بارداری پسر

مطابق پژوهش منتشر شده در مجله HealthDay در سال 2016، احتمال اختلالات جدی بارداری در حاملگی پسر بیشتر است.محققان بعد از بررسی بیش از نیم میلیون زایمان در استرالیا به این نتیجه رسیدند که جنس جنین می‌تواند با سلامت مادر و جنین مرتبط باشد.

مطابق پژوهش منتشر شده در مجله HealthDay در سال 2016، احتمال اختلالات جدی بارداری در حاملگی پسر بیشتر است.محققان بعد از بررسی بیش از نیم میلیون زایمان در استرالیا به این نتیجه رسیدند که جنس جنین می‌تواند با سلامت مادر و جنین مرتبط باشد.

احتمال چه اختلالاتی در حاملگی پسر بیشتر است؟

احتمال به دنیا آمدن زودهنگام پسران بیشتر است که این مورد باعث مشکلاتی برای نوزاد می‌شود. در پژوهش ذکر شده مشخص شد احتمال دیابت بارداری، مسمومیت بارداری و فشار خون حاد برای زنانی که پسر باردار هستند کمی بیشتر است. دلیل این موضوع مشخص نیست اما ممکن است عوامل ژنتیک دخیل باشد.

همچنین جنسیت مذکر یک ریسک فاکتور برای بسیاری از اختلالات بعد تولد به خصوص برای نوزادان نارس است. دلیل این موضوع احتمالا آن است که جفت که تغذیه کننده جنین در حال رشد است در پسران و دختران تفاوت دارد. جفت برای موفقیت بارداری حیاتی است و این اندام متعلق به جنین است و از نظر ژنتیک همسان بچه است.

در مطالعه دیگری مشخص شد در بارداری‌های نرمال 142 ژن در جفت در جنسیت پسر و دختر متفاوت است. محققان معتقدند نقص‌های رشد و عملکردی جفت با اختلالات بارداری ارتباط دارد.

در یک مطالعه دیگر در استرالیا 574000 مورد زایمان از 1981 تا 2011 بررسی شد. این مطالعه نشان داد احتمال زایمان زودرس جنین پسر در فاصله بین هفته 20 تا 24  بارداری 27 درصد، در فاصله هفته 30 تا 33 بارداری 24 درصد و در فاصله هفته 34 تا 36 بارداری 17 درصد نسبت به جنین دختر بیشتر است.

همچنین مطالعه نشان داد احتمال دیابت بارداری برای زنانی که پسر باردار بودند 4 درصد و مسمومیت بارداری در انتهای بارداری 7.5 درصد بیشتر است. اما احتمال مسمومیت بارداری برای زنانی که دختر باردار بودند در ابتدای بارداری 22 درصد بیشتر است.

آیا خطرات حاملگی پسر از دختر بیشتر است؟

مطالعات بیشتری برای بررسی تاثیر جنسیت بر اختلالات بارداری لازم است. در پژوهش‌های قبلی فقط ارتباط بین جنسیت و اختلالات بارداری نشان داده شده که این رابطه علت و معلولی نیست. بنابراین حاملگی پسر به هیچ وجه نشانه زنگ خطر نیست.

چه توصیه‌های برای زنان باردار با توجه به جنسیت لازم است؟

تمام زنان باردار فارغ از جنسیت جنین، باید در زمان اقدام برای بارداری و در طول بارداری یک رژیم غذایی سالم و وزن مناسب را حفظ کنند.

آیا امکان کاهش خطرات بارداری وجود دارد؟

در بارداری خواسته یا ناخواسته باشد می‌توان با اقداماتی خطرات بارداری را کم کرد. اگر سیگاری هستید یا الکل می‌نوشید حتما باید سیگار و الکل را ترگ کنید. افزایش وزن شما در بارداری باید متناسب با وزن قبل از بارداری و با نظم مشخصی باشد.

آیا برای بارداری دختر یا پسر اقدامات متفاوتی لازم است؟

در حال حاضر خیر. اما ممکن است بر اساس مطالعات آینده نوع برنامه ریزی با توجه به حاملگی پسر یا دختر متفاوت شود.

منبع: webmd.com

بیشتر بدانید:

چه ماهی برای پسر دار شدن مناسب است؟

خط روی شکم در بارداری و جنسیت جنین!

بزرگ شدن بینی در بارداری و جنسیت