گاهی این هورمون‌ها بر مجرای گوارشی که تاثیر می‌گذارند که نتیجه حالت تهوع یا سایر علائم ناخوشی است.

هر خانمی بدن منحصر بفرد دارد و علائم تخمک گذاری از فردی به فردی دیگر متفاوت است. در حالیکه بعضی از زنان دچار تهوع خفیف می‌شوند می‌شوند بعضی دیگر علائم شدید را تجربه می‌کنند. چند تکنیک وجود دارد که برای کاهش حالت ناخوشی در تخمک گذاری مفید است. خواب کافی، اجتناب از غذاهای چرب یا تند، خوردن غذای کم و تعداد دفعات زیاد وعده های غذایی و نوشیدن میزان زیادی مایعات به کاهش تهوع کمک می‌کند.

در صورتی که علائم موجب نگرانی شما شده یا بر زندگی روزمره تاثیر می‌گذارد با پزشک مشورت کنید.

علت حالت تهوع در تخمک گذاری

معمولا هورمون‌ها مهمترین دلیل تهوع در دوره تخمک گذاری هستند. وقتی که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود سطح استروژن و ال اچ افزایش می‌یابد. این تغییرات هورمونی می‌تواند اختلالاتی را در بدن ایجاد کند. وقتی این هورمون‌ها دستگاه گوارشی را دچار اختلال می‌کنند علائمی مثل تهوع، سوء هاضمه، اسیدیته و ورم را تجربه خواهید کرد.

پروستاگنالدین

ترشح پروستاگنالدین عامل بالقوه دیگری است. پروستاگنالدین‌ها ترکیباتی هستند که چندین وظیفه در بدن مثل ورم و انقباض عضلانی بر عهده دارند.

تولید پروستاگنالدین در دوره تخمک گذاری موجب تحریک عضلات نرم دستگاه تناسلی و حالت تهوع و درد شکمی می‌شود.

حساسیت

ممکن است بعضی از زنان به ناهنجاری‌های هورمونی و فیزیولوژیک که در دوره تخمک گذاری اتفاق می‌افتد، حساس باشند. سطح هورمون یک فرد، پیش زمینه ژنتیک و سلامت کلی بر آنکه چقدر در این دوره حس ناخوشی خواهید داشت تاثیر دارد.

با وجود آنکه تجربه تهوع در دوره تخمک گذاری می‌تواند شایع، پایدار و شدید باشد علائم باید توسط پزشک کنترل شود. او شرایط ویژه شما را ارزیابی نموده و در صورت لزوم نکات لازم و شیوه درمان را مشخص می‌کند.

آیا حالت تهوع در حدود دوره تخمک گذاری می‌تواند نشانه بارداری باشد؟

اگر در حدود دوره تخمک گذاری حالت تهوع داشته باشید همیشه نشانه بارداری نیست. بارداری با فرایند لقاح آغاز می‌گردد که در آن تخمک و اسپرم با هم روبرو شده و تخمک بارور شده در پوشش رحم لانه گزینی می‌کند. این زمانی است که علائم اولیه شروع می‌شود. معمولا موج اول تهوع نه در زمان تخمک گذاری بلکه دستکم یک هفته بعد از آن حس می‌شود.

حالت تهوع بارداری در اثر تغییرات هورمونی به ویژه افزایش سطح هورمون اچ سی جی ایجاد می‌شود. این هورمون توسط جفت تولید شده و عامل بسیاری از تغییرات بارداری است. افزایش سطح اچ سی جی باعث حالت تهوع و استفراغ در بعضی از زنان می‌شود.

به عبارت دیگر تخمک گذاری اواسط چرخه قاعدگی وقتی که تخمک از تخمدان رها می‌شود، اتفاق می‌افتد. این یک بخش نرمال چرخه قاعدگی است و مستقیما با بارداری ارتباط دارد.

5 نکته برای کمک به مواجهه با حالت تهوع در بارداری

مواجهه با حالت تهوع در دوره تخمک گذاری مشکل است. بهتر است بعضی نکات و راه‌های درمانی را که کمک می‌کند بدون استفاده از دارو بر آن غلبه کنید، را یاد بگیرید. اینها کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

مواظب باشید آب بدن کم نشود

نوشیدن آب، آب طعم دار و سایر مایعات و خوردن میوه‌ها، حالت تهوع را کم می‌کند.

حتما مایعات به میزان کافی بنوشید و مواظب کاهش آب بدن باشید تا تهوع تشدید نشود.

وعده غذایی کم حجم و دفعات زیاد داشته باشید

بجای وعده‌‌های غذایی پرحجم، وعده های کوچک و تعداد زیاد در طول روز مناسب‌تر است. این باعث می‌شود شکم خیلی خالی یا خیلی پر نباشد و حالت تهوع کم شود. خوردن غذاهای کم مزه و آسان هضم مثل کراکر، نان تست و غیره مفید است.

مراقب تحریک کننده‌ها باشید

غذاها یا بوهایی که باعث حالت تهوع می‌شود را شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنید. بوی شدید، غذاهی چرب و تند، و کافئین باعث تشدید حالت تهوع می‌شود. غذاهای ملایم و با هضم آسان انتخاب کنید. سعی کنید هوای اتاق محل زندگی گرفته نبوده و تهویه شود.

استراحت کنید

خستگی و استرس تهوع را تشدید می‌کند. در طول روز به میزان مناسب استراحت کنید. خواب شبانه هم باید کافی باشد. از تکنیک‌های ریلکسیشن مثل تنفس عمیق، مدیتیشن و تمرین‌های سبک مثل یوگا و پیاده‌روی بهره بگیرید تا استرس‌تان کم شده و سلامت عمومی ارتقاء‌ یابد.

با پزشک مشورت کنید

اگر حالت تهوع شما در تخمک گذاری شدید و طولانی مدت شد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. او می‌تواند وضعیت خاص شما را بررسی کرده و راهنمایی کند و عوامل ایجاد کننده آنرا مشخص نماید.

به خاطر داشته باشید تجربه هر خانم از تخمک گذاری و علائم آن با دیگری متفاوت است. به ندای بدن خود گوش کنید و ببینید چه راه حلی برایتان مناسب است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر حالت تهوع شدید و طولانی شد یا امور روزمره زندگی را تحت الشعاع قرار داد توصیه می‌شود به پزشک مراجعه نمایید. اگر علائم نگران کننده دیگر مثل درد شدید، خونریزی شدید، یا چرخه قاعدگی نامنظم دارید به سرعت به پزشک اطلاع دهید.

سوالات پرتکرار

چه مدت بعد از تخمک گذاری حالت تهوع شروع می‌شود؟

اگر حالت تهوع مربوط به بارداری باشد چند هفته بعد از تخمک گذاری آغاز می‌شود. در دوران حاملگی، حالت تهوع اغلب حدود هفته ششم شروع شده و تا هفته 12 و بعد از آن ادامه می‌یابد. اما اگر حالت تهوع مربوط به تخمک گذاری باشد در حوالی زمان تخمک گذاری آغاز می‌شود.

آیا حالت تهوع 3 روز بعد از تخمک گذاری آغاز می‌شود؟

غیر محتمل است که حالت تهوع 3 روز بعد از تخمک گذاری آغاز شود. حالت تهوع مربوط به بارداری هم چند هفته بعد از تخمک گذاری آغاز می‌شود. اگر مدت کمی بعد از تخمک گذاری دچار حالت تهوع شده‌اید عواملی غیر از حاملگی مثل تغییرات هورمونی یا حساسیت فردی دخیل هستند.

بیشتر بدانید:

نزدیکی هر شب در زمان تخمک گذاری برای بارداری لازم است؟

علائم عدم تخمک گذاری با وجود پریود منظم

افزایش میل جنسی در زمان تخمک گذاری واقعیت دارد؟

تخمک گذاری در بارداری، آیا امکان دارد؟