هفته یازدهم بارداری

در هفته یازدهم بارداری، بخش حیاتی رشد جنین انجام شده است. این هفته، زمان رشد سریع جنین است. جنین حالا می‌تواند آه بکشد، بدن خود را کش دهد، سر را تکان دهد و انگشت شستش را بمکد. با وجود آنکه سرعت تغییرات جنین در رحم شما بسیار زیاد است اما تغییرات ظاهری بدن شما به کندی انجام می‌شوند. اکنون حس می‌کنید اشتهای شما برگشته است.

11 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 9 هفته پس از لقاح

در هفته یازدهم بارداری، بخش حیاتی رشد جنین انجام شده است. در این هفته اندام تناسلی جنین شکل دخترانه یا پسرانه پیدا می‌کنند.

رشد جنین

رشد جنین

این هفته زمان رشد سریع جنین است. سر او نصف قدش را تشکیل می‌دهد. پلک‌ها همچنان بسته هستند و تکامل عنبیه آغاز شده است. با وجود آنکه هنوز از ظاهر جنین نمی‌توان جنسیت او را تعیین کرد اما اگر بچه پسر باشد بیضه‌ها و اگر دختر باشد تخمدان‌هایش در حال رشد هستند.

حالا جنین اغلب ویژگی‌های انسانی خود را پیدا کرده است. دست‌ها و پاها در جلوی بدن قرار گرفته، انگشتان از هم تفکیک شده و گوش به شکل نهایی خود خیلی نزدیک شده است. مجاری بینی در نوک بینی و زبان در دهان شکل گرفته‌اند. شگفت‌آور است که جنین زیر آب نفس می‌کشد. او مایع آمنیوتیک را به داخل ریه‌ها فرو برده و با این کار، ریه‌های خود را تقویت می‌کند. جنین حالا می‌تواند آه بکشد، بدنش را کش داده، سر را تکان دهد و انگشت شست خود را بمکد.

در فاصله هفته یازدهم تا هفته چهاردهم بارداری، معمولا آزمایش غربالگری اول یا همان NT تجویز می‌شود. با استفاده از نتایج آزمایش مشخص می‌شود احتمال وجود سندرم داون و سایر ناهنجاری‌های کروموزومی در فرزند شما چقدر است.

یکی از مسائل جذاب برای والدین در طول دوران بارداری و به خصوص در این زمان، تعیین جنسیت جنین است. برای تعیین جنسیت جنین می‌توان از کیت تعیین جنسیت استفاده کرد. اگر قرار است آزمایش‌ CVS، آمنیوسنتز یا سل فری (NIPT) را انجام دهید با دقت بیشتری می‌توانید جنسیت فرزند خود را متوجه شوید.

اگر حوصله‌تان زیاد است تا آزمایش سونوگرافی که از هفته چهاردهم به بعد انجام خواهید شد صبر کنید. در آن زمان متخصص سونوگرافی با دقت زیادی می‌تواند جنسیت فرزندتان را به شما بگوید. در هفته یازدهم بارداری، جنین به اندازه یک لیمو ترش است.

قد جنین: 4.1 سانتی متر

وزن جنین: 7 گرم

تغییرات بدن مادر

اکنون رحم شما به اندازه یک گریپ‌فروت است. با وجود آنکه سرعت تغییرات جنین در رحم شما بسیار زیاد است اما تغییرات ظاهری بدن شما به کندی انجام می‌شوند. با این حال، برخی از خانم‌های باردار تغییراتی را در رشد مو و ناخن‌ها مشاهده می‌کنند. اکنون حس می‌کنید اشتهای شما برگشته و حالت تهوع فروکش کرده اما حساسیت به بو در حاملگی هنوز وجود دارد. افزایش اشتها نشانه خوبی محسوب می‌شود: ناخوشی صبحگاهی تا حدودی تعدیل شده تا زمینه را برای تغذیه و رشد کودک آماده سازد.

در این هفته دو چیز برای شما جذابیت بیشتری دارد: نشستن و دراز کشیدن! این موضوع به دلیل احساس خستگی بارداری اتفاق می‌افتد که کاملا طبیعی است زیرا بدن شما مانند یک کارخانه، 24 ساعته و بدون وقفه در حال فعالیت است.

تغذیه بارداری: ویتامین A (رتینول)

ویتامین آ در هفته یازدهم بارداری خیلی مهم است اما در طول دوران بارداری باید توسط فرد باردار دریافت شود. ویتامین آ یک ماده غذایی بسیار مهم است. ویتامین آ گروهی از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های محلول در چربی است که برای دستگاه ایمنی، تناسلی و بینایی و سلولی نقش حیاتی دارد.

ضرورت مصرف. ویتامین آ از چند جهت برای رشد جنین اهمت زیادی دارد. ویتامین آ باعث رشد و تقسیم سلولی شده و نقش مهمی در رشد سلول‌ها، استخوان، پوست و موی جنین دارد. میزان مورد نیاز آن حتما باید توسط پزشک تعیین شود چون میزان کم آن باعث زایمان زودرس می‌شود و میزان زیاد آن هم سمی است.

میزان مصرف روزانه. میزان مورد نیاز روزانه ویتامین A باید توسط پزشک تعیین شود که حدود 800 میکروگرم است.

خوراکی‌های غنی. هویج، سیب زمینی شیرین، گیاهان با برگ سبز تیره، طالبی و فلفل دلمه‌ای سرشار از فیبر هستند.

توصیه‌های مهم در هفته یازدهم بارداری

حالا احتمالا به این فکر می‌کنید که کجا فرزندتان را به دنیا بیاورید و تمامی گزینه‌ها را در ذهن خود مرور می‌نمایید. تا جایی که می توانید مسائل را به دقت بررسی نمایید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.
شاید علائم بارداری شما را خیلی خسته کرده باشد اما این کاملا طبیعی است. بسیاری از زنان در اوایل دوران بارداری دچار تشویش و اضطراب مفرط می‌شوند. افکار عجیب و غریب در مورد رشد بچه یا در مورد تغییرات زندگی پس از تولد فرزند یا هر موضوع دیگری، به سراغ شما می‌آیند. برای هر خانم بارداری ممکن است این حالت وجود داشته باشد، اما اگر احساس می‌کنید شرایط برای شما واقعا آزاردهنده شده، با پزشک‌تان مشورت نمایید.
اکنون باید بیشتر مراقب خود باشید. برای جلوگیری از سرما خوردگی دست‌های خود را مرتب بشویید. متخصصان بر این باور هستند که سرماخوردگی احتمال ابتلای کودک به آسم را افزایش می‌دهد.
بدن شما هم از داخل و هم از بیرون در حال رشد است. حالا به آب بیشتری نیاز دارید چون بدن، خون، عرق، چربی و مایع آمنیوتیک بیشتری تولید می‌کند. عاقلانه است که هر زمان که از خانه خارج می‌شوید یک بطری نوشیدنی به همراه داشته باشید. اما نوشیدنی‌های گازدار را به کلی فراموش کنید.
اگر در هفته یازدهم خونریزی و لکه بینی داشتید بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید. خوشبختانه در اغلب موارد، مساله مهمی وجود ندارد و می‌توانید بارداری خود را بدون نگرانی ادامه دهید.

بیشتر بدانید:

هفته دوازدهم بارداری

آزمایش NT یا غربالگری اول

سرماخوردگی در بارداری