هفته بیست و هفتم بارداری

در طول این هفته، مغز و ریه‌های جنین به رشد خود ادامه می‌دهند. اگر بچه در این هفته به دنیا بیاید شانس زیادی برای زنده ماندن دارد. اما بدن او هنوز کامل نشده و نمی‌تواند به تنهایی عمل تنفس را انجام دهد. در این هفته، سه ماهه دوم بارداری به پایان می‌رسد. شاید اکنون تنگی نفس داشته باشید. دلیل این امر آن است که رحم به نزدیکی قفسه سینه است.

27 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 25 هفته پس از لقاح

در طول این هفته، مغز و ریه‌های جنین به رشد خود ادامه می‌دهند. اگر بچه در این هفته به دنیا بیاید شانس زیادی برای زنده ماندن دارد. اما بدن او هنوز کامل نشده و نمی‌تواند به تنهایی عمل تنفس را انجام دهد.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 875 گرم وزن دارد و تقریبا 36.6 سانتی‌متر قد کشیده است. اکر در هفته بیست و هفتم بارداری به عکس جنین نگاه کنید می‌بینید که پلک‌های جنین باز شده است. حالا، شبکیه چشم او شروع به شکل‌گیری می‌کند. بینایی او هنوز کامل نشده است. جنین در این هفته بیش از 1.2 سانتی متر رشد می‌کند. او اکنون از فرق سر تا نوک انگشتان پا حدود 40 سانتی متر قد کشیده است.

سیستم شنوایی جنین به خاطر تکامل شبکه اعصاب گوش در حال پیشرفت است. هر چند که به دلیل پوشش ورنیکس کازئوزا روی گوش، صداهایی که او می‌شنود کمی حالت خفه دارد. جوانه‌های چشایی جنین حالا خیلی رشد کرده است.

اگر شما خوراکی تند بخورید جنین از طریق مایع آمنیوتیک می‌تواند آنرا بچشد و ممکن است در اثر آن به سکسکه بیفتد. او اکنون در فواصل منظم بیدار شده و می‌خوابد و چشمان خود را باز و بسته می‌کند. در هفته بیست و هفتم بارداری جنین به اندازه گل کلم است.

تغییرات بدن مادر

در پایان این هفته، سه ماهه دوم بارداری به پایان می‌رسد. شاید اکنون تنگی نفس داشته باشید. دلیل این موضوع آن است که رحم به نزدیکی قفسه سینه رسیده و تقریبا به اندازه یک توپ بسکتبال شده است! حالا ریه‌های شما نمی‌توانند برای تنفس به اندازه کافی افزایش حجم داشته باشند. اما تا وقتی وضعیت تنفس شما حاد نشده جای نگرانی نیست. جالب است که کوچولوی شما در این حالت دچار کمبود اکسیژن نمی‌شود و سیستم گردش خون او به خاطر هورمون‌های بارداری که برای شما این حالت را به وجود آورده‌اند حتی موثرتر از قبل کار می‌کند.

اکنون تکان‌های جنین در بدن شما بیشتر شده و می‌توانید زمان‌هایی که بچه فعال و زمان‌هایی که آرام است را پیش‌بینی نمایید. اغلب خانم‌های باردار حرکت‌های جنین را دوست دارند. اینها به ایجاد حس عاطفه میان مادر و فرزند کمک می‌کند. با نزدیک شدن به پایان سه ماهه دوم بارداری، برخی علائم دیگر مثل گرفتگی عضلات پا نمایان می‌شود. اکنون وزن رحم بیشتر شده و به پاها فشار وارد می‌کند. علاوه بر آن، فشار رحم به رگ‌هایی که خون را از پا به قلب بر می‌گردانند افزایش یافته است. متاسفانه گرفتگی عضلات در هفته‌های بعدی حادتر شده و درد پا در شب‌ها بیشتر باعث ناراحتی شما می‌شود.

تغذیه بارداری: ویتامین ب7

ویتامین ب7 در این هفته اهمیت بسیار زیادی دارد اما مصرف آن باید در طول دوران بارداری ادامه داشته باشد. احتمالا در مورد این ماده زیبایی‌بخش که به رشد موها و ناخن‌ها کمک کرده و پوست را صاف و درخشان می‌کند شنیده باشید. بدن همچنین ار ویتامین ب7 (بیوتین) برای سوخت و ساز آمینواسیدها و کربوهیدرات‌ها استفاده می‌کند.

ضرورت مصرف. سلول‌های بدن جنین که به سرعت تقسیم می‌شوند برای ساخت کپی های DNA به بیوتین نیاز دارند. علاوه بر آنکه بیوتین به رشد موها و ناخن‌ها و زیبایی پوست شما کمک می‌کند برای پوست جنین هم همین اثر را دارد. وقتی که نوزاد به دنیا می‌آید پوست غنی از ویتامنی ب7 او کمتر دچار جوش، آکنه،‌ اکزما و عارضه کلاه گهواره می‌شود. ضمنا ویتامین ب7علائم بارداری مثل خستگی و مسائل پوستی را کاهش می‌دهد.

میزان مصرف روزانه. میزان مورد نیاز روزانه 30 میکروگرم است.

خوراکی‌های غنی. کلم پیچ، ماهی آزاد، هویج،‌ موز،‌ نان غلات کامل،‌ لبنیات، مغزها، آووکادو، گوشت مرغ،‌ شیر، قارچ و نخود سرشار از ویتامین ب7 هستند.

توصیه‌های مهم در هفته بیست و هفتم بارداری

اگر برای تهیه سیسمونی کودک محدودیت دارید می‌توانید وسایل مورد نیاز را از دوستان و آشنایان خریداری کرده یا قرض بگیرید. فراموش نکنید که وسائل باید استاندارد باشند. بهتر است آنها را با مواد آنتی باکتریال تمیز کرده و لوازم مصرفی را تعویض نمایید.
اگر مدتی است که حرکت‌ها و تکان‌های بچه کم شده یا آنها را احساس نکرده‌اید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
در این مرحله از بارداری زمانی که می‌خواهید کفش‌های خود را بپوشید یا انگشتر را از دست خارج کنید به دلیل ورم دست و پا طبیعی است که انجام آن مشکل شده باشد.

اگر احساس می‌کنید ورم دست و پا بیش از حد است حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ورم دست و پا می‌تواند نشانه مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی باشد. سایر نشانه‌های مسمومیت بارداری، افزایش فشار خون و مشاهده پروتئین در ادرار است. برای کاهش ورم دست و پا، از نشستن و ایستادن برای مدت طولانی خودداری نموده و زیر نظر پزشک برخی فعالیت‌های بدنی مناسب بارداری مثل قدم زدن و شنا کردن را انجام دهید.
وقتی که برآمدگی شکم شما بزرگتر می‌شود، احساس گرما و عذاب می‌کنید و پوست شما شروع به خارش، خشک شدن و ترک می‌کند یا ممکن است دچار لکه‌های هورمونی گردد. آنها را با ملایمت درمان کنید و از مصرف داروهای شیمیایی قوی خودداری نمایید. لباس‌های گشاد پوشیده و نوشیدنی‌های خنک، بنوشید.

بیشتر بدانید:

هفته بیست و هشتم بارداری

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی

ترک پوستی در بارداری