هفته بیست و هشتم بارداری

به سه ماهه سوم بارداری خوش آمدید. نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید! حالا معجزه کوچک شما، با سرعت شگفت‌آوری در حال رشد و تکامل است. او اکنون به سمت پوزیشن مناسب تولد در حال تغییر وضعیت است. اگر تاکنون آزمایش دیابت بارداری را انجام نداده‌اید پزشکتان به زودی آنرا تجویز خواهد کرد. اشتهای شما در این زمان اغلب افزایش می‌یابد.

28 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 26 هفته پس از لقاح

به سه ماهه سوم بارداری خوش آمدید. نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید! حالا معجزه کوچک شما، با سرعت شگفت‌آوری در حال رشد و تکامل است.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 1005 گرم وزن دارد و تقریبا 37.6 سانتی‌متر قد کشیده است. جنین اکنون به سمت پوزیشن مناسب تولد در حال تغییر وضعیت است. اگر به تصویر او در هفته بیست و هشتم بارداری نگاه کنید می‌بینید که ابروها و مژه‌ها نمایان شده و موی سر در حال رشد است. پلک‌ها باز هستند و چشمان او کاملا شکل گرفته‌اند.

جنین پلک می‌زند و خود را برای جهان بیرونی آماده می‌کند زیرا در آنجا با پلک‌زدن اجسام خارجی را از چشم به سمت بیرون هدایت می‌نماید.

بدن او فربه‌تر و گوشتالوتر از قبل شده است و تشکیل لایه چربی زیر پوست ادامه دارد. حالا ریه‌ها می‌توانند عمل تنفس را انجام دهند ولی همچنان در حال تکامل هستند.

اگر جنین در این سن به دنیا بیاید برای تنفس با دشواری مواجه خواهد شد. اما با انجام مراقبت‌های ویژه در NICU، شانس زیادی برای زنده ماندن دارد. مغز او اکنون مراحل نهایی رشد خود را طی می‌کند. استخوان‌های بدنش تقریبا کامل شده‌اند اما هنوز کمی نرم هستند.

حتما با فرزند خود صحبت کنید و برای او آواز بخوانید چون او می‌تواند صدای شما را تشخیص دهد. اگر غذای تند مزه بخورید ممکن است بچه به سکسکه بیفتد، اما نگران نباشید چون خیلی زود برطرف می‌شود. اغلب می‌توانید سکسکه او را از روی شکم مشاهده کنید. در هفته بیست و خشتم بارداری جنین به اندازه یک کدو بلوطی است.

تغییرات بدن مادر

اکنون وارد سه ماهه سوم بارداری شده‌اید. رحم شما حدود 7.5 سانی متر بالای ناف قرار گرفته است. متاسفانه روزهای راحت‌تر بارداری سپری شده است. بچه شب‌ها به شکم شما لگد می‌زند، پاهایتان ورم کرده،‌ دوباره مثل قبل احساس خستگی می‌کنید. اگر تاکنون آزمایش دیابت بارداری را انجام نداده‌اید پزشکتان آنرا تجویز خواهد کرد. اشتهای شما در این زمان اغلب افزایش می‌یابد زیرا بچه کالری بیشتری مصرف می‌کند. حتما غذاهای سالم مصرف کنید. و فعالیت‌های مناسب بدنی انجام دهید تا بدن شما برای روز زایمان آماده باشد.

تغذیه بارداری: اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 این هفته و به طور کلی در سه ماهه سوم بارداری خیلی اهمیت دارند. همانطور که می‌دانید همه چربی‌ها مضر نیستند. امگا3 از تورم و فشار خون جلوگیری  می‌کند. همچنین نوع خوب کلسترول (HDL) را افزایش داده و از نوع بد آن (LDL) می‌کاهد.

ضرورت مصرف. اسیدهای چرب امگا3 به رشد و حفظ سلامت قلب جنین کمک، تقویت سیستم ایمنی و چشم‌ها و مغز به خصوص در سه ماهه سوم بارداری که رشد مغز جنین با سرعت بیشتری انجام میشود کمک می‌کنند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف مناسب امگا3 در بارداری (به خصوص DHA)، از افسردگی بعد از زایمان جلوگری کرده و تغییرات حالات روحی بارداری را کنترل می‌کند. ضمنا خطر زایمان زودرس و جنین با وزن کم را کاهش می‌دهد.

میزان مصرف روزانه. میزان مورد نیاز روزانه 200 تا 300 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. ماهی قزل آلا، تخم مرغ غنی شده با DHA، گردو، میگو، گوشت گوساله (تغذیه شده با علف)، سرشار از امگا3 هستند.

توصیه‌های هفته بیست و هشتم بارداری

در بارداری‌های نرمال، در فاصله بین هفته 28 تا 36 هر دو هفته و از هفته 36 به بعد هر هفته باید با پزشک خود ملاقات داشته باشید. در موارد خاص و پرخطر، تعداد دفعات این مراجعات افزایش می‌یابد. پزشک اندازه و ارتفاع رحم شما را بررسی می‌کند تا از رشد مناسب جنین اطمینان حاصل کند. همچنین وزن، فشار خون و ادرار برای عفونت، قند و پروتئین چک می‌شود. با نزدیک‌شدن به زمان زایمان موقعیت بچه در رحم تعیین شده و برخی تست‌های واژینال انجام می‌شود.
از هفته بیستم بارداری به بعد و به خصوص در این هفته‌ها باید بسیار مراقب مسمومیت بارداری باشید.

مهمترین نشانه‌های این اختلال، بالا رفتن فشار خون به همراه دفع پروتئین از ادرار و ایجاد مشکل در کبد و کلیه است. سایر علائم این بیماری، ورم دست و صورت، سردردهای شدید و مزمن، تاری دید، افزایش ناگهانی وزن، درد شدید در بالای شکم و حالت تهوع و استفراغ است.
شاید اکنون بیش از قبل راجع به زایمان و اینکه زایمان چگونه پیش خواهد رفت، فکر می‌کنید. آیا در مورد بیمارستان زایمان و نوع زایمان تصمیم گرفته‌اید؟ گفتگو با دوستانی که فرزند آنها تازه به دنیا آمده می‌تواند بسیار مفید و آگاهی‌بخش باشد.
جنین اغلبِ آهن مورد نیاز بدن خود را در سه ماه سوم بارداری جذب می‌کند. بنابراین باید خوراکی‌های غنی از آهن مثل اسفناج، عدس و لوبیا و گوشت مرغ میل نمایید.
اگر در فصل تابستان به سر می‌برید به خاطر داشته باشید که هوای گرم و قند خون پایین موجب سرگیجه و از حال رفتگی می‌شوند. آب زیاد بنوشید و برای مدت طولانی زیر نور خورشید قرار نگیرید.

بیشتر بدانید:

هفته بیست و نهم بارداری

نکاتی برای حفظ آرامش در زمان انتقال نوزاد به بخش NICU

احساس خستگی در بارداری

انتخاب بیمارستان زایمان